Seat Leon 1.4 Eco TSI (150 KM) FR

Golf  z charakterem

DSC_0094 (Kopiowanie)

Trzeba przyznać, że Seaty są z przodu do siebie podobne. Takie rodzinne podobieństwo uchodzi za plus

Leon zawsze stanowił hiszpańską odmianę Volkswagena Golfa, tak samo sprawy się mają z trzecim wcieleniem kompaktowego Seata. Leon III odpowiada technicznie Golfowi VII, ale stara się odróżnić sylwetką pełną ostrych linii.

 

Co to jest i dla kogo?

Sprawa dość prosta. Gdy VW Golf wydaje ci się zbyt oczywisty, Skoda Octavia za popularna, zaś Audi A3 za drogie, zdecyduj się na Seata Leona, o ile oczywiście chcesz tkwić w kręgu volkswagenowskiej techniki. Podstawową wersją jest rzecz jasna pięciodrzwiowy hatchback, ale możesz także przyjrzeć się trzydrzwiowemu hatchbackowi SC (Sport Coupe), a jeśli masz większe potrzeby transportowe, to kombi ST (Sport Tourer).

Leon stanowi znakomity przykład, że tylne zawieszenie z belką skrętną może zapewniać skuteczne i przyjemne prowadzenie na zakrętach. Układ wielowahaczowy wcale nie musi być lepszy, od tego co mamy w Seacie, zwłaszcza jeśli jest to „sportowe zawieszenie typu FR”, jak czytamy w cenniku.

 

Trzy typowe skróty

FR, od Formula Racing. Swego czasy te dwie litery oznaczały usportowioną odmianą Seata, prawie Cuprę. Obecnie chodzi raczej o bogatą wersję wyposażenia, choć nie pozbawioną odniesień do sportu. W przypadku Leona najciekawsze jest właśnie wspomniane zawieszenie, skutkujące obniżeniem auta o 15 mm, z 1459 na 1444, ustawione bardziej sztywno niż w Entry, Reference, Style. Poza tym testowy egzemplarz posiadał opcjonalne DCC.

DCC. Dynamic Chassis Control to adaptacyjne zawieszenie, czyli amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. DCC w Leonie FR wchodzi w skład pakietu dynamicznego za 3175 zł. Amortyzatory mogą pracować w trzech trybach zwanych Comfort, Normal, Sport. Jak je zmieniać? Za pomocą dotykowego ekranu na górze deski rozdzielczej wybierasz jeden z pięciu profili jazdy: Comfort (amortyzatory pracują wtedy w trybie Comfort), Normal (Normal), Sport (Sport), Eco (Normal), Individual. I właśnie wybór trybu Individial przynosi największe pole manewru, bo możesz zdecydować się na każdy z trzech trybów amortyzatorów. Różnice między trzema sposobami pracy zawieszenia nie są duże, ale Sport odczujesz od razu. Poza zawieszeniem wybierając tryb jazdy ingerujesz także w działanie układu kierowniczego, silnika (reakcja na gaz), klimatyzacji i kolor dyskretnego oświetlenia wnętrza.

ACT. Leon z benzynowym motorem 1.4 Eco TSI (Turbo Stratified Injection) dba również o ekonomię. ACT (Active Cylinder Management) zarządza pracą cylindrów. Gdy nie ma potrzeby osiągnięcia wielkiej mocy, odłącza dwa środkowe cylindry. Wiesz, kiedy masz tylko dwa gary dzięki komunikatom na wyświetlaczu między wskaźnikami. ACT działa płynie, bez szarpania silnikiem i tym podobnych wybryków. Wynik 6 l/100 km na trasie między miastami jest jak najbardziej możliwy. Według danych fabrycznych pięciodrzwiowy Leon z 1.4 (150 KM) spala przeciętne i 4,9 l/100 km, natomiast ze słabszą jednostką 1.4 (125 KM) – 5,2 l (obie wersje na 17-calowych kołach). Ale bardziej cieszy co innego. Tylko 1.4 litra, 150 koni, a na drodze wydaje się, jakby silnik był poważnie mocniejszy. Sprint do setki w 8 sekund także robi mocne wrażenie.

 

Rysopis. Seat Leon III 1.4 Eco TSI (150 KM) FR. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4271 mm, szerokość 1816 mm, wysokość 1444 mm, bagażnik 380/1210 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 1395 ccm, 150 KM przy 5000-6000 obr./min, 250 Nm przy 1500-3500 obr./min, maksymalnie 215 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,0 s, średnie spalanie 4,9 l/100 km (obręcze 17 cali), cena 85.100 zł

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

DSC_0108 (Kopiowanie)

Dwie, chromowane końcówki wydechu, typowe dla FR

DSC_0096 (Kopiowanie)

Napis FR na atrapie chłodnicy – dzięki zawieszeniu czeka cię bardziej dynamiczna jazda

Obraz 012 (Kopiowanie)

DCC jako uzupełnienie profili jazdy Drive Profile, opcja całkiem sensowna

Obraz 003 (Kopiowanie)

Fotele w FR, ze wstawkami z dermy, są mocniej wyprofilowane, zapewniają bardzo dobre trzymanie bioder


1 komentarz

  1. We are glad to see you in our midst Fuck me and fill me mouth with his sweet cum my nickname (Veronika80)

    Copy the link and go to me… bit.ly/2t2oR9E

    8151008

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *