Fiat Freemont 2.0 Multijet AWD AT6 Black Code
Posted by Jacek Dobkowski on kwi 14, 2016Meksykanin z Turynu
Black Code to specjalna wersja Freemonta, m.in. z czarnym grillem i czarnym wykończeniem przednich świateł
Kiedyś dużym Fiatem był u nas model 125p, teraz można tak określić Freemonta. Największy osobowy Fiat powstał jako Dodge Journey, potem Włosi zmienili znaczek na swój i nieco auto zmodernizowali. Freemont jest produkowany w Ameryce Północnej, to znaczy w Meksyku.
Co to jest i dla kogo?
Van, czy raczej SUV? Freemonta można traktować jako jedno i drugie, zwłaszcza gdy ma napęd na cztery koła AWD, jak testowy egzemplarz. Moim zdaniem jest w nim więcej z vana, co prezentuję na zdjęciach wnętrza. Ponieważ Fiat kontroluje kapitałowo koncern Chryslera, a więc m.in. markę Dodge, takie zapożyczenia (od Amerykanów) to normalna rzecz w motoryzacyjnym, zglobalizowanym biznesie. Zaoceaniczne pochodzenie rozpoznasz podczas jazdy. Freemont nie prowadzi się źle, ale najlepiej pasują mu długie proste. Zniechęca do „rajdowania” przede wszystkim mało precyzyjny układ kierowniczy. Mało precyzyjny, jak na europejskie gusty.
Niewątpliwą zaletę, zwłaszcza jeśli posiadasz większą rodzinę, stanowi kabina mieszcząca siedem osób, w układzie 2 + 3 + 2. W drugim i trzecim rzędzie znajdują się dzielone kanapy, nie ma odrębnych foteli. Ciekawostka, rezygnacja z trzeciego rzędu to upust 2000 zł. Nie warto.
Trzy charakterystyczne skróty
BTSI, Brake Transaxle Shift Interlock. Blokada dźwigni automatycznej skrzyni biegów, w parkingowym położeniu P. Kierowca musi wpierw nacisnąć pedał hamulca, żeby przesunąć dźwignię do tyłu. Taką blokadę ma każdy samochód z automatem, Fiat określa ją skrótem, na który natkniesz się wertując instrukcję obsługi. Sama skrzynia jest 6-biegowa, chodzi sprawnie, ale niezbyt szybko. Cóż, amerykańskie auto.
EPPM, to znaczy Electronic Pedestrian Protection Module, elektroniczny moduł ochrony pieszych. EPM jest częścią układu aktywnej maski, active hood. Aktywnej, czyli unoszącej się w górę (tylna część maski) w razie kolizji z pieszym. Pechowy przechodzień ma większe szanse na przeżycie, bądź zmniejszenie obrażeń. Maleje prawdopodobieństwo trafienia przez niego głową w twarde elementy na górze silnika.
ERM – Electronic Roll Mitigation, układ zapobiegający dachowaniu. Wprawdzie Fiat stosuje na ERM określenie „system”, ale tak naprawdę jest to jedna z funkcji rozbudowanego systemu stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability System). ERM to oprogramowanie niwelujące głębokie boczne przechyły mogące prowadzić do dachowania. O ile BTSI sprawdziłem ,jak działa (bez zastrzeżeń), o tyle ze zrozumiałych względów żaden dziennikarz nie sprawdza funkcjonowania EPPM i ERM.
Rysopis. Fiat Freemont 2.0 Multijet AWD aut. Black Code, pięciodrzwiowy, siedmiomiejscowy (2 + 3 + 2) van, długość 4910 mm, szerokość 1878 mm, wysokość 1751 mm, bagażnik 145/540/1461 l, napęd 4×4 (stały na przód, automatycznie dołączany na tył), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1956 ccm, 170 KM przy 4000 obr./min, 350 Nm przy 1750-2500 obr./min, maksymalnie 183 km/h, od 0 do 100 km/h w 11,1 s, średnie spalanie 7,3 l/100 km, cena 132.500 zł (wyprzedaż rocznika 2015).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Czarne, 19-calowe alufelgi to kolejny znak rozpoznawczy Black Code
Trzy rzędy siedzeń, choć ostatni raczej dla nastolatek, jak na zdjęciu
Świetna sprawa, child booster, czyli podwyższenia dla dzieci wysuwane z siedzisk kanapy II rzędu
Wejście na sam tył i wyjście stamtąd ułatwia system Easy Entry, przesuwanie i pochylanie części dzielonej kanapy
Silnik przepracował właśnie 824 godziny, w europejskich konstrukcjach takich informacji raczej nie uświadczysz
Fotel pasażera z przodu składany w stolik, kolejny ciekawy element seryjnego wyposażenia