Citroen Jumpy Furgon 2.0 Blue HDi 150 Club XL
Posted by Jacek Dobkowski on wrz 3, 2017Żwawy blaszak
XL, największy furgon, biały lakier, blanc banquise, jest seryjny. Poza nim jest jeszcze dziewięć lakierów, spora gama
Jumpy – jeden z czterech dostawczych Citroenów. Mniejsze nazywają się Nemo i Berlingo, największym jest Jumper. Jumpy może być również osobowym Kombi, a jeszcze lepiej wykończony osobowy wariant funkcjonuje jako odrębny model, Spacetourer. Do testu dostałem odmianę jak najbardziej towarową (Furgon) i… wcale nie żałuję.
Co to jest i dla kogo?
Oczywiście, to wóz dostawczy, w najbardziej obszernej postaci XL z ładownią 6,1 kubika. Club to bogatsza z dwóch wersji wyposażenia, podstawowa zwie się Comfort. Club ma na przykład klimatyzację, trzy miejsca w kabinie, elektrycznie regulowane i podgrzewane zewnętrzne lusterka. Ale najważniejszy w tym wszystkim okazuje się silnik, 150-konny turbodiesel Blue HDi (Highpressure Direct Injection). Zapewnia przyspieszenie do setki w 11 sekund (oczywiście bez ładunku), dobrą elastyczność, maksymalną 170 na godzinę. Dostawczak nie musi być ślamazarny! Tym bardziej, że zawieszenie też sporo potrafi (z przodu kolumny, z tyłu wahacze wleczone).
Jumpy i trzy skróty
XL, co można przetłumaczyć jako Extra Large. Wersja z największą ładownią, mniejsze to M i XS. Auto XL ma dłuższy rozstaw osi (wszystko w milimetrach) 3275, taki sam jak w M; krótszy rozstaw wynosi 2925. Różnica miedzy XL a M polega na większym tylnym zwisie, czyli na odległości od tylnej osi do końca auta. W M ten zwis równa się 803, w XL 1153. To zresztą częsty zabieg w dostawczakach, że największa ładowania powstaje po wydłużeniu tylnego zwisu.
A/C – Air Condition. Klimatyzacja. Jak wspomniałem, Jumpy Furgon Club ma klimatyzację, w Furgonie Comfort wymaga ona dopłaty 4200 zł netto, czyli 5166 zł brutto (w autach użytkowych cenniki podają kwoty netto, bez podatku VAT, Value Added Tax). Z kolei w Club za 1500 zł netto, czyli 1845 zł brutto możesz mieć klimę automatyczną, dwustrefową. Ale i ta seryjna, manualna, jednostrefowa wystarczy, z prostego powodu że imponuje wydajnością, a przestrzeń do ochłodzenia, kabina furgonu, wcale nie jest taka duża. Ciekawe i zarazem łatwe jest sterowanie klimatyzacją. Na środku deski rozdzielczej są dwa pokrętła i sześć przycisków. Lewym pokrętłem ustawiasz intensywność nawiewu, jest zaznaczonych sześć „przystanków”. Prawym pokrętłem regulujesz temperaturę. Miedzy liczbami 18, 21, 24 pokrętło ma pięć stopni, a nie sześć co pół stopnia, taka francuska fantazja. Oczywiście, wartości te należy traktować orientacyjnie, to nie automatyczna klima, która za wszelką cenę dążyłaby do utrzymania ustawionej temperatury. Teraz przyciski – tym jednym na górze, z symbolem A/C, włączasz i wyłączasz klimatyzację. Na dole włączasz i wyłączasz obieg wewnętrzny (żeby brzydkie zapachy nie wlatywały do kabiny) oraz ustawiasz dominujący kierunek nawiewu: na czołową szybę, na twarz, na nogi. Możesz wybrać jeden, dwa, albo i trzy kierunki jednocześnie. Ostatni dolny przycisk, po prawej jest od ogrzewania zewnętrznych lusterek, seryjnego w Club.
BOS – Brake Override System. System pierwszeństwa hamowania. Gdy na raz naciśniesz pedał gazu i pedał hamulca, z podobną intensywnością, auto będzie hamowało.
Rysopis. Citroen Jumpy Furgon 2.0 Blue HDi 150 Club XL, czterodrzwiowe, trzymiejscowe auto dostawcze, długość 5309 mm, szerokość 1920 mm, wysokość 1935 mm, ładownia 6100 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 150 KM przy 4000 obr./min, 370 Nm przy 2000 obr./min, maksymalnie 170 km/h, od 0 do 100 km/h 11,0 s, średnie spalanie 5,3 l/100 km, cena 104.000 zł netto (127.920 zł brutto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Boczne, przesuwne drzwi z prawej są w każdym Furgonie
Tylne drzwi pełne, dwuskrzydłowe, otwierane pod kątem 180 stopni
Citroen nie musi być awangardowy we wnętrzu, Citroen może być rzeczowy i poukładany
Mocna strona – 150 koni i 370 niutonometrów
Włączone: klimatyzacja (A/C), obieg wewnętrzny, nawiew na twarz, nawiew na nogi, ogrzewanie zewnętrznych lusterek. Nawiew średni (3), temperatura 18 stopni
Z systemem BOS zawsze środkowy pedał jest ważniejszy od prawego
Skrzynia mechaniczna, sześciobiegowa, z efektownie wyglądającą dźwignią