Mercedes-Benz E 220 d 4Matic All-Terrain
Posted by Jacek Dobkowski on sie 11, 2017To ma sens
Sylwetkę oceniam zdecydowanie na plus. Niektórych może zmartwić brak gwiazdy stojącej na masce, zawsze jest ona w atrapie chłodnicy
Przepis na All-Terraina wygląda następująco: weź model klasy średniej wyższej, nadwozie kombi, podwyższone zawieszenie i napęd na cztery koła. Oto Mercedes, jakiego jeszcze nie było, rywal Audi A6 Allroad, także Volvo V90 Cross Country.
Co to jest i dla kogo?
Nadal wiele polskich dróg wymaga nie obniżenia prześwitu, ale właśnie jego zwiększenia, w tym przypadku o 15 mm w porównaniu ze zwykłą klasą E. Cóż po przyklejonym do asfaltu „bolidzie”, skoro za chwilę nawierzchnia może stać się pofalowana, dziurawa, a krawężnik odgradzający miejsce do parkowania okaże się bezsensownie wysoki? E-klasa w tej odmianie spodobała mi się bardzo. Uniwersalna, pakowana, szybka, zarazem zawsze komfortowa. Nic dziwnego – to Mercedes, więc nawet na oponach o profilu 35 i 40, a takie były w testowym egzemplarzu, nie może być taczkowaty.
Trzy skróty
ADS Plus – Adaptive Damping System. Adaptacyjny system amortyzacji, z ciągłą regulacją działania amortyzatorów, każdego oddzielnie. „Plus” oznacza, że brany jest pod uwagę także styl jazdy kierowcy. ADS wchodzi w skład pneumatycznego zawieszenia Air Body Control (Mercedes nie stosuje skrótu „ABC”). Żeby nie było wątpliwości, zawieszenie pneumatyczne oznacza, że zastosowano powietrzne sprężyny, zwane miechami. Amortyzatory w takim zawieszeniu nadal są! ADS Plus płynie regulując ich działanie zapewnia i sprawne wybieranie nierówności, i właściwości jezdne na wysokim poziomie. Charakterystyka zawieszenia może być różna, zależnie od wybranego, fabrycznego programu jazdy: komfortowa (tryby Comfort i Economy), sztywniejsza (Sport), albo do lekkiego terenu (All-Terrain). Charakterystykę auta – nie tylko zawieszenia – możesz ustawić samodzielnie i tak przechodzę do kolejnego skrótu.
I jak Individial. Indywidualny program jazdy. Ponieważ ekran na środku deski rozdzielczej nie jest dotykowy, do wyboru trybów jazdy służy przełącznik Dynamic Select na środkowym tunelu oraz okrągły, duży przycisk na tymże tunelu, element sterowania systemu multimedialnego. Możliwości w programie Individual masz spore. Modyfikujesz napęd, czyli silnik i skrzynię biegów (Eco, Comfort, Sport, Sport+, Manual), zawieszenie (Comfort, Sport), układ kierowniczy (Comfort, Sport), funkcję Eco Start-Stop (włączona, wyłączona). Manual przy napędzie oznacza ręczną zmianę przełożeń za pomocą łopatek przy kierownicy. Ale spokojna głowa, jeśli zapomnisz o biegach, układ jest przygotowany na takie zaniechanie, sam zmieni, zarówno w górę, jak i w dół. Najbardziej odpowiadało mi ustawienie napędu na Comfort (po co żyłować silnik i skrzynię?), zaś zawieszenia i kierownicy na Sport (ale nawet wtedy przydałoby się więcej czucia na kierownicy).
ASSYST Plus – Active Service System. Aktywny system obsługi technicznej, typowe dla Mercedesa elastyczne wyznaczanie przeglądów „przez komputer”, jak się powszechnie mówi. ASSYST Plus uwzględnia nie tylko jakość oleju silnikowego, także oleju w skrzyni biegów, oleju w tylnym moście, stan klocków hamulcowych i tym podobnych. Wyświetlanie najbliższego przeglądu wymaga wejścia w pokładowy komputer, potem wybrania Serwisu i ASSYST Plus. Na ekranie za kierownicą, czyli na tablicy wskaźników, pojawi się za ile kilometrów czeka E-klasę przegląd. Do obsługi pokładowego komputera służą na ramionach kierownicy nie pokrętła, ale gładziki (Touch Control), taka nowość. Nowość sprawdzająca się w praktyce, wystarczy gładziki lekko muskać.
Rysopis. Mercedes-Benz E 220 d 4Matic All-Terrain, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość 4933 mm, szerokość 1852 mm, wysokość 1475 mm, bagażnik 640/1820 l, napęd 4×4 (stały, proporcja przód/tył 45/55), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1950 ccm, 194 KM przy 3800 obr./min, 400 Nm przy 1600-2800 obr./min, maksymalnie 231 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,0 s, średnie spalanie 95,3 l/100 km, cena 251.100 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
All-Terrain w swoim żywiole, czyli w lekkim terenie. Prześwit waha się od 121 do 156 mm
Program jazdy o nazwie All-Terrain obejmuje podniesienie nadwozia o 20 mm, ze 136 mm do 156 mm (do prędkości 35 km/h)
Przełącznik Dynamic Select znajduje się na środkowym tunelu, blisko prawej dłoni kierowcy
Takie ustawienie Individual najbardziej mi pasowało. Silnik i skrzynia spokojnie, podwozie ostrzej
Litera „I”, od Individual, na dole prędkościomierza
ASSYST Plus, czyli wskaźnik przeglądów
Do serwisu B, czyli o większym zakresie, brakowało ponad 14 tysięcy
Na zdjęciach w prospekcie Mercedesa E deska rozdzielcza może wydawać się przytłaczająca, w rzeczywistości taka nie jest
Turbodiesel 220 d. Tylko dwa litry, tylko cztery cylindry, a kultura pracy na co najmniej dobrym poziomie
Ważny szczegół – złożoną roletę bagażnika mocuje się na złożonym oparciu kanapy