Infiniti QX70 3.7 Ultimate
Posted by Jacek Dobkowski on gru 29, 2016Mistrz pierwszego wrażenia
Ten przód! Infiniti QX70 to ciekawy stylistycznie rywal Porsche Cayenne, Mercedesa GLE, BMW X5
Tę atrakcyjną sylwetkę znamy od 2003 roku, wszak bardzo podobnie wyglądał FX, poprzednik QX, swego czasu popularny w prywatnym imporcie ze Stanów. Lata lecą, a duży SUV Infiniti nadal robi wrażenie i przyciąga wzrok. Dla ścisłości – obecny model jest wytwarzany od 2008 roku, wpierw jako FX II, a od 2013 roku jako QX, po zmianie nazewnictwa marki.
Co to jest i dla kogo?
Po pierwsze – wygląd! Po drugie – prestiż, Infiniti to luksusowa marka Nissana, odpowiednik Lexusa w Toyocie. Po trzecie – szeroko rozumiany komfort jazdy i ładne brzmienie silnika 3.7 V6. Po czwarte – bogate wyposażenie, nie musisz w żadnej wersji dopłacać za skórzaną tapicerkę, elektryczną regulację foteli, elektryczny szyberdach, elementy wnętrza z drewna. Cztery razy tak? W takim razie ten duży SUV może być dla Ciebie.
Trzy skróty, o co w nich chodzi
VVEL – Variable Valve Event and Lift. Zmienne fazy rozrządu w silniku, po stronie dolotu. Skrót VVEL od razu zauważysz po otwarciu maski, na pokrywie silnika, nad znaczkiem firmowym. Poza sterowaniem fazami rozrządu zmienia się także stopień otwarcia zaworów. Dzięki temu sześciocylindrowy, widlasty silnik 3.7 lepiej reaguje na gaz i mniej pali, jak obiecuje producent. Zmienne fazy są obecnie powszechnie stosowane. W praktyce – i to też jest powszechne – trudno zmieścić się w spalaniu podawanym przez fabrykę. W tym przypadku 12,6 l/100 km. Taki rezultat, a nawet mniejszy, da się osiągnąć przy bardzo spokojnej jeździe mierzy miastami.
CDC– Continuous Damping Control. Ciągła kontrola tłumienia w zawieszeniu, to znaczy w amortyzatorach. Siła tłumienia jest regulowana zarówno automatycznie, w zależności od nawierzchni i warunków jazdy, jak i przez kierowcę. Możesz wybrać albo tryb płynnej jazdy Auto, albo Sport. Służy do tego przycisk na środkowym tunelu. Kontrolna dioda na przycisku świeci się tylko wtedy, gdy zaordynujesz Sport. Wówczas zawieszenie szybciej reaguje na ruchy kierownicą, co czyni szybkie manewry pewniejszymi. Co ważne, wybrany tryb jest ciągle dostępny, nie trzeba więc na nowo wybierać Sportu po zapaleniu silnika.
IBA – Intelligent Brake Assist. Inteligentny system wspomagania hamowania. IBA korzystając z radaru ostrzega przed najechaniem w tył poprzedzającego pojazdu (lampką i brzęczykiem), oraz niweluje skutki kolizji (nieuniknionej!) automatycznie uruchamiając hamulce. Pierwszą funkcją sprawdziłem, działa, drugiej oczywiście nie. IBA rozpoczyna funkcjonowanie od prędkości 15 km/h. Drugi warunek to różnica szybkości między Infiniti a poprzednikiem, musi być co najmniej 15 km/h. Wykrywa także motocyklistów, poza tymi jadącymi przy brzegu swego pasa ruchu. Wyłącznik IBA znajduje się na desce rozdzielczej, z lewej strony. I podobnie tak jak w przypadku CBC i trybu Sport wyłączenie IBA trwa cały czas, niezależnie od gaszenia i uruchamiania silnika. Uwaga, po wyłączeniu IBA i tak działa wspomniane ostrzeganie, jest to FCW (Forward Collision Warning). Czyli zawsze będzie wizualno-akustyczny alarm, gdy pojedziesz zbyt blisko pojazdu z przodu, ale zabraknie automatycznego hamowania.
Rysopis, Infiniti QX70 3.7 Ultimate. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4865 mm, szerokość 1925 mm, wysokość 1680 mm, bagażnik 410/1035 l, napęd na cztery koła (stały na tył z automatycznie dołączanym i odłączanym przodem, proporcje od 0/100 do 50/50), widlasty silnik benzynowy V6, 3696 ccm, 320 KM przy 7000 obr./min, 360 Nm przy 5200 obr./min, maksymalnie 233 km/h, od 0 do 100 km/h w 6,8 s, średnie spalanie 12,6 l/100 km (koła 21-calowe), cena bez promocji 301.960 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Przy takiej linii nie dziwi słaba widoczność do tyłu na skos, nie pomaga nawet okienko za tylnymi drzwiami
Wnętrze wygodne, a kierowca ze swego fotela widzi maskę silnika, co dobrze wpływa na samopoczucie i… precyzję przy parkowaniu
VVEL to zmienne fazy rozrządu po stronie dolotowej. Silnik został maksymalnie cofnięty, w celu odciążenia przedniej osi
Stanowczo za mały kąt otwarcia maski
CDC, tym guzikiem włączasz sportowy sposób pracy amortyzatorów. Obok klawisz Snow, czyli zimowego trybu pracy układu napędowego
IBA wyłączysz, ale ostrzeganie przed kolizją FCW nadal zostaje
Lampka potwierdzająca wyłączenie IBA znajduje się przy prędkościomierzu