Mercedes-Benz E 220 d Kombi
Posted by Jacek Dobkowski on paź 23, 2017Cztery gary też dobre
Duże, pakowne, wygodne kombi. Dla wielu Polaków nie lada atutem jest marka tego auta
Mercedes E należy do klasy średniej wyższej. Czy pasuje więc do niego silnik z zaledwie czterema cylindrami? Pasuje, 194-konny turbodiesel jest wystarczająco żwawy i cichy.
Co to jest i dla kogo?
Dla ludzi lubiących pokazać się w dobrym aucie, dobrej marki. Dla wszystkich dużo podróżujących, bo na długiej trasie komfortowy Mercedes czuje się najlepiej. Komfortowy mimo nawet, jak w testowym egzemplarzu, 20-calowych, opcjonalnych opon 245/35 z przodu i 275/30 z tyłu (było też opcjonalne, pneumatyczne zawieszenie). Także dla tych, dla których liczy się pojemność kufra, w tym przypadku od 640 do 1820 litrów, bardzo dobre rezultaty. O potrzebie posiadania ponad 200 tys. zł lub zdolności kredytowej nie wspominam specjalnie, w końcu to Mercedes klasy średniej wyższej. E-klasa (W213 – sedan, S213 – kombi) jest sprzedawana od zeszłego roku, więc używanych jeszcze niewiele na rynku.
Trzy przykładowe skróty
MO (Mercedes Original), a nawet MOE (Mercedes Original Extended), czyli opony z homologacją Mercedesa, zaakceptowane przez tę prestiżową markę. Entended oznacza run flaty, ogumienie pozwalające, dzięki mocnym bocznym ściankom, na podróżowanie bez powietrza. Dystans takiej awaryjnej jazdy jest z reguły ograniczony do 80 kilometrów i tak jest również w E-klasie. Ale autorzy instrukcji obsługi zwracają uwagę, że przy całkowicie obciążonym aucie powinno przejeżdżać się tylko 30 kilometrów. W obu przypadkach z prędkością do 80 na godzinę.
ATA – Anti-Thieft Alarm. Alarm przeciwkradzieżowy. Za pomocą pokrętła i przycisku na środkowym tunelu oraz centralnego, niedotykowego ekranu możesz wyłączyć zabezpieczenie przed odholowaniem, albo zabezpieczenie wnętrza. Przydaje się to przy holowaniu właśnie, albo jak zostawiasz w zamkniętym aucie dziecko lub inne żywe stworzenie. Alarm nie będzie niepotrzebnie się uruchamiał.
9G-Tronic, czyli 9 Getriebie Tronic. Dziewięciobiegowa, automatyczna skrzynia z elektronicznym (Tronic) sterowaniem. Typowo dla Mercedesa dźwignia biegów (Direct Select) znajduje się za kierownicą, z prawej strony, tam gdzie w autach wielu innych marek dźwigienka do wycieraczek. Parkingowe położenie P wybierasz przyciskiem na końcu dźwigni. Jazda do przodu – ruch dźwignią do dołu, bieg wsteczny – do góry. Są także nieduże manetki przy kierownicy, obracające się wraz z nią. Lewa manetka, z minusem, służy do redukcji, prawa, z plusem, do wrzucania wyższego przełożenia. Jeżeli przez kilkanaście sekund nie używasz manetek, skrzynia przestawi się na automatyczny tryb D. Inny sposób na powrót do D to przytrzymanie przez dłuższą chwilę prawej manetki, tej z plusem. Ale skrzynia pracuje bardzo miękko, zmianie biegi we właściwych momentach, więc zabawy z manetkami szybko się odechciewa. Za pomocą funkcji Dynamic Select możesz wybrać tryb Individial pracy podstawowych podzespołów, a w nim Napęd Manual. Wtedy skrzynia będzie wymagała ręcznej zmiany, ale przy granicznych obrotach (wysokich i niskich) sama zaaplikuje właściwy bieg. Jeszcze ciekawszy jest tryb Eco i żeglowanie. Podczas jazdy, po puszczeniu pedału gazu, obroty spadają do poziomu biegu jałowego. Mercedes zachowuje dla siebie informację, przy jakiej szybkości żeglowanie może się włączyć. Podaje, że prędkość powinna mieścić się „w odpowiednim zakresie”.
Rysopis. Mercedes-Benz E 220 d Kombi, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość 4933 mm, szerokość 1852 mm, wysokość 1475 mm, bagażnik 640/1820 l, napęd na tył, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1950 ccm, 194 KM przy 3800 obr./min, 400 Nm przy 1600-2800 obr./min, maksymalnie 235 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,7 s, średnie spalanie 4,6 l/100 km, cena 210.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Stylizacja tyłu udana, szkoda tylko że dwa elementy na dole zderzaka to atrapy rur wydechowych
Oto i on – tylko dwa litry i cztery cylindry, a nie czuje się braku mocy
„Naleśnikowate” gumy, run-flaty umożliwiające jazdę po przebiciu…
…z homologacją Mercedesa, MOE
Autoalarm ATA, zabezpieczenie przed odholowaniem i zabezpieczenie wnętrza – teraz włączone
Atmosfera w kabinie wręcz luksusowa. Brązowa skóra nappa to opcja za 12.420 zł, ale chcąc ją mieć, musisz dokupić stylizację AMG na zewnątrz i wewnątrz, łącznie wydasz 37.034 zł
Direct Select, czyli dźwignia wybierania biegów w automacie 9G-Tronic
Dla ułatwienia obsługi w nocy, ta galwanizowana manetka ma z tyłu wgłębienie, ta z plusem – wybrzuszenie