Citroen Jumper Van 35 L3H2 2.0 BlueHDi 130
Posted by Jacek Dobkowski on paź 31, 2017Dla niepełnosprawnych
Jumper to największy dostawczy Citroen. Taki sam technicznie w Grupie PSA jest Peugeot Boxer, także dostępny w zabudowie do przewozu niepełnosprawnych
Tym razem do testu trafił furgon z rzadko spotykaną zabudową, do przewozu niepełnosprawnych na wózku, konkretnie jednej takiej osoby. Zabudowa została wykonana na bazie Citroena Jumpera. Można też zamówić takie same wnętrze na bliźniaczym Peugeocie Boxerze.
Co to jest i dla kogo?
Taki furgon to oferta dla starostw, zakładów opieki społecznej, warsztatów terapii zajęciowej. Przebudowa była spora. Zniknęła ściana za szoferką, w ładowni pojawiły się okna, sześć foteli z wysokimi oparciami, dodatkowa podłoga z wodoodpornej sklejki pokrytej powierzchnią antypoślizgową. W tejże dodatkowej podłodze znajdują się szyny mocujące fotele, a także wózek inwalidzki. Z tyłu jest aluminiowa rampa (opcja, standard to najazdy) Sprawdziłem to wszystko praktycznie z fachowcami mającymi na co dzień do czynienia z niepełnosprawnymi, ze Środowiskowego Domu Samopomocy Centrum Barka w Górowie Iławeckim, w województwie warmińsko-mazurskim, prowadzącym także warsztaty terapii zajęciowej. Pochwały zebrało staranne wykonanie zabudowy, oświetlenie, praktyczne półki nad szybami. Mniej entuzjazmu wzbudziło nieintuicyjne odblokowywanie i blokowanie wspomnianych sześciu foteli, dość wysoki próg między rampą a dodatkową podłogą (oczywiście zaokrąglony), brak przejrzystej instrukcji mocowania wózka z niepełnosprawną osobą. Krótkie instrukcje były, po polsku i po angielsku, lecz niewiele z nich wynikało.
Trzy skróty
ABS, w tym przypadku to akrylonitryl-butadien-styren. Tworzywo sztuczne stosowane w polskiej motoryzacji od lat 70. ubiegłego wieku. W inwalidzkim Jumperze z ABS-u wykonano miedzy innymi „wysłonki okienne”, boczki z kieszeniami nad szybami, nakładki na tylne nadkola. Trzeba przyznać, że szary plastik prezentuje się dobrze.
L i H, a więc L od Long (długi), H od High (wysoki). Litery L i H często znajdują się w specyfikacjach dostawczaków, oznaczają długość i wysokość nadwozia, a więc i ładowni. W cenniku Jumpera figurują cztery długości: L1, L2. L3. L4. Powstały one na trzech rozstawach osi, w milimetrach: 3000, 3450, 4035. Różnica miedzy L3 i L4 – oba z rozstawem 4035 milimetrów – polega na większym tylnym zwisie. Tak określa się odległość od tylnej osi do końca karoserii. A dla H1, H2, H3 wysokość samochodu wynosi: 2254, 2524, 2764. Testowy egzemplarz L3H2 nie był więc największym z możliwych, oferował (przed zabudową) ładownię o objętości 13 metrów sześciennych. Oczywiście każdego L nie da się połączyć z każdym H, w praktyce mamy siedem kombinacji, tyle figuruje w cenniku.
PSA – Peugeot Societe Anonyme. PSA Groupe, czyli Grupa PSA – tak nazywa się francuski koncern będący właścicielem marek Citroen, DS, Peugeot. Najważniejszy jest Peugeot, który w latach 1974-76 wykupił Citroena. DS to nowa marka, powstała z ekskluzywnej linii modelowej Citroena.
Rysopis. Citroen Jumper Van 35 L3H2 2.0 BlueHDi 130, czterodrzwiowe, trzymiejscowe auto dostawcze, po adaptacji dziewięciomiejscowe, długość 5998 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 2524 mm, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 130 KM przy 3750 obr./min, 340 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 150 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 6,2 l/100 km, cena 106.550 zł netto (131.056 zł brutto), cena zabudowy, bez opcji 34.000 zł netto (41.820 zł brutto), razem 140.550 zł netto (172.876 zł brutto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
L3H2, a więc największy rozstaw osi, krótszy tylny zwis i środkowa wysokość nadwozia. Tylne, dodatkowe kierunkowskazy na samej górze są określane jako „myszka Miki”
Dźwignia 6-biegowej skrzyni znajduje się blisko kierownicy. I bardzo dobrze
W przednich drzwiach kieszenie są na dwóch poziomach
Dwulitrowy turbodiesel schowany, co obniża środek ciężkości samochodu
ABS – nakładki na tylne nadkola
Fotele w byłej ładowni trudne do wyjmowania, wkładania i przesuwania
Mocowanie wózka przebiegałoby łatwiej, gdyby była sensowna instrukcja