Mazda 3 2.0 Skyactiv-G (165 KM) SkyPassion
Posted by Jacek Dobkowski on paź 9, 2017Kompakt z wyższej półki
Samochody rosną i rosną. Kompaktowy hatchback, prawie 4,5-metrowy (dokładnie 4465 mm) nikogo nie dziwi. Koła w wersji SkyPassion są spore, 18-calowe, więc tracą trakcję później i TCS interweniuje stosunkowo rzadko
W segmencie C w Europie jest mnóstwo modeli, Mazda 3 wyróżnia się niewątpliwie wysoką jakością, zachowaniem na drodze, także wyglądem. Jeździłem wersją 165-konną, najmocniejszą.
Co to jest i dla kogo?
Nad przeznaczeniem kompaktów nie ma się co rozwodzić, w naszych realiach nadal są to pojazdy rodzinne, na każdą okazję. Benzynowa odmiana 2.0 (165 koni) nie została przesadnie drogo wyceniona, kosztuje od 79.400 zł, testowana, najbogatsza SkyPassion – 92.400 zł. Jeśli lubisz od czasu do czasu przycisnąć, albo zaskoczyć innych użytkowników drogi szybkim wyprzedzaniem, taka „trójka” sprawi ci sporo frajdy. Jest dostępna wyłącznie jako hatchback i wyłącznie z mechaniczną, 6-biegową skrzynią. Ale w Mazdach biegi przełącza się lekko, a drogi prowadzenia dźwigni nie są długie, więc obsługa przekładni to kolejna miła sprawa.
Trzy skróty z 3
TCS – Traction Control System, kontrola trakcji. Gdy wystąpi poślizg jednego lub dwóch napędzanych, przednich kół, TCS reaguje poprzez zmniejszenie momentu obrotowego silnika, co odczujesz jako chwilowe „odjęcie” gazu. Hamulce nie są uruchamiane. Na przykład gdy za mocno przyspieszasz na mokrym asfalcie, TCS ingerując w silnik sprawi, że przednie koła przestaną buksować. TCS wchodzi w skład DSC (Dynamic Stability Control), elektronicznej kontroli toru jazdy, której kluczowym zadaniem jest likwidowanie w zarodku bocznych poślizgów. Samego TCS nie można wyłączyć, tylko cały system DSC. Służy do tego przycisk z lewej strony deski rozdzielczej. Co ciekawe, odłączanie DCS jest możliwe zawsze, nie ma górnych limitów prędkości jazdy, jak przykładowo we „francuzach”. Oczywiście, jedziesz wtedy bez elektronicznej „podpórki”, tylko z ABS-em (Antilock Braking System). Niektóre inne marki częściej stosują terminy ASR (Anti-Slip Regulation) i ESP (Electronic Stability Program), zamiast TCS i DSC.
HLA – Hill Launch Assist, układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu, seryjny w każdej „3”. Na pochyłości siła hamowania jest automatycznie utrzymywana przez około 2 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, gdy wciąż wciskasz pedał sprzęgła. HLA bardzo przydaje się podczas ruszania pod górę do przodu, a także – warto podkreślić – podczas ruszania w dół na wstecznym. Tak, HLA działa również na zjeździe przy włączonym wstecznym biegu. HLA kierowca nie może zdezaktywować, ale to akurat dobrze.
ADD – Active Driving Display, czyli wyświetlacz przezierny Head-up. W Maździe 3 dane są wyświetlane na plastikowej szybce podnoszącej się z daszka nad wskaźnikami. Ciekawa sprawa z tą nazwą, bo w instrukcji obsługi, prospekcie, cenniku auta pisze się o Head-up. Termin „Active Driving Display” znajdziesz tylko na centralnym, wielofunkcyjnym ekranie na kokpicie. Możesz włączyć, albo wyłączyć wyświetlacz przezierny klikając w odpowiedni kwadracik przy „Active Driving Display”. Ekran obsługujesz dotykowo, jak również pokrętłem na środkowym tunelu. Uwaga – ADD nie wyłączysz na amen. Jeśli przekroczysz szybkość i tak wyskoczy na nim informacja o ograniczeniu prędkości i ile aktualnie pędzisz. A szybka schowa się dopiero po zgaszeniu silnika.
Rysopis. Mazda 3 2.0 Skyactiv-G (165 KM) SkyPassion, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchabck, długość 4465 mm, szerokość 1795 mm, wysokość 1450 mm, bagażnik 364/1263 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy 1998 ccm, 165 KM przy 6000 obr./min, 210 Nm przy 4000 obr./min, maksymalnie 210 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,2 s, średnie spalanie 5,8 l/100 km, cena 92.400 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Guzikiem przedstawiającym autko w poślizgu wyłączasz całe DSC, czyli również TCS…
…o czym informuje taki sam piktogram w zestawie wskaźników
Zaokrąglony tył prezentuje się interesująco, prawie coupe
Kokpit wygląda świeżo, a co ważniejsze jest dobrze rozplanowany i wykonany Największy wskaźnik to obrotomierz, prędkościomierz (cyfrowy) jest mniej ważny
Maskę silnika utrzymuje tradycyjna podpórka, poza tym maska podnosi się stanowczo za nisko
Wyświetlacz przezierny możesz tak ustawić, że jego wskazania będą widoczne na masce
Parametry wyświetlacza przeziernego Head-up (ADD) konfigurujesz na centralnym, niechowanym ekranie. Policzyłem, wysokość w 27 pozycjach, jasność ręcznie w 41 pozycjach