Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir (170 KM) TCT Veloce

Zyskuje po bliższym poznaniu

DSC_0438 (Kopiowanie)

Szary, matowy lakier wymaga dopłaty 4000 zł. A jak ładnie nazywa się po włosku – grigio magnesio supermatt

Podstawowy, od 2008 roku, model Alfy Romeo powstał na bazie Fiata Punto, ale znacznie się od niego różni. Wyglądem, dopracowaniem, zachowaniem na drodze, osiągami – zwłaszcza w najsilniejszej, 170-konnej wersji.

 

Co to jest i dla kogo?

MiTo, najmniejsza Alfa, wciąż urzeka oryginalną „mordką”, zgrabnym tyłem z dwoma okrągłymi lampami jak w Ferrari i oryginalną deską rozdzielczą. Ciekawa propozycja, tym bardziej dla fanów włoskiej motoryzacji, Alfy w szczególności, oraz dla singli, bo nadwozie jest wyłącznie trzydrzwiowe, ewenement w dzisiejszych czasach. A jeżeli lubisz dobre osiągi, benzynowa wersja 1.4 Turbo o mocy 140, albo 170 koni (jak w testowym egzemplarzu), okaże się w sam raz.

 

Trzy wybrane skróty

MiTo, Milano, Torino, a więc Mediolan, Turyn. Pierwsze z tych włoskich miast to miejsce powstania marki (dokładnie Portello, przedmieścia Mediolanu), drugie to siedziba i miejsce produkcji. Alfa Romeo nie jest precyzyjna, na przykład w prospekcie można spotkać dwie pisownie, „MiTo” i „Mito”. Jestem przywiązany do „MiTo”. Były też inne propozycje nazwy, Junior i Furiosa.

ASR – Anti Slip Regulation. Kontrola trakcji, zapobiega poślizgowi jednego lub obu napędzanych kół, działa na moc silnika (obniża ją) i na hamulce. Interwencje przebiegają stosunkowo łagodnie, na pewno mniej brutalnie niż kiedyś w różnych Alfach. ASR to jedna z części systemu kontroli trakcji i stabilności ESC (Electronic Stability Control), znanego przez lata bardziej jako ESP (Electronic Stability Program). Alfa stosowała na ESP skrót VDC, od Vehicle Dynamic Control (VDC nie jest tylko kontrolą trakcji, jak można wyczytać w cenniku MiTo!). O włączeniu się ASR, bądź najważniejszej części ESC (zapobieganie bocznym poślizgom) świadczy miganie lampki w prędkościomierzu przedstawiającej samochód w poślizgu. Trochę byłem zaskoczony, że w MiTo nie można wyłączyć ASR, ani ESC. Z drugiej strony, zawsze masz te elektroniczne podpórki do dyspozycji. Ba, ustawiając auto na jednym z trzech trybów jazdy DNA (Dynamic, Natural, All Weather) wybierasz zarazem sposób pracy ASR i ESC, odpowiednio: Sport, Normal, Traction.

GSI, czyli Gear Shit Indicator. Wskaźnik zmiany biegu, konkretnie dwie strzałki, w górę, albo w dół, pojawiające się na wyświetlaczu między prędkościomierzem a obrotomierzem, w jego lewym, dolnym rogu. Testowana wersja posiadała automatyczną, dwusprzęgłową, 6-biegową skrzynię TCT (Twin Clutch Transmission), ale taka przekładnia nie wyklucza obecności GSI. Z tym że na manualnym trybie TCT zawsze automatycznie redukuje, więc nie zobaczysz strzałki sugerującej włączenie niższego biegu. TCT na „manualu” zmienia także bieg w górę, ale wcześniej zostanie wyświetlona strzałka skierowana w górę. Ale gdy przyspieszasz bardzo dynamicznie na niskich biegach, Alfa prędzej wrzuci wyższy bieg, niż wyświetli tę strzałkę w górę. Ręcznie możesz sterować skrzynią za pomocą dźwigni w podłodze (prawidłowy kierunek, ruch do przodu to redukcja), albo małymi łopatkami obracającymi się razem z kierownicą.

 

Rysopis. Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir  (170 KM) TCT Veloce. Trzydrzwiowy, czteromiejscowy (pięciomiejscowy w opcji) hatchback, długość 4063 mm, szerokość 1720 mm, wysokość 1446 mm, bagażnik 270/950 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 1368 ccm, 170 KM przy 5500 obr./min, 230 Nm przy 2250 obr./min (w trybie Dynamic 250 Nm przy 2500 obr./min), maksymalnie 219 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,5 s, średnie spalanie 5,4 l/100 km, cena 86.500 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

DSC_0555 (Kopiowanie)

Pięknie! Szyby bez ramek, niczym w coupe

DSC_0460 (Kopiowanie)

Stylizacja tyłu równie udana jak przodu, zwracają też uwagę dwie rury wydechowe. Wydech przyjemnie mruczy

DSC_0583 (Kopiowanie)

MiTo – połączenie nazw dwóch miast, Milano i Torino, po włosku oznacza także mit

DSC_0569 (Kopiowanie)

Na takim podłożu dzięki ASR zachowujesz przyczepność, zarówno podczas ruszania jak i dynamicznej jazdy. Zaciski hamulcowe są czerwone, a do mocowania kół służą tylko cztery śruby

DSC_0562 (Kopiowanie)

 GSI sugeruje zmianę z I na II, na manualnym trybie dwusprzęgłowej skrzyni TCT

DSC_0533 (Kopiowanie)

Tak powinno być w samochodzie z automatem. W trybie manualnym ruch do przodu to redukcja, do tyłu wyższy bieg 

DSC_0524 (Kopiowanie)

Kokpit od góry stylizowany na włókno węglowe, skóra kosztuje 4400 zł

DSC_0492 (Kopiowanie)

Po takich napisach jak „Turbo Benzina” od razu widać, że to włoskie auto

DSC_0500 (Kopiowanie)

Otwartą maskę możesz zablokować (tak jak na zdjęciu) i wiatr jej niestraszny

DSC_0584 (Kopiowanie)

Otwieranie wlewu paliwa wymaga kluczyka – typowe dla rodziny Fiata


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *