Kia Sportage 1.7 CRDi (141 KM) GT Line
Posted by Jacek Dobkowski on wrz 26, 2017Dostosowana do (bogatszego) klienta
Z wyglądu Sportage IV na pewno nie jest szarą myszką. Kia wciąż rozwija się, również stylistycznie
Sportage to bardzo ważny model dla Kii na polskim rynku. Czwarta generacja sprawia jeszcze lepsze wrażenie od poprzednika, również za sprawą efektownego przodu. Światła ponad atrapą chłodnicy, Porsche Macan ma tak samo.
.
Co to jest i dla kogo?
Testowana wersja wydaje się być dostosowana do potrzeb ludzi kupujących SUV-y (Sport Utility Vehicle). A więc silnik – turbodiesel 1.7 CRDi (Common Rail Direct injection), 141 koni, czyli taki w sam raz. Pod względem przyspieszenia nie jest lepszy od 1.7 CRDi o mocy 115 koni, ale pod względem elastyczności wyczuwalnie tak. A więc napęd – tylko przedni, lecz w tym segmencie to już normalne. A więc jakość wykonania – wydając na wóz ponad 100 tysięcy, oczekujesz precyzyjnego montażu i w „Sportidżu”go masz. A dlaczego dla bogatszego klienta? Bo wersja GT Line, niewątpliwie wypasiona (nawigacja, skóra, alufelgi 19 cali) winduje cenę do 121.990 zł.
Trzy skróty pod lupą
JBL – James B. Lansing, marka amerykańskiej firmy produkującej nagłośnienie. W GT Line nagłośnienie JBL jest opcją, częścią tak zwanego pakietu funkcjonalnego, za 9.000 zł. Zestaw składa się z ośmiu głośników: czterech w przednich drzwiach, dwóch w tylnych drzwiach, centralnego na górze deski rozdzielczej, subwoofera w bagażniku, z prawej jego strony. Brzmi dobrze, zwłaszcza jak na sprzęt nie wymagający wydania jakichś olbrzymich pieniędzy (9.000 zł kosztuje cały, spory pakiet). Korektor graficzny, czyli equalizer, oferuje regulację tonów w trzech zakresach: basy, średnie, wysokie. A ustawieniem zaawansowanym jest SDVC.
SDVC – Speed Dependent Volume Control. Układ dostosowujący głośność sprzętu grającego do prędkości jazdy. Głośność jest regulowana proporcjonalnie do tej prędkości i automatycznie. SDVC działa skutecznie. Złapałem się na tym, że również podczas długiej podróży wcale nie kusiło mnie, żeby cokolwiek regulować w sprzęcie. Owszem, SDVC możesz wyłączyć poprzez dotykowy ekran na górze kokpitu, ale po co?
LCA – Lane Change Assist. Dosłownie – asystent zmiany pasa. To dźwiękowe (przerywany brzęczyk) i wizualne (migający piktogram w zewnętrznym lusterku) ostrzeżenie, gdy wrzucisz kierunkowskaz, a na pasie ruchu na który chcesz wjechać, porusza się inny pojazd. LCA stanowi drugi stopień ostrzeżenia. Pierwszy stopień to BSD (Kia Blind Spot Detection), czyli ciągłe świecenie się piktogramu w zewnętrznym lusterku, jak zostanie wykryty pojazd, blisko na sąsiednim pasie. Kia stosuje więc dwa różne terminy na przestrzeganie przed kolizją z pojazdem na pasie obok. Wykrywaniem tychże pojazdów – mogą to być również motocykle – zajmują się dwa czujniki radarowe po bokach tylnego zderzaka. BSD i LCA zaczynają działać, gdy jedziesz Kią powyżej 30 kilometrów na godzinę i gdy różnica prędkości wynosi ponad 10 kilometrów na godzinę. Aha, jeśli nie chcesz takich ostrzeżeń, wyłączasz BSD (i LCA) przyciskiem po lewej stronie kokpitu, z piktogramem przedstawiającym dwa samochodziki widziane z góry.
Rysopis. Kia Sportage IV 1.7 CRDi GT Line, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4480 mm, szerokość 1855 mm, wysokość 1645 mm, bagażnik 491 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1685 ccm, 141 KM przy 4000 obr./min, 340 Nm przy 1750-2500 obr./min, maksymalnie 185 km/h, od 0 do 100 km/h w 11,5 s, średnie spalanie 4,9 l/100 km, cena 121.990 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Tylna klapa po prostu duża, a dachowy spojler to seryjne wyposażenie każdego Sportage’a
Całą górę kokpitu pokrywa miękki plastik, poddający się pod palcami
JBL, nagłośnienie warte posłuchania
SDVC, pożyteczny układ automatycznie regulujący natężenie dźwięku z car audio
Klawiszem drugim od lewej włączasz i wyłączasz BSD (i LCA), czyli ostrzeganie przed niebezpieczną zmianą pasa ruchu
A potwierdzenie włączenia i wyłączenia masz na wyświetlaczu miedzy wskaźnikami
Silnik położony dość nisko, szkoda że maskę trzeba podnosić ręcznie
„Kia Motors Slovakia”, produkcja po sąsiedzku, na Słowacji, konkretnie w mieście Żylina