Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi (120 KM)
Posted by Jacek Dobkowski on paź 21, 2016Lepszy od i20
Prześwit 160 mm, świetna sprawa w polskich warunkach
Hyundai nie jest pierwszym, który samochód segmentu B przebrał za terenówkę, no powiedzmy, że za SUV-a (Sport Utility Vehicle). Wcześniej były: Rover 25 Streetwise, Citroen C3 XTR, Volkswagen Polo Cross, oczywiście wszystkie z przednim napędem. Nie ma co Hyundaia i20 Active porównywać do większych, podniesionych aut typu Audi A6 Allroad. Nie ten segment i nie taki napęd, w Audi 4×4.
Co to jest i dla kogo?
To Hyundai i20 z większym prześwitem o 20 mm, czyli 160 mm zamiast 140 mm. Nie piszę o stylistycznych bajerach odróżniających Active, za najważniejszy uważam prześwit. Active jest dla tych, którzy chcą parkować na wyższych krawężnikach z mniejszym stresem. Doprawdy, te 20 mm robi różnicę i takie i20 szybko polubisz. Wszak wielgachnych krawężników ci u nas dostatek.
Trzy typowe skróty
T-GDi, czyli Turbo Gasoline Direct Injection. Benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Skrót T-GDi widnieje w prospekcie i cenniku, na pokrywie zaworów jest Turbo GDi. Przykład downsizingu, czyli zmniejszania pojemności i liczby cylindrów, przy zachowaniu wysokiej mocy. Mamy więc litrowy silnik (silniczek, chciałoby się napisać), trzy cylindry i aż 120 koni, czyli lekko ponad 120 z litra. Tyle samo co w… Hondzie S2000, która rozwijała 240 koni z dwóch litrów, ale bez turbo. Jeśli umiesz posługiwać się pedałem gazu i odpowiednio korzystać z sześciu przełożeń, spalisz 7-8 l/100 km. A osiągi są zacne, zwłaszcza na trzech pierwszych biegach. Dźwięk o dziwo, całkiem ciekawy, wręcz rasowy przy przyspieszaniu. A co z drganiami? Są, ale łatwiej zobaczysz je na pokrywie zaworów po uniesieniu maski silnika, niż wyczujesz w kabinie.
LED, Light Emitting Diode. Diody w segmencie B można spotkać coraz częściej. W każdym i20 Active diodowe są światła do jazdy dziennej i światła pozycyjne. Oba prezentują się efektownie. Aby włączyć same światła do jazdy dziennej, zostawiasz końcówkę lewej dźwigienki za kierownicą w dolnym położeniu 0. W następnym położeniu palą się dzienne i pozycyjne, w ostatnim, najwyższym – pozycyjne i mijania. I jeszcze światła drogowe, zapalasz popychając dźwigienkę, gasisz przyciągając do siebie.
CD, Compact Disc, płyta kompaktowa. Cóż, coraz częściej sprzęt car audio w testowych autach nie ma szczeliny na CD, ale w i20 oraz i20 Active jest inaczej. Fabryczny radioodtwarzacz CD znajduje się na środku deski rozdzielczej, na górze i został z tą deską zintegrowany. Gra dobrze, zwłaszcza jak na urządzenie nie sygnowane przez żadną markę audio. Brawo za duże cyfry oznaczające, który utwór z płyty właśnie leci. Włączanie odtwarzania losowego (RDM, random) nie powoduje natychmiastowej zmiany utworu, tylko dopiero jak się skończy. Tak powinno być w każdym sprzęcie. Hyundai przestrzega, że długotrwałe korzystanie z płyt nagrywanych CD-R (Recordable) i CD-RW (ReWritable), niespełniających standardów i/lub specyfikacji może skutkować awarią sprzętu. Czyli lepiej nie wkładaj do odtwarzacza byle czego.
Rysopis. Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi (120 KM), pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4065 mm, szerokość 1760 mm, wysokość 1529 mm, bagażnik 326/1042 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 998 ccm, 120 KM przy 6000 obr./min, 172 Nm przy 1500-4000 obr./min,, maksymalnie 183 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,4 s, średnie spalanie 5,1 l/100 km, cena 70.100 zł (bez promocji).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Z przodu najszybciej zidentyfikujesz wersję Active po imitacji pałąka i okrągłych światłach przeciwmgielnych
Litrowy benzyniak bez zadyszki radzi sobie z wozem ważącym na pusto 1163 kg (dana z dowodu rejestracyjnego)
Diody LED odpowiadają za światła pozycyjne i do jazdy dziennej. Kierunkowskaz znajduje się od strony wlotu powietrza
Bardzo czytelnie opisana dźwigienka od świateł i kierunkowskazów
Odtwarzacz CD i płyta CD Abby „The Visitors” – pierwszy kompakt wydany z muzyką (na zdjęciu okładka zremasterowanej płyty)
Szaro-niebieski plastik ugina się pod palcami, reszta plastików we wnętrzu już nie