TWAS – twin-wire arc-sprayed coating

Powłoka opracowana przez inżynierów firmy Mercedes-AMG (Aufrecht, Meicher, Grossaspach), optymalizującą powierzchnię gładzi cylindrowych. Żelazo i węgiel są roztapiane w łuku elektrycznym, potem natryskiwane w postaci kropel na wewnętrzne ścianki cylindrów, pod wpływem strumienia gazu. Tak powstaje nanokrystaliczna warstwa o ekstremalnie gładkiej, niemal lustrzanej powierzchni z drobnymi porami. Technologia nosi nazwę Nanoslide. Przykładowo, powłoka na ściankach cylindrów turbodiesla 3.0 (oznaczonego 350 BlueTEC) służy optymalizacji tarcia, a rezygnacja z żeliwnych tulei pozwoliła zaoszczędzić względem poprzednika 4,3 kilograma. Tylko ten zabieg ograniczył zużycie paliwa o 3 procent – podaje Mercedes.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *