Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Instyle Navi

Zyskuje po bliższym poznaniu

DSC_0562 (Kopiowanie)

Egzemplarz po lifting, czyli duże, pionowe, błyszczące elementy po obu stronach atrapy, zaczynające się przy błotnikach

Jedną z marek specjalizujących się na naszym rynku w samochodach z napędem obu osi jest Mitsubishi. W Outlanderze trzeciej generacji po liftingu taki napęd występuje z oboma silnikami, czyli benzynowym 2.0 i turbodieslem 2.2 DI-D.

 

Co to jest i dla kogo?

SUV-y (Sport Utility Vehicle) stają się coraz bardziej popularne. Mitsubishi gra w tym segmencie od dawna, wszak to już trzecie wcielenie Outlandera, oferuje także mniejszy model ASX. Pod względem przestrzeni wewnątrz, pozwalającej nawet na podróż w siedmioosobowym (2 + 3 + 2) składzie, Outlander wypada bardzo korzystnie. A jeżeli lubisz elektroniczne gadżety, elektronikę wspierającą kierowcę, nawigację wbudowaną w kokpit i skórzaną tapicerkę, wybierz Instyle Navi, wersję najbogatszą. Generalnie im dłużej jeździsz, tym bardziej Outlander się podoba.

 

Trzy typowe skróty

CVT od Continously Variable Transmission. Automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów, zwana też skrzynią pasową. Muszę przyznać, że sposób jej pracy jest inny, lepszy niż starych CVT w innych markach. Owszem, trzyma silnik na wysokich obrotach w trakcie ostrego przyspieszania, taka jej natura, ale gdy nieco odpuścisz gaz, spisuje się niczym klasyczny automat. Silnik raz dwa przechodzi na mniejsze obroty, na pewnym poziomie. Świetną sprawą jest tryb L (Low), czyli coś w rodzaju reduktora. Z powodzeniem możesz stosować go przy zjazdach ze stromizn, zarówno na drodze, jak i w podziemnych parkingach. Jest również ręczna zmiana, wybierasz jedno z sześciu ustalonych przełożeń. Wybierasz za pomocą łopatek przy kierownicy, gdy dźwignia w podłodze znajduje się w pozycji D (Drive), lewa łopatka to redukcja, prawa wyższy bieg. Łopatki są nieruchome, ale na tyle długie, że praktycznie zawsze sięgniesz do nich palcem. W trybie manualnym, jeśli o nim zapomnisz, skrzynia sama zmieni w górę i w dół – na koniec CVT przechodzi w tryb D. Z drugiej strony, jeśli po redukcji silnik wszedłby na zbyt wysokie obroty, skrzynia nie wrzuci niższego biegu, w kabinie rozlega się ostrzegawcze piknięcie. Podczas dłuższego oczekiwania na jazdę, przykładowo w korku, Mitsubishi radzi wrzucić N (Neutral), czyli luz i trzymać auto na hamulcu, ręcznym bądź nożnym.

FCM, Forward Collision Mitigation System, ostrzega o niebezpieczeństwie zderzenia z poprzedzającym pojazdem, reaguje również na jednoślady, choć nie zawsze. Wykorzystuje radar aktywnego tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control), działa gdy tenże tempomat nie jest włączony. Jak FCM wykryje ryzyka zderzenia, wysyła ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne (napis BRAKE! na tablicy wskaźników), oraz zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym. Przyciskiem z lewej strony kokpitu możesz FCM wyłączyć, a także ustawić dwie jego czułości. Far oznacza wcześniejsze działanie, Near późniejsze. Uważaj jednak, bo przy Near może zrobić się gorąco. FCM nie jest przewrażliwiony, reaguje wtedy naprawdę z bliskiego dystansu. FCM może zainicjować hamowanie, również awaryjne. Radar „patrzy” do przodu, więc może zareagować na przykład na dom stojący blisko zewnętrznej krawędzi zakrętu, o czym lojalnie ostrzegają autorzy instrukcji obsługi Outlandera.

KOS, Keyless Operation System, a więc „bezkluczykowy” dostęp do auta. Jeśli nie chcesz wyjmować kluczyka z kieszeni bądź torebki, otworzysz i zamkniesz samochód dotykając jednego z trzech przycisków. Znajdują się one w klamkach przednich drzwi, oraz w klapie bagażnika, nad tablicą rejestracyjną. A za pomocą dotykowego ekranu na środku deski rozdzielczej ustawisz KOS według własnych upodobań. Przykładowo liczbę mignięć kierunkowskazów przy otwieraniu i zamykaniu pojazdu (zero, jeden, dwa), ale zawsze każda z tych czynności jest inaczej sygnalizowana. Albo zewnętrzne lusterka, czy mają składać się po zablokowaniu zamków w drzwiach, czy nie składać.

 

Rysopis. Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Instyle Navi, pięciodrzwiowy, siedmiomiejscowy (2 + 3 + 2) SUV, długość 4695 mm, szerokość 1810 mm, wysokość 1680 mm, bagażnik – brak danych, napęd 4×4 (stały w trybie Auto i Lock), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1998 ccm, 150 KM przy 6000 obr./min, 195 Nm przy 4200 obr./min, maksymalnie 190 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,0 s, średnie spalanie 6,4 l/100 km, cena 139.990 zł (bez promocji).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

DSC_0568 (Kopiowanie)

Stylizacja tyłu również nieco się zmieniła, światła w zderzaku są pionowe, były poziome

DSC_0456 (Kopiowanie)

Kokpit może nie oszałamia stylem, ale z pewnością trudno mu zarzucić braki w funkcjonalności

DSC_0515 (Kopiowanie)

Dźwignia w podłodze nie ma trybu manualnego…

DSC_0526 (Kopiowanie)

…włączasz go za pomocą łopatek za kierownicą. Przytrzymanie prawej łopatki przez 2 sekundy powoduje powrót do trybu D

DSC_0520 (Kopiowanie)

Near, czyli FCM reaguje późno

DSC_0502 (Kopiowanie)

Tym przyciskiem obsługujesz FCM

DSC_0465 (Kopiowanie)

To się sprawdza – KOS z przyciskami w klamkach

 

 

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *