Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D Instyle AT

Tuning, czyli coś za coś

Obraz 027 (Kopiowanie)

Na bagażniku dachowym firmy ARB, poza kołem zapasowym zmieściłoby się mnóstwo pakunków

Jak to dobrze, że w zalewie SUV-ów i crossoverów są jeszcze takie auta. Wprawdzie Pajero nie ma typowej ramy, tylko jej fragmenty wbudowane w płytę podłogową, ale poza utwardzoną drogą radzi sobie bez większych problemów, tym bardziej po tuningu wykonanym przez polskiego importera.

 

Co to jest i dla kogo?

Potrzebujesz samochodu zdolnego do zmierzenia się z terenem trudniejszym od ścieżki w lesie? Chcesz mieć dopracowany układ 4×4, dający szeroki wybór, od napędu tylnej osi po reduktor? Pragniesz jeździć modelem jednoznacznie kojarzącym się z off-roadem? Odpowiedziałeś co najmniej raz „tak”, zainteresuj się Pajero. Owszem, to niemłody model, mający prawie dekadę, ale takie konstrukcje starzeją się wolniej, a poza tym następca może okazać się bardziej plastikowy.

 

Trzy typowe skróty

ARB, Anthony Ronald Brown. Skoro importer postarał się o tuning, od niego wypada zacząć. ARB to australijska firma produkująca akcesoria do aut terenowych. Pajero miało stalowy bagażnik dachowy ARB założony w miejsce fabrycznych relingów. Na tymże bagażniku leżało zapasowe koło. Na stosunkowo wysoką barierkę nie ma co narzekać – załadunek i wyładunek może być nieco utrudniony, ale chodzi przecież o bezpieczne przewożenie sprzętu wyprawowego na dachu. Rzecz jasna, taki dodatek na wierzchu Mitsubishi wraz z innymi off-roadowymi modyfikacjami znacząco podwyższa spalanie „ropy”, o czym za chwilę.

DI-D, Direct Injection Diesel, tak Mitsubishi określa turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem. Niezależnie od zastosowanej techniki, bo w poprzedniej, trzeciej generacji Pajero czterocylindrowa jednostka o pojemności równo 3200 korzystała z wtrysku z pompy, teraz z common rail. Silnik opatrzony fabrycznym kodem 4M41, jak na obecne standardy jest stosunkowo głośny. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu – maksymalnie 441 niutonometrów – zaskakująco szybko wyprzedzisz maruderów. Jednak off-roadowy tuning pogorszył właściwości aerodynamiczne (chociażby bagażnik ARB z kołem zapasowym), przez co realne spalanie lokuje się w zakresie 14-15 l/100 km.

SS4-II, czyli Super Select, układ napędowy stosowany w Pajero, w lepszych wersjach L200, w Pajero Sport bazującym na L200. Od razu uwaga – nie jest to stały napęd na cztery koła, jak piszą niektórzy. Stały to jest napęd na tył i właśnie m.in. na tym polega jego przewaga nad rozwiązaniami konkurencji. Gdy droga jest sucha i gładka możesz – ale nie musisz – korzystać tylko z tylnego napędu, czyli 2H. Na autostradzie zaoszczędzisz co najmniej 2 l/100 km, sprawdziłem. Pozycja 4H jest możliwa do włączenia (i wyłączenia) na postoju lub do prędkości 100 km/h, za pomocą wajchy w podłodze. To napęd obu osi, stały, bo zawsze siła trafia również do przednich kół. W Pajero proporcja przód/tył zmienia się od wyjściowej 33/67 do 50/50. Trzeci tryb pracy SS-4II stanowi blokada centralnego mechanizmu różnicowego, 4HLc – wtedy osie dostają 50/50. Blokada włącza się (i odłącza) przy takich samych warunkach jak napęd obu osi, do 100 km/h. Ostatnią możliwością jest reduktor, 4LLc, załączany i wyłączany wyłącznie na postoju i tylko przy dźwigni automatu w neutralnej pozycji N. Reduktor pomaga pokonywać trudne, terenowe fragmenty, ale jak się uprzesz, możesz jechać na nim nawet na V biegu i 70 km/h.

 

Rysopis. Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D Instyle AT, pięciodrzwiowe, siedmiomiejscowe (2 + 3 + 2) auto terenowe, długość 4900 mm, szerokość 1875 mm, wysokość 1890 mm, bagażnik 215/1790 l, napęd 4×4 (stały na tył, ręcznie dołączany na przód, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 3200 ccm, 200 KM przy 3800 obr./min, 441 Nm przy 2000 obr./min, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 11,1 s, średnie spalanie 8,5 l/100 km, cena 229.990 zł (wszystkie dane bez terenowych modyfikacji).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Obraz 036 (Kopiowanie)

Z przodu wmontowano wyciągarkę Superwinch Tiger Shark 9500

Obraz 017 (Kopiowanie)

W takiej pozycji dobrze widać, że tylne zawieszenie jest wielowahaczowe

Obraz 081 (Kopiowanie)

Mała, dwumiejscowa kanapa w III rzędzie ma wysokie zagłówki

Obraz 056 (Kopiowanie)

Żeby nikt nie miał wątpliwości – Mitsubishi skrót DI-D uzupełniło napisem „common rail”

Obraz 100 (Kopiowanie)

4LLc, czyli reduktor z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego

Obraz 106 (Kopiowanie)

Skóra jest seryjne w wersji Instyle, zresztą jedynej obecnie sprzedawanej

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *