TDI, TDi – Turbodiesel Direkteinspritzung

Turbodiesel Direkteinspritzung (niemiecki), Turbocharged Direct Injection, Turbocharged Diesel Injection, Turbo Diesel Injection (angielskie). Turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem. Termin „injection” oznacza wtrysk, stosowany w każdym dieslu. Jednak skrót TDI, stosowany przez Grupę Volkswagena, dotyczy bezpośredniego wtrysku. Obecne konstrukcje wykorzystują system Common Rail (CR), przyjęty wcześniej przez wielu innych producentów samochodów. Paliwo trafia do wtryskiwaczy z listwy paliwowej (akumulatora ciśnienia) umieszczonej nad cylindrami. Ciśnienie w listwie wytwarza pompa. Wcześniej Volkswagen uparcie stosował pompowtryskiwacze. Połączył pompę z wtryskiwaczem w pompowtryskiwacz (UIS, Unijet Injector System), każdy obsługiwał jeden cylinder. Precyzyjne dawkowanie paliwa pod olbrzymim ciśnieniem, przekraczającym nawet 2000 barów, zapewnia oszczędne spalanie, dużą moc, a w połączeniu z turbosprężarką imponującą elastyczność. Podczas wyprzedzania na trasie samochód TDI jest sprawniejszy od benzynowego o takiej samej mocy. Był też stosowany trzeci rodzaj bezpośredniego wtrysku – bezpośrednio z pompy. Oznaczenie było takie same – TDI. Inni producenci samochodów bezpośredni wtrysk określają innymi skrótami. Na przykład Mercedes CDI (Common Rail Direct Injection), obecnie d, Peugeot/Citroen HDI (Highpressure Direct Injection), Fiat JTD (Unijet Turbo Diesel), a BMW tylko literką d.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *