Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM-2 (175 KM) TCT Exclusive
Posted by Jacek Dobkowski on lip 10, 2016Można pokochać
Duże scudetto, czyli trójkątny grill – od razu widać, że to Alfa Romeo
Alfa Romeo należy do Fiata, zaś Giulietta jest technicznym krewniakiem Fiata Bravo. Jednak w porównaniu z Fiatem jeździ lepiej i w ogóle dostarcza więcej wrażeń.
Co to jest i dla kogo?
Jest takie powiedzenie, że każdy prawdziwy kierowca choć raz w życiu powinien mieć Alfę. Coś w tym jest. Kompaktowa Giulietta przekonuje bardzo dobrym prowadzeniem, zwłaszcza w trybie Dynamic (o czym za chwilę), sprawnym turbodieslem, ładną zwartą linią, nawet dobrym montażem elementów wnętrz, co niegdyś nie należało do mocnych stron tej marki.
Giulietta to ciekawa odmiana w segmencie kompaktów, interesujący samochód marki, której historia zaczęła się 110 lat temu od Pierra Darracqa, jeszcze przed pierwszą wojną światową. Niczego nie ujmuję Golfowi czy Focusowi, ale jeżdżąc Giulietta pokazujesz, że masz dobry gust i nie zadowalają cię masowe towary.
Trzy typowe skróty
ALFA, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli skrót od nazwy fabryki założonej 24 czerwca 1910 roku, nawet skrót podwójny. Ugo Stella i inni włoscy przemysłowcy wykupili udziały od Pierra Darracqua, Francuza działającego również we Włoszech. Pełna nazwa to Societa Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, ale uznano że ALFA jest zdecydowanie lepszym skrótem niż SALFA. W końcu alfa to pierwsza litera łacińskiego alfabetu.
QV – Quadrifoglio Verde, czterolistna koniczyna (rzadka, bo koniczyna ma z reguły trzy listki). Nazwa szybkich wersji różnych Alf, ale w przypadku testowanej Giulietty QV Line to określenie pakietu dodatkowego wyposażenia, dostępnego do odmian Distinctive i Exclusive. Obecnie Alfa zmieniła nazwy poziomów wyposażenia i pakietów i QV już nie ma, trochę szkoda. Pakiet ten zawierał przykładowo zawieszenie sportowe, 18-calowe alufelgi, czerwone zaciski hamulcowe, aluminiowe nakładki na pedały i podpórkę pod lewą stopę kierowcy, ciemne wykończenie reflektorów. A w ogóle czterolistna koniczyna pojawiła się na wyścigowych Alfach już w latach 20.
DNA – Dynamic, Natural, All Weather. System Alfa DNA zmieniający charakterystykę silnika i innych podzespołów, obsługiwany za pomocą dźwigienki na środkowym tunelu w kabinie. Dźwigienka chodzi do przodu i do tyłu i zawsze powraca do neutralnego położenia. Żeby wskoczył inny tryb, musisz ją przytrzymać przez 0,5 sekundy. A po włączeniu silnika będziesz miał taki tryb jak przed jego zgaszeniem. D służy do jazdy sportowej, na wyświetlaczu miedzy obrotomierzem a prędkościomierzem pojawia się chorągiewka znana z wyścigów, a przy jego włączaniu na chwilę przygasa podświetlenie wskaźników. To najlepszy tryb dla aktywnego kierowcy, układ kierowniczy wspaniale się utwardza, osiągi wzrastają. Tylko na D osiągniesz maksymalną moc 175 KM i moment 350 Nm, poza nim jest 170 KM i 320 Nm. Pozostałe dwa tryby nadają się bardziej do jazdy w normalnych warunkach (N, na wyświetlaczu symbol listka ) i przy niskiej przyczepności (A, symbol auta na śliskiej nawierzchni i śnieżynki).
Rysopis. Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM-2 (175 KM) TCT Exclusive. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4351 mm, szerokość 1798 mm, wysokość 1465 mm, bagażnik 355/1045 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1956 ccm, 175 KM przy 3750 obr./min, 350 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 219 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,8 s, średnie spalanie 4,3 l/100 km, cena 110.600 zł (wersja Super bez promocji).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
„Romeo” wzięło się nie od amanta, tylko od Nicoli Romeo, który stanął na czele firmy w sierpniu 1915 roku
Dwie końcówki wydechu obiecują szybkie auto i tak jest w istocie
QV, czterolistna koniczyna na przednich błotnikach….
…i na aluminiowych listwach progowych
Wysoka jakość w kokpicie, jak i całej kabinie – tak trzymać!
W trybie Dynamic silnik zyskuje maksymalne osiągi, stabilizacja toru jazdy ESC włącza się później, jest aktywny układ Q2 blokujący dyfer hamulcami, wspomaganie się utwardza, a klocki hamulcowe są przybliżane do tarcz po nagłym odpuszczeniu gazu (brakes prefill)
Natural – wszystko pracuje normalnie, a Q2 nie działa
All Wearther: podzespoły auta są tak ustawione, żeby zapewnić możliwie najlepszą przyczepność