Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupe
Posted by Jacek Dobkowski on lis 29, 2016AMG zaczyna się od 367 koni
GLE Coupe ma lepsze proporcje niż zwykłe GLE, jest dłuższe, szersze i niższe
5,7 sekundy do setki robi wrażenie w prawie pięciometrowym SUV-ie! A to przecież najsłabszy silnik AMG: 367-konny, benzynowy 3.0 V6 biturbo. Taki właśnie napędzał testowe auto nazywające się „Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupe”. Był to egzemplarz z końca 2015 roku, obecnie taki sam wariant nosi nazwę „Mercedes-AMG GLE 43 4Matic Coupe”.
Co to jest i dla kogo?
GLE to ML po głębokim liftingu i po zmianie nazewnictwa w 2015 roku. Mercedes sporo namieszał z oznaczeniami, lecz trzeba przyznać, że wprowadził logikę. Literka E sugeruje, że GLE wśród SUV-ów jest odpowiednikiem klasy E wśród aut osobowych, analogicznie GLC – C i GLS – S. Nadwozie Coupe zadebiutowało dopiero teraz, żadna z trzech generacji ML-a takiej karoserii nie miała. Oczywiście GLE Coupe to także SUV. Ostentacyjne GLE Coupe wygląda lepiej w rzeczywistości niż na zdjęciach i co ciekawe bardzo podoba się kobietom. Sprawdziłem!
A dla kogo? Na pewno dla kogoś kto ceni nietuzinkowo prezentujące się auta i Mercedesy. Bo konkurencja w segmencie dużych SUV-ów coupe wygląda skromnie: BMW X6 i Mercedes GLE Coupe. Mamy w ogóle takie pary: BMW X5 – Mercedes GLE, BMW X6 – Mercedes GLE Coupe, oraz BMW X6 M – Mercedes-AMG GLE Coupe. Z tym że Mercedes produkuje aż trzy wersje AMG, poza testowym o mocy 367 koni, jest odmiana 63 (557 KM) i 63 S (585 KM). Dla jasności dodam, że BMW X6 oferuje 575 rumaków.
Trzy typowe skróty
AMG, te trzy literki podniecające wielu fanów motoryzacji wzięły się od nazwisk dwóch założycieli niemieckiej firmy (A – Hans Werner Aufrecht, M – Erhard Melcher) oraz od miejscowości, w której urodził się Aufrecht (G – Grossaspach). Obecnie jest to sportowy oddział Mercedesa. Przez lata skrót AMG był dopiskiem do nazw podrasowanych Mercedesów, teraz stosuje się nazwę Mercedes-AMG. Jest także osobny, dwumiejscowy model występujący wyłącznie jako AMG, mam oczywiście na myśli Mercedesa-AMG GT.
4ETS – 4 Electronic Traction System. Elektroniczny układ kontroli trakcji, w Mercedesach z napędem na cztery koła. Wchodzi w skład systemu stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Program). Hamuje koła za pomocą hamulców, gdy zaczynają obracać się w miejscu. Umożliwia to ruszanie lub przyspieszanie na śliskiej albo nieutwardzonej nawierzchni. Zarazem większy moment napędowy jest przekazywany na koło lub koła mające lepszą przyczepność. Ważne – kontroli trakcji nie da się wyłączyć, zawsze jest aktywna. Możesz odłączyć tylko funkcję stabilizującą pojazd w bocznym poślizgu, czyli to co stanowi istotę ESP. Służy do tego przycisk na środkowej konsoli.
DSR, czyli Downhill Speed Regulation, kontrola zjazdu. Układ utrzymuje stałą prędkość przy zjeżdżaniu z góry w zakresie 2-18 km/h. Może się przydać nie tylko w off-roadzie, także na stromych uliczkach, czy w podziemnych parkingach. Szybkość możesz regulować dźwigienką tempomatu, z lewej strony kierownicy. Ruch do góry to 1 km/h więcej, ruch do dołu to 1 km/h mniej. DSR włączasz przyciskiem na środkowym tunelu, o ile poruszasz się poniżej 40 km/h i nie wybrałeś programu jazdy Sport lub Sport+. DSR sam się wyłączy, jak dodasz gazu i przekroczysz 45 km/h, co sygnalizuje gong i napis na wyświetlaczu na tablicy wskaźników.
Rysopis. Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupe, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4900 mm, szerokość 2003 mm, wysokość 1731 mm, bagażnik 650/1720 l, napęd 4×4 (stały, proporcja przód/tył 40/60)), sześciocylindrowy, widlasty silnik benzynowy V6 biturbo, 2996 ccm, 367 KM przy 5500-6000 obr./min, 520 Nm przy 1800-4000 obr./min, maksymalnie 250 km/h, od 0 do 100 km/h w 5,7 s, średnie spalanie 9,4 l/100 km, cena 369.500 zł (Mercedes-AMG GLE 43 4Matic Coupe).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Czego tu brakuje? Wycieraczki szyby. Więcej siły napędowej, 60 procent, trafia do tylnej osi
Deska rozdzielcza nie wnika zbyt głęboko do kabiny, co dobrze wpływa na poczucie przestronności. Stojący ekran nie jest dotykowy, ale może dlatego trzeszczy po dotknięciu?
Spalanie z danych technicznych jest bardzo trudne do osiągnięcia, mimo 9-biegów w automacie. Chyba, że nie przekraczasz 90 km/h, a pedał gazu jedynie muskasz stopą
Mogli to zrobić lepiej – jedna rura wydechowa, a wstawka w zderzaku sugeruje, że są dwie rury
Taka plakietka jest na obu przednich błotnikach, za kołami
Przyciskiem z samochodzikiem w poślizgu odłączysz boczną stabilizację, ale nie kontrolę trakcji 4ETS
Przycisk DSR znajduje się na szerokim, środkowym tunelu
6 km/h to nieduża prędkość na DSR, możesz zwiększyć ją nawet trzykrotnie
Pakiet wnętrza designo Exclusive oznacza wydatek 30.486 zł
Sportowa seria AMG nie wyklucza praktycznych rozwiązań, takich jak dwa daszki przeciwsłoneczne, po każdej stronie