Fiat 500X Cross Plus 2.0 Multijet AWD AT9
Posted by Jacek Dobkowski on mar 25, 2016Nowa, lepsza jakość
Z lewej 500X Off-Road Look, obok niego City Look
Fiat zmienia się na lepsze. Crossover 500X ładnie wygląda, a jeszcze lepsze wrażenie sprawia kabina precyzyjnie wyłożona dobrymi materiałami. Technicznie też jest OK, czego najlepszym przykładem automat aż o 9 biegach! W seryjnych autach nikt nie daje więcej.
Co to jest i dla kogo?
Fiat posiada wiele marek, miedzy innymi Jeepa. Jeep należy do Chryslera, a całego Chryslera przejął Fiat. Tak w 2014 roku powstał koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Dlatego 500X jest bliźniakiem Jeepa Renegade, choć karoserie obu aut prezentują się różnie. Fiat kokietuje krągłościami i odwołaniami do modelu 500 (choć technicznie nie ma z nim wiele wspólnego), Jeep jest kanciasty. Jak każdy crossover 500X występuje również w przednionapędowej odmianie. Tylko taki napęd dostaniesz w linii stylistycznej City Look. Chcąc jednak przejechać bez duszy na ramieniu polną drogą, zdecyduj się na linię Off-Road Look i na AWD, napęd obu osi (jest też przedni). Z Off-Road Look zostały skojarzone dwie wersje wyposażenia, Cross i Cross Plus. Jeśli nie dręczą cię negatywne stereotypy związane z marką, będziesz zadowolony z „500” z iksem.
Trzy skróty z nazwy
Fiat, FIAT. Marka kiedyś szalenie popularna w Polsce powstała jako skrót, od Fabbrica Italiana Automobili Torino. Stare dzieje, jeszcze z XIX wieku. Z racji popularności od wiele lat piszę się ją „Fiat”.
AWD – All Wheel Drive. Oznaczenie napędu na wszystkie koła stosowane przez wielu producentów samochodów. W 500X układ jest typowy dla crossoverów i SUV-ów (Sport Utility Vehicle). Rolę centralnego mechanizmu różnicowego między osiami pełni wielopłytkowe sprzęgło. Podział siły pomiędzy przednią a tylną osią waha się od 100/0 do 50/50. Jak to się kształtuje, widać na zestawie wskaźników, ale tylko w trybie jazdy Traction (pozostałe dwa to Auto i Sport). Na Traction podczas przyspieszania na przyczepnej drodze większość siły trafia na przód, ale – co ciekawe –po odjęciu gazu podział wyrównuje się pół na pół.
AT, Automatic Transmisssion, czyli automat, w wielu markach. Skrzynię 500X warto opisać, bo jest aż 9-biegowa. Jej praca zależy od trybu jazdy wybranego za pomocą pokrętła na środkowym tunelu. I tak w trybie Auto samochód rusza z II i na II kończy jazdę. Tak samo dzieje się podczas manualnych zmian, choć można ręcznie wymusić I. Jak zapomnisz, że jesteś na „manualu”, automat sam będzie redukował, bądź szedł w górę. Po wybraniu trybu Traction biegi stają się wyraźnie krótsze, co przydaje się w off-roadzie. Zakres biegów to I-VIII, natomiast na „manualu” skrzynia nie zmienia sama przełożeń w górę. W dół zmienia, w górę nie. Tryb Sport – biegi I-IX, aczkolwiek aby wskoczyła IX trzeba zasuwać z prędkością bliską maksymalnej 190 km/h, czego nie próbowałem. „Manual” daje zmiany w górę i w dół, gdy kierowca nie dotyka dźwigni. A kto chce posiadać łopatki przy kierownicy, dopłaca 300 zł. Łopatkami, w każdym trybie jazdy, wymusisz na chwilę redukcję, albo wyższy bieg. Skrzynia sama wróci do automatycznej pracy, ale jeśli chcesz żeby nastąpiło to szybciej, pociągasz do siebie prawą łopatkę ze znaczkiem +.
Rysopis. Fiat 500X Cross Plus 2.0 Multijet AWD AT9, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4273 mm, szerokość 1796 mm, wysokość 1620 mm, bagażnik 350/1000 l, napęd 4×4 (stały na przód, automatycznie dołączany na tył), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1956 ccm, 140 KM przy 4000 obr./min, 350 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 190 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,8 s, średnie spalanie 5,5 l/100 km, cena 104.000 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Off-Road Look AWD jest wyższy o 12 mm od City Look, dzięki powiększonemu prześwitowi
Brawo za kierunek pracy dźwigni w sposób manualny – do przodu to redukcja
Tym pokrętłem wybierasz tryb jazdy, od lewej: Sport, Auto, Traction (włączony)
Efektowne wskaźniki, pośrodku grafika przedstawiająca podział napędu, w trybie jazdy Traction
W takim wnętrzu przyjemnie się przebywa, ale siedziska foteli mogłyby być dłuższe