Renault Koleos 2.0 dCi 175 4×4 X-Tronic Initiale Paris

Duży krok do przodu

Kształt atrapy chłodnicy i przednich świateł znamy już z Talismana i Megane

Nazwa została z pierwszej generacji, ale druga osłona tego SUV-a (Sport Utility Vehicle) jest inną, lepszą konstrukcją. Połączenie atletycznego – jak utrzymuje Renault – designu, z napędem od Nissana przyniosło ciekawe efekty. Nie zmieniło się natomiast miejsce produkcji, Korea, zakłady Samsunga w Busan. Trzy wymienione samochodowe marki należą do Renault, stąd taka kooperacja.

 

Co to jest i dla kogo?

Renault nie jest marką premium (w jego rodzinie taką funkcję pełni Infiniti), ale aspiracje Koleosa sięgają wysoko. Do francuskiego auta mogą przekonać: ciekawa stylizacja, solidne wykonanie wnętrza, a zwłaszcza deski rozdzielczej, porządne wyciszenie silnika na olej napędowy, wreszcie wyposażenie najbogatszej wersji Initiale Paris. Nie musisz dopłacać za skórzaną tapicerkę Nappa, nagłośnienie Bose, kamerę cofania, czy automat.

 

Przybliżamy trzy skróty

2WD – 2 Wheel Drive, dwa napędzane koła, w tym przypadku przednie. Koleos ma napęd obu osi All Mode 4×4-i, który może przekazywać siłę również wyłącznie na przednie koła. To podstawowa pozycja, wybierana (tak jak i dwie pozostałe) za pomocą klawisza z lewej strony kokpitu, a więc dostępnego tylko dla kierowcy. Jednak ustawienie 2WD nie ma większego sensu, chyba że ktoś już bardzo oszczędza paliwo. Lepszy jest kolejny poziom, mianowicie Auto.  Wtedy tylna oś jest włączana i wyłączana zależnie od potrzeb. Ba, możesz to obserwować na tablicy wskaźników, z dokładnością do 5 procent. Na suchym, przyczepnym asfalcie, przy nieco większej prędkości rzadko kiedy na tył trafia więcej niż 5 procent, nawet podczas energicznego przyspieszania.

AGM – Absorbed Glass Mat. Rodzaj akumulatora, z matą z włókna szklanego (glass mat) absorbującą elektrolit. Taka bateria może pracować dłużej, szczególnie w aucie z układem Stop & Start gaszącym silnik podczas chwilowej przerwy w podróży, głównie przy oczekiwaniu na zielone światło na sygnalizatorze. Jak nie lubisz Stop & Start, możesz go zdezaktywować przyciskiem na środkowej konsoli Koleosa.

ESM – Energy Smart Management. Seryjny układ optymalizujący pracę układu elektrycznego, całkowicie bezobsługowy jeśli chodzi o kierowcę. W skrócie ESM polega na tym, że w zależności od stopnia naładowania akumulatora i w zależności od tryby pracy silnika (bieg jałowy, hamowanie silnikiem, przyspieszanie) mamy różne napięcie ładowania akumulatora albo ładowania nie mamy wcale. Dzięki temu na przykład podczas przyspieszania alternator zostaje odciążony, energii elektrycznej dostarcza wówczas akumulator. Przyspieszanie staje się bardziej efektywne.

 

Rysopis. Renault Koleos 2.0 dCi 175 4×4 X-Tronic Initiale Paris, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4673 mm, szerokość 1843 mm, wysokość 1678 mm, bagażnik 579/1795 l, napęd 4×4 (stały na przód, automatycznie dołączany i odłączany na tył), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1995 ccm, 177 KM przy 3750 obr./min, 380 Nm przy 2000 obr./min, maksymalnie 201 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,5 s, średnie spalanie 5,9 l/100 km, cena 157.400 zł

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Bardzo szerokie światła i… atrapy rur wydechowych w zderzaku

Wykonanie kokpitu na poziomie, Renault stara się…

… co widać również po takim ciekawym detalu, jak dwa uchwyty przy środkowym tunelu

2WD – tylko przód, Auto – przód i tył zależnie od warunków jazdy, 4WD Lock – przód i tył 50/50 do 40 kilometrów na godzinę

Akumulator AGM, przystosowany do układu Stop & Start

Initiale Paris – oznaczenie najwyższej odmiany wyposażenia, na zdjęciu na przednich drzwiach

Największe zaskoczenie na plus, sprawna bezstopniowa skrzynia X-Tronic, do tego z prawidłowym kierunkiem ręcznej zmiany – redukcja do przodu!

2.0 dCi, wspólna konstrukcja Renault i Nissana, w Koleosie występuje w najmocniejszej, 177-konnej wersji. Powiązany z silnikiem układ ESM jest seryjny

Podgrzewane dwa boczne miejsca z tyłu to element pakietu zimowego Initiale Paris za 1800 złotych


1 komentarz

  1. Posiadam od 130 października nowego Koleosa ji jestem mile zaskoczony komfortem oraz dynamiką biorąc pod uwagę ciężar tego auta. Trochę przeszkadza mi szum skrzyni biegów ale podobno można się przyzwyczaić

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *