Hyundai i20 1.4 CRDi Comfort
Posted by Jacek Dobkowski on paź 8, 2016Lepszy niż myślisz
Długość auta nieznacznie przekraczająca cztery metry, miejski segment B rośnie
W silnie obsadzonym, miejskim segmencie B trzeba czymś się wyróżnić, żeby nie zginąć. Hyundai i20 może przyciągnąć uwagę miłą, wręcz elegancką sylwetką, z czarnym, ostatnim słupkiem dachowym, a po próbnej jeździe spodoba się z powodu łatwego prowadzenia.
Co to jest i dla kogo?
Pewnie zasuwa po zakrętach (choć z tyłu ma belkę skrętną), komfort jazdy gwarantuje dobry, bez bujania jak niegdyś w starszych modelach tej koreańskiej marki. Z ręką na sercu, raczej nie spodziewałem się, że będę rekomendował tego Hyundaia przede wszystkim z powodu właściwości jezdnych. Argumentem „za” jest 5-letnia, fabryczna gwarancja bez limitu przebiegu. Kolejna sprawa to… pochodzenie. Bo czy koniecznie musisz poruszać się niewielkim autem niemieckiej konstrukcji, wliczając w to Skodę Fabię? Szczypta nonkonformizmu w ładnym opakowaniu, z dobrze ustawionym podwoziem i długą opieką producenta. Czemu nie.
Trzy typowe skróty
ESS, Emergency Stop Signal. Sygnalizacja awaryjnego hamowania poprzez miganie świateł stopu, a następnie awaryjnych. Takie migotanie na pewno zwróci uwagę kierowców za tobą. Żeby ESS zadziałało, gwałtowne użycie hamulców musi nastąpić przy prędkości ponad 55 km/h, opóźnienie przekroczyć 7 m/s2 i włączyć się ABS. Jak prędkość spadnie poniżej 40 km/h, albo ABS przestanie pracować, albo przerwiesz hamowanie, to stop przestaje pulsować, a do akcji automatycznie wkroczą awaryjne. Awaryjne wyłączą się same podczas jazdy z małą prędkością (ponad 10 km/h, jeżeli zatrzymałeś się i ruszyłeś), ale oczywiście możesz je zgasić sam.
ISG, Idle Stop & Go, czyli wyłączanie i uruchamianie silnika na biegu jałowym, podczas przerw w podróży. Wyłączanie silnika – auto musi stać, ewentualnie jechać poniżej 5 km/h, musi być na luzie, nie możesz naciskać pedału sprzęgła. No i nie może być dużego poboru energii na przykład przez klimatyzację, bo wtedy ISG nie pozwoli motorowi zgasnąć. A gdy potem chcesz ruszyć, wciskasz sprzęgło i silnik sam zaskakuje. Oczywiście ISG możesz dezaktywować. Muskasz guzik na środkowym tunelu, zapala się dioda, silnik i20 nie będzie przerywał pracy.
LDWS, Lane Departure Warning System. ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, seryjne – co warto podkreślić – w trzech odmianach wyposażenia: Comfort (testowana), Go!, Premium. Kamera blisko dachu, za czołową szybą śledzi poziome linie na drodze. Gdy najedziesz na taką linię nie włączywszy migacza (częsty widok na polskich drogach), w kabinie rozlegnie się trzykrotne, szybkie piknięcie. Najczęściej dwie-trzy takie serie. Poza tym będzie migała stosowna, żółta lampka w prędkościomierzu (wskaźniki bez wyświetlacza LCD). Możesz LDWS wyłączyć, przyciskiem z lewej strony kokpitu. W instrukcji obsługi Hyundai nieco asekuracyjnie podaje, iż minimalna prędkość powinna wynosić 70 km/h. Jak sprawdziłem, LDWS potrafi ostrzegać już przy około 53-55 km/h. Wystarczy zerknąć na wspomnianą lampkę: biała – system nie działa, zmiana koloru na żółty – system czuwa. Hyundai wymienia szereg sytuacji, kiedy LDWS może niepotrzebnie ostrzegać, lub nie ostrzegać, na przykład deszcz, mgła, wjazd i wyjazd z tunelu. Zawsze jest tylko ostrzeżenie, nie ma pomagania w powrocie na dotychczas zajmowany pas ruchu, jak przykładowo w Hyundaiu Genesis (LKAS. Lane Keeping Assist System).
Rysopis. Hyundai i20 1.4 CRDi Comfort, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4035 mm, szerokość 1734 mm, wysokość 1474 mm, bagażnik 326/1042 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1396 ccm, 90 KM przy 4000 obr./min, 240 Nm przy 1500-2500 obr./min,, maksymalnie 175 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,1 s, średnie spalanie 4,1 l/100 km, cena 66.400 zł (bez promocji).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Stylizacja tyłu udana, z dużymi, poziomymi lampami
Plastiki w większości twarde, ale lekko ugina się pod palcami beżowy fragment kokpitu
Spory kufer, 326 l, a dlaczego z piłkami? Hyundai sponsoruje futbol, na przykład Euro 2016
Butelka 1,75 litra mieści się w kieszeni w przednich drzwiach – rewelacja
ESS. Wyłącznik świateł awaryjnych wysoko, na środku deski rozdzielczej
Jak świeci dioda, ISG nie wyłączy silnika
Przycisk z symbolem samochodu na pasie ruchu, do włączania i wyłączania LDWS
Biała kontrolka w prędkościomierzu: LDWS włączone, ale szybkość za mała, żeby zadziałało