Volkswagen Golf VII R Variant
Posted by Jacek Dobkowski on lis 17, 2016Wilk w owczej
R Variant – niesamowite połączenie mocnego silnika, sportowego podwozia, napędu na cztery koła i funkcjonalnej, obszernej karoserii kombi
Golf jaki jest, każdy wie, ale to Golf szczególny. Na pierwszy rzut oka ktoś może przegapić akcenty na nadwoziu sygnalizujące, że chodzi o wersję R, czyli coś jeszcze szybszego od kultowego GTI. Trzy setki koni i napęd na obie osie w opakowaniu kompaktowego kombi. Jestem za!
Co to jest i dla kogo?
No właśnie, to propozycja dla wszystkich uwielbiających takie zaskakujące auta, wilki w owczej skórze. Niby niepozorne to to, niby zwykły kombiak, a potrafi wyprzedzić 95 procent (albo i więcej) pojazdów poruszających się po polskich drogach. Poza samym przyspieszeniem – sprint do setki trwa zaledwie 5,1 s – ważne jest efektywne przeniesienie mocy. I jest efektywne, o co dba sprawny napęd na wszystkie koła 4Motion i dwusprzegłowy automat DSG (Direct Shift Gearbox), w kombi Variant seryjny (w hatchbacku R DSG jest opcją). Ale zachwyt tym Volkswagenem nie byłby pełny, gdyby nie znakomicie dobrana praca układu kierowniczego, nawet w podstawowym trybie, oraz zawieszenia. „Erka” imponuje brakiem nudnej podsterowności, nie przechyla się przy gwałtownych manewrach omijania, po prostu idzie za ręką. I nawet trzęsie mniej, niż możesz spodziewać po takim sportowym w gruncie rzeczy aucie. Owszem, kosztuje dwa razy tyle co „normalny”, dobrze wyposażony Golf, ale trudno znaleźć na polskim rynku lepsze, nowe auto za około 170 tysięcy.
Trzy istotne terminy
R wzięło się od słowa Race, wyścig. Znaczy dla Volkswagena dużo, to najszybsze wersje Golfów i Scirocco. Tylko że Golf R jest pięcioosobowy i czteronapędowy, zaś Scirocco wprawdzie lepiej wygląda, przecież to coupe, ale może przewieźć jedną osobę mniej i co jeszcze ważniejsze ma napędzaną jedną oś mniej – tylko przednią.
DSG – Direct Shit Gearbox. Skrót DSG oznacza dwusprzęgłową skrzynię biegów, czyli rodzaj automatu. Konstrukcyjnie bliżej jej do mechanicznej, ale w praktyce chodzi jak automat i to się liczy. Już normalny tryb D wystarcza do bardzo dynamicznej jazdy. Jest sportowy tryb S, aktywujesz go pociągając dźwignię do tyłu (wraca na swoje poprzednie miejsce), albo wybierając ustawienie Race, całego auta. W trybie S skrzynia dłużej utrzymuje silnik na wysokich obrotach, przede wszystkim zwleka z wrzuceniem wyższego przełożenia. A po przestawieniu całego wozu na Eco, skrzynia także staje się E. Przekładnia DSG chodzi na tyle dobrze, że nie bierze cię pokusa manualnej zmiany. Ale jeśli zechcesz, możesz to uczynić na dwa sposoby: dźwignią w podłodze po przesunięciu jej w prawo, albo – w każdej chwili – małymi łopatkami za kierownicą. Lewa łopatka to minus, redukcja; prawa to plus, wyższy bieg. Napisałem „w każdej chwili”, bo takie czasowe przejście na ręczne sterowanie po pewnym czasie kończy się samoczynnym powrotem do automatycznego sposobu pracy. Fajna sprawa, gdy nagle potrzebujesz szybkiej redukcji. Przy wybraniu stałego manualnego trybu dźwignią w podłodze, możesz korzystać albo z tejże dźwigni, albo z łopatek, co wolisz w danym momencie. A gdy zagapisz się, skrzynia sama będzie zmieniała i w górę, i w dół. Nie musisz więc martwić się biegami.
TSI, Turbo Stratified Injection. Benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem, najczęściej z turbodoładowaniem, tak jak w tym przypadku. Ile pali, taki szybki to pewnie dużo? Przy całkiem aktywnej jeździe musisz założyć spalanie w granicach 10 l/100 km, no może trochę więcej. Nie jest źle pod tym względem. A jeszcze lepiej jest z dźwiękiem. Niskim podczas przyspieszania w mieście, z krótkimi strzałami z wydechu przy zmianie biegów w trakcie dynamicznego nabierania prędkości. Jest to efekt pracy (również) głośników, ale bez wątpienia znakomity.
Rysopis. Volkswagen Golf VII R Variant, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość 4596 mm, szerokość 1799 mm, wysokość 1467 mm, bagażnik 605/1620 l, napęd na cztery koła (przód z automatycznie dołączanym i odłączanym tyłem), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1984 ccm, 300 KM przy 5500-6200 obr./min, 380 Nm przy 1800-5500 obr./min, maksymalnie 250 km/h, od 0 do 100 km/h w 5,1 s, średnie spalanie 7,0 l/100 km, cena 166.890 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Cztery rury wydechowe, bardziej osmolone są zewnętrzne
Bagażnik ustawny, z bardzo pomysłowymi przegródkami z obu boków
Deska rozdzielcza czytelna, a seryjne fotele zapewniają bardzo dobre podparcie nie tylko tułowia, ale i ud
Skrzynia bardzo szybka, a skrót DSG stał się wręcz synonimem każdej dwusprzęgłowej przekładni
Łopatki DSG blisko kierownicy i obracają się razem z nią
W tym TSI z dwóch litrów wyciśnięto 300 rumaków. Można więcej, Audi S3 pokrewne Golfowi VII dysponuje 310 końmi
Emblematy R – największe na przednich błotnikach – podpowiadają, co to za wersja