Mercedes-Benz GLS 500 4Matic
Posted by Jacek Dobkowski on sty 18, 2017Lepszy niż sądzisz
GLS korzysta z techniki GLE, poprzednio znanego jako ML. Oba modele wyjeżdżają z fabryki w mieście Tuscaloosa, Alabama
Tytuł nieco przewrotny, ale największy SUV Mercedesa na początku wydaje się taką szafą na kołach. Obawiasz się, że będzie niezgrabny podczas jazdy, że będzie bujał się, a układ kierowniczy okaże się mało precyzyjny. Nic z tych rzeczy, olbrzymi Mercedes jeździ lepiej, niż sądzisz na pierwszy rzut oka. Jeździ bardzo dobrze.
Co to jest i dla kogo?
GLS to GL po liftingu i zmianie nazewnictwa marki. Ostatnia litera wskazuje, że marketingowe pokrewieństwo z osobową klasą S. Ma stały napęd czterech kół z centralnym mechanizmem różnicowym (podział 50/50 miedzy osiami), siedem miejsc, elektrycznie sterowany szklany dach, elementy z drewna eukaliptusowego w środku. Jest wygodny, szybko podąża za kierownicą, a przyspieszenia w wersji 500 oferuje takie, że aż żołądek może rozboleć. GLS ma 5,13 m długości, siedzi się w nim wysoko, inne osobowe auta i SUV-y wydają się z niego takie malutkie. Jeśli nie cierpisz na brak funduszy, lubisz takie klimaty i chcesz podróżować w znakomitych warunkach, wypróbuj GLS-a.
Trzy typowe skróty
KM – koń mechaniczny. Dlaczego ten skrót przy Mercedesie? Ano dlatego, że Mercedes chcąc być poprawny politycznie długo podawał w swoich oficjalnych materiałach moc tylko w kilowatach (kW), a nie w koniach. Teraz podaje w obu jednostkach, w tym przypadku 335 kW to 455 KM. I to jest słuszna koncepcja.
M jak Memory. Pamięć, w tym przypadku ustawień przednich foteli łącznie z wysokością zagłówków, kierownicy, zewnętrznych lusterek. Pakiet pamięci jest standardowy w GLS 500. I kierowca, i pasażer mogą wprowadzić po trzy ustawienia. Typowo dla Mercedesa przyciski pamięci, tak jak i sterowania fotelami, znajdują się na drzwiach. Działa to prosto, wystarczy nacisnąć M i którąś cyfrę. Krótkie piknięcie potwierdza, że Mercedes zapamiętał. A jeśli ktoś nam rozregulował ustawienia, trzeba nacisnąć odpowiednią cyfrę i trzymać aż wszystko wróci do zapamiętanych pozycji. Wszelkie „manewry” z użyciem pamięci są możliwe również podczas jazdy. To dobrze.
Distronic, Distance i Electronic, czyli aktywny, radarowy tempomat. Distronic Plus jest opcją w pakiecie „wspomagającym bezpieczeństwo jazdy”. Działa w szerokim zakresie 0-200 km/h. To 0 km/h oznacza, że auto samo zahamuje za poprzedzającym pojazdem, a potem po muśnięciu pedału gazu samo ruszy. Najniższa prędkość możliwa do zaprogramowania wynosi 30 km/h, ale to nie przeszkadza, żeby tempomat pracował właśnie do 0 km/h. Sterujesz tempomatem za pomocą dźwigienki z lewej strony kierownicy. Najniższej z trzech, bo wyżej znajdują się dźwigienki do kierunkowskazów, świateł i wycieraczek, oraz do elektrycznej regulacji kierownicy. Tej najniższej dźwigienki kierowca właściwie nie widzi, ale na szczęście obsługę można uznać za intuicyjną. Do siebie – włączenie, a także przywrócenie poprzedniej prędkości, od siebie – wyłączenie, do góry – zwiększenie prędkości o 1 km/h, albo o 10 km/h (pokonawszy opór), do dołu – zmniejszenie prędkości o 1 km/h, albo o 10 km/h (pokonawszy opór). Odległość czasową od poprzednika regulujesz przekręcając końcówkę dźwigienki, aż 7-stopniowo. Trochę zdziwił mnie kierunek, bo ruch od siebie oznacza mniejsze odstępy, a ruch do siebie – większe. Graficznie odstęp widzisz na wyświetlaczu między głównymi wskaźnikami, natomiast ustalone szybkości na obramowaniu prędkościomierza. A nawet jak nie korzystasz z tempomatu, na wyświetlaczu pojawi się sylwetka auta, do którego za bardzo się zbliżyłeś.
Rysopis. Mercedes-Benz GLS 500 4Matic. Pięciodrzwiowy, siedmiomiejscowy SUV, długość 5130 mm, szerokość 1934 mm, wysokość 1850 mm, bagażnik 680/2300 l (przy 5 osobach/2 osobach), napęd 4×4 (stały, proporcja przód/tył 50/50), ośmiocylindrowy, widlasty silnik benzynowy V8 biturbo, 4663 ccm, 455 KM przy 5250-5500 obr./min, 700 Nm przy 1800-4000 obr./min, maksymalnie 250 km/h, od 0 do 100 km/h w 5,3 s, średnie spalanie 11,3 l/100 km, cena 484.500 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Jak na tak potężny wóz stylizacja całkiem udana. Warto odnotować dobre przeszklenie
Ekran na środku kokpitu nie chowa się. Testowy egzemplarz miał wykończenie wnętrza designo Exclusive za… 29.808 zł
Bagażnik przy siedmiu miejscach nie jest duży, ale również wtedy jest zakryty odsuwaną roletą
Koni mechanicznych (KM) kryje się tutaj 455. Silnik 4.7 V8 imponuje lekkością, z jaką porusza tym autem
455 rumaków zadowala się zwykłą, 95-oktanową benzyną, 13 l/100 km przy spokojnej jeździe
Można wygodne wprowadzić trzy ustawienia zarówno po stronie kierowcy…
…jak i pasażera z przodu
Dźwigienka do tempomatu Distronic Plus, także do ogranicznika prędkości Speedtronic
Na tym ekranie (na stałe lub chwilowo) widzisz swoje auto, poprzednika, odległość