BMW X4 M40i

Z tego się nie wyrasta

Metalizowany lakier jest w M40i seryjny, zaś kolor long beach blau dostępny tylko do tej wersji X4

X4 pozostaje nieco w cieniu starszego i większego brata X6. A przecież to ciekawy model, zwłaszcza w najsilniejszej, najszybszej wersji M40i z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem na benzynę, z turbosprężarką, o mocy 360 koni.

 

Co to jest i dla kogo?

Na temat BMW krąży kilka ironicznych powiedzeń, przykładowo takie, że z tej marki się wyrasta, żeby już nie cytować innych. A niby dlaczego trzeba „wyrosnąć” z bardzo dobrej pozycji za kierownicą, z precyzyjnie wykonanego wnętrza pełnego miękkich plastików, z lekkiego prowadzenia, z układu kierowniczego dającego przyjemny opór? Jeżeli nie zamierzasz za często podróżować z tyłu (drzwi otwierają się wąsko, boki kanapy są nachylone z powodu nadkoli, niczym w Polskim Fiacie 125p) i możesz przeznaczyć na auto ponad 300 tysięcy, X4 M40i jest ciekawą „opcją” – jak to się teraz mówi.

 

Trzy typowe skróty

BMW – Bayerische Motoren Werke. Nazwa jednej z najbardziej prestiżowych marek aut w Europie jest niemieckim skrótem. Tylko przypominam, bo z pewnością wszyscy posiadacze BMW wiedzą, że oznacza to bawarską fabrykę motorów, czyli silników. Siedzibą BMW jest stolica Bawarii, Monachium.

i – injection, wtrysk paliwa. Mała litera „i” pozostała jako element tradycji, wszak wszystkie benzynowe silniki mają dzisiaj wtrysk paliwa, a większość bezpośredni, jak w tym przypadku. Liczysz na to, że bezpośredni wtrysk obniży przeciętne zużycie paliwa do wartości deklarowanej przez producenta, czyli 8,6 l/100 km? Jesteś w „mylnym błędzie”, zresztą wiele marek podaje nierealne liczby. Muskając pedał gazu zejdziesz do 10 l, depcząc go przekroczysz 15 l. Aha, BMW zaleca stosowanie bezołowiowej 95, ale dane dotyczące mocy i zużycia paliwa podaje dla 98-oktanowej.

BC, Board Computer, komputer pokładowy. O ile w wielu autach trzeba domyślać się, gdzie może być guzik do sterowania tymże komputerem, o tyle w BMW X4 widać wyraźny napis „BC” na lewej dźwigience przy kierownicy. Przycisk oznaczony BC jest jednak tylko jeden, więc wskazania na dole prędkościomierza pojawiają się po kolei, zawsze do przodu, nie można się cofnąć. Przy ekologicznym trybie Eco Pro dodatkową informacją, na niebiesko, jest zasięg uzyskany dzięki temu trybowi. Na centralnym ekranie na kokpicie możesz wyświetlić średnie spalanie i średnią prędkość. Możesz również za pomocą pokrętła iDrive i wspomnianego, niedotykowego ekranu wybrać, które dane ma pokazywać komputer pokładowy. Wchodzisz po kolei w Mój pojazd, Ustawienia iDrive, Wskaźniki. Nieco skomplikowane, ale do opanowania.

 

Rysopis. BMW X4 M40i, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4671 mm, szerokość 1881 mm, wysokość 1624 mm, bagażnik 500/1400 l, napęd 4×4 (stały, BMW nie podaje proporcji miedzy osiami), sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy R6 turbo, 2979 ccm, 360 KM przy 5800-6000 obr./min, 465 Nm przy 1350-5250 obr./min, maksymalnie 250 km/h, od 0 do 100 km/h w 4,9 s, średnie spalanie 8,6 l/100 km, cena 305.200 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dużo poziomych linii w stylizacji tyłu, charakterystyczne dla M40i są dwie, czarne rury wydechowe

BMW, znaczek biało-niebieski, jak barwy Wittelsbachów rządzących Bawarią przez kilka wieków

DSC_1095 (Kopiowanie)

X w tej marce oznacza SUV-a (Sport Utility Vehicle), M40 linię M Performance, a „i” wtrysk benzyny

DSC_1136 (Kopiowanie)

Litery M znajdziesz w wielu miejscach , nawet na podpórce pod lewą stopę kierowcy 

To co BMW lubi i umie zrobić – rzędowa szóstka. W mieście wręcz zaskakująco cicha  

DSC_1124 (Kopiowanie)

Miejsce kierowcy ergonomiczne, jak na BMW przystało

DSC_1137 (Kopiowanie)

BC, Board Computer. Pokładowy komputer, do jego obsługi służy górny guziczek na końcu lewej dźwigienki za kierownicą. Dolny guziczek aktywuje automatyczne światła

DSC_1141 (Kopiowanie)

Zasięg, najbardziej przydatny spośród danych pokładowego komputera. Czerwony łuk na dole prędkościomierza także pokazuje zasięg

Jak na coupe miejsca sporo, jak na SUV-a nie za bardzo. Najbardziej przeszkadza, że stopy trzeba wciskać pod przednie fotele (o ile fotele zostały maksymalnie opuszczone)

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *