Peugeot Traveller Standard 2.0 BlueHDi 180 Allure
Posted by Jacek Dobkowski on sie 11, 2017Osobowy Expert
Tourmaline, w tym metalizowanym, pomarańczowym lakierze Traveller prezentuje się najlepiej
Traveller to nowy model Peugeota, osobowa postać dostawczego Experta. Ale nie obawiaj się tego rodowodu, Traveller nie ma w sobie towarowej zgrzebności. Będziesz mile zaskoczony dokładnością wykończenia i brakiem fragmentów lakierowanej blachy w kabinie.
Co to jest i dla kogo?
Testowy egzemplarz, z bogatym wyposażeniem Allure, był opcjonalnie ośmioosobowy, w układzie 2 + 3 + 3. Inna opcja to siedem miejsc, 2 + 2 + 3. Zmierzam do tego, że takie auta nadają się dla większych (i niebiednych) rodzin, albo jako duże taksówki, czy pojazdy kursujące na trasie lotnisko – hotel. Standard oznacza w tym przypadku środkową długość samochodu, niespełna pięciometrową. No i dużo dobrego robi silnik. Ma dokładnie 177 koni, zapewnia dobry ciąg w mieście i poza nim. Zresztą przyśpieszenie do setki w 10,1 sekundy o czymś świadczy, a że zawieszenie (kolumny z przodu, wahacze wleczone z tyłu) nie odstaje, jazda jest przyjemna.
Trzy skróty
Blue HDi – Highpressure Direct Injection, a więc bezpośredni wtrysk pod wysokim ciśnieniem. Oczywiście wtrysk oleju napędowego z szyny common rail, w tym przypadku pod ciśnieniem do 2000 barów. Maksymalnie w jednym cyklu może być pięć faz wtrysku. HDi to nowoczesny turbodiesel Peugeota, także Citroena i DS, bo to jego marki. A Blue? Blue czyli ekologicznie. Chodzi o układ SCR (Selective Catalytic Reduction) i dodatek do paliwa AdBlue, co pozwala spełnić normę emisji spalin Euro 6. Wlew AdBlue, roztworu mocznika, znajduje się z lewej strony, na słupku B za drzwiami kierowcy, pod niebieskim korkiem. Zbiornik o pojemności 22,4 litra jest z tyłu , w okolicach lewego koła. Autorzy instrukcji obsługi obiecują, że te 22 litry powinny wystarczyć na około 20 tysięcy kilometrów, więc nie musisz często dolewać AdBlue.
AFU – Assistance au Freinage d’Urgence (francuski). Wspomaganie awaryjnego hamowania, francuskie wóz to i francuski skrót. Taka sytuacja – ktoś lub coś wyskakuje ci przed auto, musisz nagle hamować, ale czynisz to za mało energicznie. Wielu kierowców tak robi. Wtedy z pomocą przychodzi AFU, które polepsza hamowanie. AFU umożliwia jak najszybsze osiągniecie optymalnej siły hamowania i tym samym zmniejsza drogę hamowania. Jego działanie odczujesz jako zmniejszenie oporu pedału, jakby tenże pedał lekko się zapadał. AFU to część elektronicznej kontroli stabilności ESC (Electronic Stability Control).
CONFIG – configuration, konfiguracja. Napis CONFIG znajduje się na lewym ramieniu kierownicy. W pierwszym odruchu sądzisz, że chodzi o jakieś skomplikowane ustawienia, a tymczasem jest to obsługa wyświetlacza na tablicy wskaźników i pokładowego komputera. Kręcąc pokrętłem zmieniasz wskazania komputera, dla dwóch przebiegów, wciskając pokrętło – zerujesz dane. Ani jeden ani drugi przebieg nie kasuje się po zgaszeniu silnika i bardzo dobrze. Ale nie rozumiem, dlaczego nie można jednocześnie wyświetlić zasięgu i średniego spalania? Zasięgowi towarzyszy bowiem chwilowe spalanie oraz czas działania układu Stop i Start, gaszącego silnika podczas przerwy w ruchu drogowym.
Rysopis. Peugeot Traveller Standard 2.0 BlueHDi 180 Allure, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy van, w opcji siedmiomiejscowy lub ośmiomiejscowy, długość 4956 mm, szerokość 1920 mm, wysokość 1890 mm, bagażnik 2381/3968 l (bez trzeciego rzędu / bez trzeciego i drugiego rzędu), napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 177 KM przy 3750 obr./min, 400 Nm przy 2000 obr./min, maksymalnie 170 km/h, od 0 do 100 km/h 10,1 s, średnie spalanie 5,7 l/100 km, cena 197.500 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Dobre rozwiązania rodem z dostawczaków – tylna klapa wysoka i szeroka
Deska rozdzielcza może się podobać mimo wyłącznie twardego plastiku
Trudno napisać, że to dźwignia zmiany biegów. Pokrętło, albo „wybierak”, jak można przeczytać w instrukcji obsługi
Blue HDi, ekologiczny turbodiesel common rail, tutaj w szczytowej, 177-konnej wersji. Silnik położony głęboko, co obniża środek ciężkości auta
Mniej więcej raz na 20 tysięcy kilometrów musisz tu zajrzeć i wlać roztwór mocznika o nazwie „AdBlue”
Zasięg na AdBlue poniżej 2400 kilometrów, więc przy każdym zapaleniu silnika pojawia się ostrzeżenie, również dźwiękowe. Tak dzieje się również w czasie jazdy, co 300 kilometrów
Świeci się też non stop piktogram w prędkościomierzu
Gdy AFU zacznie działać, pedał hamulca stawia mniejszy opór, idzie w stronę podłogi
CONFIG, przeglądanie i kasowanie pokładowego komputera