Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC Initiale Paris
Posted by Jacek Dobkowski on kwi 18, 2017Sedan flagowy
Duży, elegancki sedan z trzecim okienkiem za tylnymi drzwiami
Była sobie Laguna, w trzech generacjach, a teraz jest pierwszy Talisman. Producenci lubią sobie czasem zmienić nazwę modelu. Tak kiedyś Ford postąpił z Escortem wprowadzając Focusa, a Toyota Corollę hatchback i kombi przechrzciła na Aurisa.
Co to za auto i dla kogo?
Renault nie ma większego, osobowego modelu, więc Talisman jest flagowy. Samochód spodoba ci się, jeśli lubisz sedany. Laguna w podstawowej wersji nadwoziowej była zawsze hatchbackiem, a tutaj nagle sedan. Brawo! Może jestem konserwatystą, ale w klasie średniej powinny być sedany, dziwne że Opel zrezygnował z takiej karoserii w nowej Insignii. Talisman w najbogatszej wersji Initiale Paris przypadnie do gustu fanom multimediów. Seryjny jest system R-Link 2 z dotykowym ekranem i nagłośnieniem Bose Surround. Cztery skrętne koła, 4Control, zapewniają zwinne prowadzenie, choć nie tak zwinne jak w Megane GT. No i łatwo wysiada się z tylnej kanapy, weź to pod uwagę, jeśli często zabierasz dwóch, trzech rosłych pasażerów.
Trzy skróty z Talismana
EDC – Efficient Dual Clutch, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Dwa współosiowe sprzęgła w EDC zapewniają szybką zmianę biegów. Przełączanie przy kick downie (pedał gazu w podłodze) odbywa się miękko, więc trochę dziwne, że w testowym egzemplarzu odczuwałem czasem niewielkie szarpnięcia przy małych prędkościach jazdy. EDC to jedyna przekładnia w Talismanach z benzyniakami, mechanicznych skrzynek nie ma!
M jak Manual. Manualny tryb zmiany biegów w EDC. W Talismanie ręcznie możesz wybierać przełożenia tylko za pomocą dźwigni w podłodze, ale czy to wada? Często używałbyś łopatek przy kierownicy? Ruch dźwignią w podłodze (jest blisko kierowcy) w lewo przestawia skrzynię w tryb M. Super, że kierunek okazuje się właściwy, to znaczy redukcja do przodu, wyższy bieg do tyłu. Zbijanie biegów w przód to przecież naturalny odruch, zwłaszcza przy dynamicznym prowadzeniu. Gdy chcesz wrzucić manualnie zbyt wysoki bieg, skrzynia na to nie pozwoli, a wskazanie złożone z literki M i arabskiego numeru biegu będzie migało. W trybie manualnym działa podpowiedź wyższego biegu, podpowiedzi niższego biegu nie ma, po prostu skrzynia wtedy sama redukuje. Właśnie – gdy masz „manual”, ale zapomnisz o zmianie, skrzynia zrobi to za ciebie, zarówno w górę jak i w dół.
TTS – Text To Speech. Skrót TTS może być wyświetlany na dotykowym ekranie na środkowej konsoli, gdy kolejno wejdziesz w: NAV (nawigacja), Ustawienia, Dźwięk i ostrzeżenia. Naciskając Off wyłączysz głos z nawigacji. Pozostając przy On możesz wejść w Ustawienia syntezy mowy i Ustawienia zaawansowane. Wyłączać (i włączać) głos nawigacji możesz nie tylko poprzez TTS, również z lewej strony tego dotykowego ekranu, gdy widnieje na nim mapa nawigacji.
Rysopis. Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC Initiale Paris. Czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan, długość 4848 mm, szerokość 1890 mm, wysokość 1463 mm, bagażnik 608/1022 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 1618 ccm, 200 KM przy 6000 obr./min, 260 Nm przy 2500 obr./min, maksymalnie 237 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,6 s, średnie spalanie 5,8 l/100 km, cena 146.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Dwie końcówki wydechu?
Nieprawda, to tylko atrapy w zderzaku!
Potężne zawiasy klapy obudowano, więc nie uszkodzą bagażu
Dźwignia automatu przesunięta w stronę kierowcy i bardzo dobrze
EDC, Efficient Dual Clutch, innej skrzyni z benzynowym silnikiem nie uświadczysz
Tryb manualny tylko w podłodze, za to prawidłowy kierunek – redukcja do przodu
TTS, jeden ze sposobów na pozbycie się głosu z nawigacji, jeśli ktoś nie lubi, gdy mu auto „gada”
1618 centymetrów sześciennych, czyli… największa pojemność silnika w Talismanie. Takie czasy