Mitsubishi Outlander 2.0 4WD PHEV Instyle Navi Plus

Hybryda z kablem

DSC_0060 (Kopiowanie)

Tak oklejony wóz zwraca uwagę. Niektórzy nie dowierzają, że nadwozie kryje dwa silniki elektryczne

Ma dwa silniki elektryczne, jeden benzynowy, generator, 4×4 bez wału napędowego. Hybrydowy Outlander, z możliwością ładowania z gniazdka imponuje zaawansowaną techniką. Sprawdza się w wielu sytuacjach, ale nie przepada za autostradami.

 

Co to jest i dla kogo?

Często poruszasz się po mieście, dziennie w granicach 30 km? Albo jeździsz między miastami? Rzadko ganiasz po autostradach? Masz garaż z gniazdkiem elektrycznym? Chcesz uchodzić za osobę zwracającą uwagę na ekologię? Jeżeli spełniasz te warunki, Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) może być dla ciebie.

 

Trzy typowe skróty

PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle, pojazd hybrydowy ładowany z gniazdka. W Outlanderze wlew benzyny znajduje się z tyłu, z lewej strony, natomiast z prawej także jest klapka. Naciskasz klapkę, odskakuje, pod nią są dwa gniazdka, mniejsze do ładowania w normalnym trybie, większe do szybkiego ładowania. Normalne ładowanie od 0 do 100 procent trwa 5-6,5 godziny, więc noc w zupełności wystarczy. Szybkie ładowanie – trzeba do niego posiadać inną ładowarkę – to tylko pół godziny, wypełni akumulator trakcyjny do 80 procent. Samo ładowanie jest banalnie proste, łączysz auto kablem z gniazdkiem elektrycznym. Pojemność akumulatorów trakcyjnych wynosi 12 kilowatogodzin (kWh). Zakładając, że koszt kWh to 60 gr, zapłacisz 7,20 zł, mniej niż za 2 litry benzyny. Mitsubishi podaje maksymalny zasięg w trybie elektrycznym 54 km, realnie zrobisz 35-40 km w mieście i to wcale nie ślamazarnie. Trzy litry bezołowiowej kosztowałyby około 13 zł. Oszczędność jest, lecz przy cenie PHEV co najmniej 189.990 zł… Zwykły Outlander 2.0 4WD (4 Wheel Drive) kosztuje od 115.990 zł. Różnica ponad 70 tysięcy będzie trudna do odrobienia. Oczywiście, ładowanie z kabla nie jest obowiązkowe. Podczas jazdy możesz załączyć tryb CHRG (Charge) i tak przechodzimy do następnego skrótu.

CHRG – Charge. Ładowanie akumulatora trakcyjnego. Przyciskiem CHRG, za dźwignią w podłodze, włączasz i wyłączasz ładowanie. Bateria trakcyjna będzie ładowana w wyniku ruchu kół, gdy te zwalniają. Ładowanie jest skuteczne zwłaszcza podczas jazdy miejskiej. Przy autostradowych prędkościach Charge okazuje się mniej wydajny. Ale możesz wydajność podnieść dzięki RBS.

RBS – Regenerative Breaking System. System hamowania odzyskowego, hamowanie rekuperacyjne. RBS wspomaga CHG, ładowanie akumulatora trakcyjnego podczas jazdy, może też być używany niezależnie od tego ładowania. RBS znakomicie spowalnia auto, co wykorzystasz dojeżdżając przykładowo do obszaru zabudowanego. Nie naciskasz pedału hamulca, RBS załatwi sprawę. RBS włączasz na dwa sposoby. Przesuwasz dźwignię w podłodze do tyłu, masz hamowanie B3. Ponowny, taki sam ruch dźwignią i masz B5, czyli największe. Drugi sposób to łopatki przy kierownicy. Nie służą one do operowania biegami, tylko właśnie do hamowania odzyskowego. Pociągasz lewą łopatkę – masz B3, prawą – B1. Potem każde pociągniecie lewej łopatki (z minusem) zwiększa stopień RBS, prawej (z plusem) – zmniejsza. Jest sześć stopni tejże regulacji od 0 do 5. Gdy chcesz zrezygnować z RBS, to albo wracasz na D dźwignią w podłodze, albo przytrzymujesz dłużej prawą łopatkę przy kierownicy. Jak korzystasz z aktywnego tempomatu, RBS nie jest dostępny.

 

Rysopis. Mitsubishi Outlander 2.0 4WD PHEV Instyle Navi Plus, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4695 mm, szerokość 1800 mm, wysokość 1703 mm, bagażnik – 451 l, napęd 4×4 (stały na przód, automatycznie dołączany na tył, albo stały 4×4), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1998 ccm, 121 KM przy 4500 obr./min, 190 Nm przy 4500 obr./min, przedni silnik elektryczny 82 KM i 137 Nm, tylny silnik elektryczny 82 KM i 195 Nm, maksymalnie 170 km/h, od 0 do 100 km/h w 11,0 s, średnie spalanie 5,5 l/100 km, cena 239.990 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

DSC_0077 (Kopiowanie)

Napęd tylnej osi jest realizowany poprzez elektryczny silnik umieszczony z tyłu

DSC_0090 (Kopiowanie)

Dwulitrowy benzyniak, bez turbo rozwija tylko 121 koni. Oba silniki elektryczne dają po 82 konie, ale tych trzech wartości Mitsubishi nie sumuje w moc systemową

DSC_0113 (Kopiowanie)

Deska rozdzielcza z dużymi połaciami miękkiego plastiku. Kierownica czteroramienna, przed modelem roku 2017 była trzyramienna

DSC_0099 (Kopiowanie)

Na podłodze kufra torba (za 112 zł, z gumowymi rękawiczkami) z kablem do ładowania w normalnym trybie

DSC_0161 (Kopiowanie)

DSC_0823 (Kopiowanie)

Służy do tego ładowania jedno z gniazdek (z tyłu, mniejsze) pod klapką z prawej strony. Drugie gniazdko jest do szybszego ładowania

DSC_0120 (Kopiowanie)

PHEV nie ma skrzyni biegów tylko przekładnię zębatą i wielopłytkowe sprzęgło. Tą dźwignią nadajesz kierunek jazdy i włączasz hamowanie rekuperacyjne (B). CHRG to ładowanie akumulatora trakcyjnego. Save pomaga zachować poziom naładowania tego akumulatora

DSC_0119 (Kopiowanie)

Przyciskiem Twin Motor 4WD Lock wymuszasz stały napęd na obie osie. Przycisk EV powoduje jazdę wyłącznie na prądzie. P to ręczny hamulec (wcześniej była klasyczna dźwignia). Auto Hold trzyma samochód na hamulcach po mocniejszym wciśnięciu pedału hamulca    

DSC_0168 (Kopiowanie)

Litera B, a więc hamowanie rekuperacyjne. Działa również przy jeździe wyłącznie elektrycznej (EV)

DSC_0118 (Kopiowanie)

ECO Mode, czyli ekologiczna praca pedału gazu, klimatyzacji, tylnego napędu


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *