Volvo V40 T3 (2.0) Cross Country Ocean Race
Posted by Jacek Dobkowski on mar 25, 2016Podoba się kobietom
Nie widać, że pod spodem kryje się podwozie Focusa II. V40 Cross Country prowadzi się pewnie i stabilnie
Volvo było własnością amerykańskiego Forda, obecnie należy w całości do chińskiego Geely, który zapewnia mu środki na rozwój, co widać po aktualnej ofensywie modelowej. V40 i V40 Cross Country bazują jeszcze na Fordzie Focusie II, czyli na bardzo dobrym podwoziu.
Co to jest i dla kogo?
Volvo zalicza się do premium. Szwedzka marka nie jest tak świetnie wykonana jak Audi, nie jeździ niczym BMW, a do prestiżu Mercedesa (we wschodniej Polsce) nieco jej brakuje, ale nie przeszkadza to w tym, że ogólnie sprawia bardzo dobre wrażenie. Po V40 Cross Country od razu widać, że projektanci nie ścigali się na przestrzeń w kabinie, woleli dopracować szczegóły ważne dla funkcjonalności i designu.
Segment kompaktów jest w Europie szalenie konkurencyjny, bez wątpienia V40 wniosło do niego nieco świeżego powiewu. Do dzisiaj, mimo upływu czterech lat od światowej premiery na salonie genewskim 2012, podoba się, zwłaszcza kobietom. Nadal jest to ładny samochód, a przecież lubimy otaczać się takimi przedmiotami, niezależnie od płci. Cross Country to odmiana nieco uterenowiona, z wyższym prześwitem (całe auto urosło o 38 mm) i off-roadowymi stylistycznymi dodatkami. Powiększony prześwit bez wątpienia wykorzystasz w… dużym mieście, może już przy pierwszej próbie parkowania np. w centrum stolicy. Jeśli koniecznie chcesz 4×4, poszukaj odmiany z innym motorem, T3 jest wyłącznie przednionapędowe. A’ propos T3, pod tym oznaczeniem kryją się dwa różne benzyniaki z turbo, oba 152 KM. Mniejszy,1.5 został połączony z sześciobiegowym automatem Geartronic, większy 2.0 z mechaniczną, sześciobiegową przekładnią i takim właśnie jeździłem.
Trzy typowe skróty
SIPS, Side Impact Protection System. System ochrony przed bocznymi zderzeniami. Volvo od dawna chwali się bezpieczeństwem. Napis SIPS widnieje na dole słupków B, widać go po otwarciu przednich drzwi. SIP to przede wszystkim struktura nadwozia rozpraszająca energię uderzenia w bok V40. Również ramy foteli zostały tak zaprojektowane, aby możliwie skutecznie ochronić przed tą energią kierowcę i pasażera. Elementami SIOPS są poduszki boczne i IC.
IC, Infatable Curtain. Kurtyna powietrzna. Pozostaje napełniona przez kilka sekund, żeby chronić przed ewentualnymi wtórnymi uderzeniami, przykładowo w trakcie dachowania. Jeśli V40 jest wyposażone w zintegrowane podkładki podwyższające dla najmłodszych, IC po napełnieniu sięga niżej zapewniając lepszą ochronę głów dzieci.
TFT, Thin Film Transistor. W technice TFT są wykonane wirtualne wskaźniki za kierownicą. Ich czytelność wypada bez zarzutu, niezależnie od pory doby. Zestaw wskaźników, seryjny w Ocean Race, nosi nazwę Active TFT. Możesz wybrać jeden z trzech wyglądów zestawu: Elegance, Eco, Performance. Najciekawszy jest ten ostatni wariant, w którym obrotomierz zajmuje środkowe miejsce, a nie z prawej jak w Elegance i Eco. W Performance z prawej jest wskaźnik mocy. Poza tym w każdym przypadku możesz wybrać tryb kolorów, albo tryb kontrastu, czyli mniej barwny. Do tych wszystkich manipulacji służy lewa dźwigienka za kierownicą: przycisk na końcu i obrotowe pokrętło w jej środku.
Rysopis. Volvo V40 T3 (2.0) Cross Country Ocean Race. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4370 mm, szerokość 1783 mm, wysokość 1458 mm, bagażnik 335/1032 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 1969 ccm, 152 KM przy 5000 obr./min, 250 Nm przy 1300-4000 obr./min, maksymalnie 210 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,5 s, średnie spalanie 5,5 l/100 km, cena 117.200 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Najbardziej efektowna – stylizacja tylnej części karoserii
Deska rozdzielcza atrakcyjna i co najważniejsze ergonomiczna
Dwulitrowy turbobenzyniak realnie potrzebuje 8-9 l/100 km
SIPS, czyli zabezpieczenia przed bocznymi zderzeniami
Skrót IC oznacza kurtyny powietrzne
Ekran TFT, motyw Performance, tryb kolorów
Ekran TFT, motyw Performance, tryb kontrastu