Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak A6
Posted by Jacek Dobkowski on lut 18, 2017Z dobrymi manierami
Masywny, przód robi wrażenie, inni kierowcy na parkingach interesują się autem, niektórzy nawiązują krótką rozmowę
Ranger obecnej generacji pojawił się w polskich salonach w 2012 roku, a w 2016 po gruntownej modernizacji. Z produkowanym niegdyś amerykańskim Rangerem ma wspólną nazwę. Testowany egzemplarz był napędzany pięciocylindrowym, wysokoprężnym silnikiem 3.2. Pięć garów to rzadkość na rynku, takie motory można spotkać w niektórych Audi, Volvo. Pojawiające się gdzieniegdzie informacje o tym, że 3.2 to widlasta jednostka V6 nie są prawdziwe.
Co to jest i dla kogo?
Ranger to przykład pikapa, który nabiera dobrych manier. Poprzednia generacja resorowała bardzo twardo, z obecnym Rangerem jest znacznie lepiej. Komfort to także wyciszenia silnika i dobra jakość montażu, niewątpliwie poprawiająca samopoczucie za kierownicą. Wyposażenie wypada interesująco, każdy Ranger ma na przykład siedem poduszek powietrznych i rozbudowany system ESP (Electronic Stability Program). Opcjonalnie do Rangera Wildtraka możesz zamówić radarowy tempomat Adaptive Cruise Control. Taki pikap charakterem zbliża się do SUV-a (Sport Utlity Vehicle), a w terenie potrafi znacznie więcej. Ranger jest atrakcyjnie stylizowany, zwraca uwagę. Wszystko OK, więc 170 tysięcy za Forda nie powinno być mentalną przeszkodą.
Trzy charakterystyczne skróty
R – rzędowy. Najbardziej popularny układ silnika w samochodach osobowych, tutaj sytuacja o tyle nietypowa, że jest to R5. Pięciocylindrowy, rzędowy silnik jest rzadko spotykany. Podoba się jego lekko basowy, lekko bulgoczący dźwięk podczas przyspieszania, R4 tak nie pracuje (chyba, że ma dźwięk dogrywany z głośników). Ford podaje średnie spalanie 8,9 litra, w praktyce, przy średnio dynamicznym prowadzeniu ciężko zejść poniżej 10. Zaleta związana z silnikiem – maska podnosi się na dwóch siłownikach, nie w każdym pikapie tak jest.
Vol – Volume. Głośność dźwięku, ze sprzętu car audio. Na szczęście konstruktorzy Forda nie poszli w nowoczesne klawisze, czy dotykowe pola, głośność regulujesz pokrętłem. Obraca się obręcz pokrętła, środek, służący też do włączania i wyłączania sprzętu, pozostaje nieruchomy. Oczywiście, sterowanie jest zdublowane, to samo zrobisz guzikiem na prawym ramieniu kierownicy. Być może lepsze byłoby sterowanie z lewego ramienia, ale tam zblokowano przyciski do komputera pokładowego i tempomatu. Jednak to nie wada, w samochodzie z automatem prawa ręka kierowcy jest rzadziej zajęta zmianą biegów niż w pojeździe z mechaniczną przekładnią.
DEATC – Dual Electronic Automatic Temperature Control, Dual Zone Automatic Air Conditioning. Dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, seryjna w dwóch najbogatszych wersjach wyposażenia Limited i Wildtrak. Temperaturę ustawisz dwoma poziomymi przyciskami, co pół stopnia, osobno dla kierowcy, osobno dla pasażera. Najpierw jest maksymalne chłodzenie (LO), potem 15,5 stopnia aż do 29,5, a na koniec maksymalne grzanie (HI). Różnica miedzy prawa a lewa stroną wynosi do 4 stopnie. Możesz ustawić Dual, czyli jednoczesną regulację dla obu stron, za pomocą wielofunkcyjnego, dotykowego ekranu na środku kokpitu. Ciekawa jest funkcja MAX, maksymalnego ogrzewania, wtedy automatycznie włącza się również ogrzewanie przedniej i tylnej szyby. Tak, obu! Ogrzewanie przedniej, czołowej szyby jest często spotykane w Fordach, w Rangerze w każdej wersji. Gdy wyłączysz MAX, ogrzewanie szyb dalej działa.
Rysopis. Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak A6, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5362 mm, szerokość 1860 mm, wysokość 1815 mm, bagażnik ok. 1200 l, napęd 4×4 (stały na tył, ręcznie dołączany na przód, reduktor), pięciocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 3196 ccm, 200 KM przy 3000 obr./min, 470 Nm przy 1500-2750 obr./min, maksymalnie 175 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,6 s, średnie spalanie 8,9 l/100 km, cena 168.879 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Duży, rozciągnięty napis na klapie. Każdy widzi, że jedzie za Rangerem
Niespodzianka in minus, tylko 50 kilogramów, dorosła osoba ani nie usiądzie, ani nie stanie na otwartej klapie
Można strona Rangera – silnik R5, umieszczony wzdłużnie. Pięć wybrzuszeń na pokrywie wskazuje na liczbę garów
Deska rozdzielcza z twardych materiałów, ale w pikapach to normalne. Tapicerka siedzeń w Wildtraku jest częściowo skórzana
Stosunkowo wysoko umieszczone pokrętło do ustawiania głośności…
…i przycisk do tego samego na prawym ramieniu kierownicy
DEATC, czyli dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja. Jej panel jest pochylony w dół, co może przeszkadzać w nocy
Pokrętło do napędu na środkowym tunelu. 2H to tył, 4H obie osie bez centralnego dyfra, 4L obie osie z reduktorem. Napęd tyłu szybko włącza się i wyłącza