Mini Cooper D 5-drzwiowe

Nie ma jak szpan

DSC_0321 (Kopiowanie)

Pięciodrzwiowy, testowy egzemplarz miał opony RSC, letnie run flaty Pirelli Cinturato P7 o rozmiarze 205/40 R18 86W

To już trzecia generacja Mini z XXI wieku, czyli pod skrzydłami BMW. Lotnicze skojarzenia można kontynuować – marka z Wysp należąca całkowicie do Niemców, tak samo jak Rolls-Royce (BMW) i Bentley (Volkswagen). Bitwa o Anglię, motoryzacyjna, została przegrana!

 

Co to jest i dla kogo?

Każde Mini od 2001 roku, z racji właściciela i bardzo dobrych właściwości jezdnych, uchodzi za takie BMW z „przednim napędem”. W przypadku obecnego, trzeciego wcielenia Mini stwierdzenie to stało się jeszcze bardziej uzasadnione. Platforma jest wspólna z przednionapędowym BMW 2 Active Tourer i jego powiększona wersją 2 Grand Tourer. Ba, na tej samej platformie powstanie kolejne BMW serii 1, oczywiście z przednim napędem.

To nie jest pierwsze Mini z drzwiami za przednimi fotelami. Wcześniej był Countryman, oraz bardzo oryginalne kombi Clubman, z drzwiami od strony chodnika, czyli w Europie kontynentalnej z prawej strony. Jednak klasyczny, pięciodrzwiowy hatchback jest dopiero teraz. Jeśli oczekujesz, że „Miniak” z drugą parą drzwi będzie nadzwyczaj przestronny z tyłu, to jednak nie ten adres. Jeżeli natomiast lubisz nader szybkie pokonywanie zakrętów w oryginalnie stylizowanym, drogim sprzęcie – polecam!

 

Trzy typowe skróty

DTC. W sprawnym pokonywaniu mniej przyczepnych nawierzchni pomaga DTC (Dynamic Traction Control). Do uruchomienia tej funkcji służy dźwigienka na dole środkowej konsoli. Czy naciśniesz dźwigienkę, czy uniesiesz, bez różnicy, efekt taki sam. Krótkie użycie dźwigienki włącza właśnie tryb DTC. Wtedy system stabilizacji toru jazdy, zwany przez BMW i Mini DSC (Dynamic Stability Control) działa później niż normalnie, później ingeruje w sterowanie hamulcami i gazem. Dzięki temu możesz, przykładowo, dynamicznie ruszyć na drodze pokrytej sypkim żwirem. Właśnie ruszanie z pewnym poślizgiem jest najbardziej efektywne, efektowne również. Dłuższe naciśniecie (w górę lub w dół) wspomnianej dźwigienki powoduje wyłączenie DSC. Jedziesz wtedy bez elektronicznej podpórki. Co ważne, możesz obsługiwać DTC i DSC przy każdej prędkości jazdy.

RDC. BMW i Mini określa seryjną kontrolę ciśnienia w oponach własnym, niemieckim terminem Reifen Druck Control (RDC). Pomiar ciśnienia następuje podczas jazdy, a odczyt wskazań RDC to jedna z funkcji rozbudowanego, pokładowego komputera. Obraz jest bardzo czytelny, pojawia się wszak na dużym, kolistym wyświetlaczu na środku kokpitu. Uwaga, po każdym skorygowaniu ciśnienia, należy RDC inicjalizować. Ekran nie jest dotykowy, więc wszystko odbywa się za pomocą okrągłego kontrolera na środkowym tunelu. Nie ma obaw, manipulowanie kontrolerem i wyszukiwanie odpowiednich ikonek nie nastręcza trudności.

RSC. Runflat System Component to opony umożliwiające jazdę po niewielkim przebiciu, dzięki twardym, bocznym ściankom, czyli run flaty. Wbrew pozorom, nie jest to seryjne wyposażenie tylko opcja, fakt, całkiem częsta, a z 18-calowymi alufelgami darmowa. Seryjnie Mini daje zestaw naprawczy zwany Mobility System.

 

Rysopis (w nawiasach dane z automatem). Mini Cooper D 5-drzwiowe. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 3982 mm, szerokość 1727 mm, wysokość 1425 mm, bagażnik 278/941 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1496 ccm, 116 KM przy 4000 obr./min, 270 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 203 km/h (202 km/h), od 0 do 100 km/h w 9,4 s (9,5 s), średnie spalanie 3,7 l/100 km (3,9 l/100 km), cena 96.000 zł (103.498 zł).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

DSC_0262 (Kopiowanie)

Cooper D to oznaczenie wersji silnikowej i wyposażenia, tak jest w marce Mini. Modele 3-i 5-drzwiowe nie mają własnych nazw!

DSC_0364 (Kopiowanie)

DTC to tryb ograniczający działanie DSC. System DSC wkracza do akcji później niż w zwykłym trybie

DSC_0371 (Kopiowanie)

RDC, czyli kontrola ciśnienia w oponach

DSC_0283 (Kopiowanie)

Wnętrze równie designerskie jak karoseria, pełne zaokrągleń (nawet pedały)


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *