Jeep Grand Cherokee 6.4 V8 SRT
Posted by Jacek Dobkowski on gru 19, 2017Pojemność!
SRT, jak każdy Grand, ma dobrze przeszklone nadwozie. Konstrukcja uniframe, czyli samonośna, ale z wbudowanymi elementami ramy
Spośród samochodów z widlastymi silnikami V8 oficjalnie sprzedawanych na naszym rynku żaden nie ma większej pojemności niż ten Jeep, 6417 centymetrów sześciennych. Silnik duży, 468 koni, osiągi i spalanie także robią wrażenie, tak samo jak grzmot wydechu na wolnych obrotach.
Co to jest i dla kogo?
Setka w równe 5 sekund, maksymalnie 257, a realne zapotrzebowanie na benzynę może przekroczyć 20 litrów na 100 kilometrów. Już tych kilka liczb daje nam odpowiedź na pytanie, dla kogo ten Jeep? Bez wątpienia dla tych, co mogą zaakceptować koszt nawet 100 złotych na 100 kilometrów, na szczęście 468-konna jednostka zadowala się zwykłą bezołowiową. Jest to auto nasycone elektroniką, ale nie sprawia w środku wrażenia pojazdu kosmicznego. To ważna zaleta, szybko zaprzyjaźnisz się z tym Jeepem SRT. Jedyna uwaga to zbyt lekko pracujący układ kierowniczy – mówimy o aucie sportowym. Na szczęście możesz tak skonfigurować (Selec-Track) samochód, że wspomaganie będzie pracowało w torowym trybie Track, z najmniejszą siłą.
Skróty z silnika i nie tylko
SRT wzięło się od Street and Racing Technology. Sportowy dział koncernu Chrysler. Jeep do jedna z marek Chryslera, a wszystko i tak należy do Fiata. SRT to oznaczenie najostrzejszych wersji i natkniesz się na nie w wielu miejscach auta. Ba, na kierownicy i na pilocie do samochodu jest tylko „SRT”, nie ma „Jeepa”. Przycisk na środkowym tunelu opatrzony tym skrótem pozwala wejść w informacje o poszczególnych trybach pracy samochodu: Auto, Sport, Track, Snow, Tow (do holowania przyczep i wyciągania innych pojazdów), Custom (indywidualny). Poza Custom tryby Auto i Snow też możesz modyfikować, w ograniczonym zakresie. Pozycja Transmisja wpływa także na czułość przepustnicy i obroty przy których następuje zmiana biegów, a jest ich osiem.
HEMI – Hemispherical. Półkulisty, taki kształt mają komory spalania. W gamie Grand Cherokee jest jeszcze drugi benzyniak V8 HEMI, nieco mniejszy (5.7). Oba mają po 16 zaworów, czyli pod dwa na cylinder i wałek rozrządu w kadłubie, co oznajmia skrót OHV (Overhead Valve). Przestarzała konstrukcja? Z punktu widzenia Europejczyków czy Japończyków, być może. Ważne, że silnik bez żadnego doładowania lekko nabiera obrotów i basowo burczy.
MDS – Multi Displacement System. Układ odłączający połowę cylindrów, czyli cztery, w instrukcji obsługi auta jako „system zmiennej pojemności czynnej”. Chodzi o oszczędzanie paliwa. MDS wykorzystujący cztery specjalne popychacze zaworów uruchomi się, gdy jedziesz poniżej 137 na godzinę, obroty silnika są w przedziale 1000-3000, olej ma odpowiednią temperaturę i gdy wymagany przez silnik moment obrotowy wynosi poniżej 95 procent momentu dostępnego przy czterech cylindrach. Kiedy MDS działa, na wyświetlaczu w środku obrotomierza może pojawić się napis „4 CYL”. Napisałem „może”, bo wyświetlacz musi być ustawiony na wskazania chwilowego spalania. Ciekawostka – wskaźnik ma postać paska wysuwającego się po półokręgu w prawą stronę, im więcej paska, tym mniej spalasz. Do zmiany konfiguracji wyświetlacza służą przyciski na lewym ramieniu kierownicy. Jest jeszcze tryb eco zmniejszający spalanie, włączany guzikiem na środkowej konsoli. Korzystając z kombinacji MDS plus eco możesz zejść na trasie do 11 litrów. Naprawdę!
Rysopis. Jeep Grand Cherokee 6.4 V8 SRT, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4828 mm, szerokość 1943 mm, wysokość 1802 mm, bagażnik 457/1554 l, napęd 4×4 (stały, wybierane proporcje między osiami od 50/50 do 30/70), ośmiocylindrowy, widlasty silnik benzynowy, 6417 ccm, 468 KM przy 6250 obr./min, 624 Nm przy 4100 obr./min, maksymalnie 257 km/h, od 0 do 100 km/h w 5,0 s, średnie spalanie 13,5 l/100 km, cena 375.700 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Spośród terenowych parametrów producent podaje tylko prześwit, całkiem spory, 203 milimetry
Silnik, z pośrednim wtryskiem, ułożony wzdłuż i przesunięty w stronę ściany grodziowej. Maska podnosi się na jednym siłowniku
I wszystko jasne, napis na obu pokrywach zaworów widlastego silnika informuje o litrażu i półkolistych komorach spalania HEMI
MDS w akcji – napis 4 CYL (nad przebiegiem całkowitym), czyli nie pracują cylindry 1, 4, 6, 7
Korka wlewu paliwa nie ma, co ułatwia tankowanie 93,5-litrowego baku
Deska rozdzielcza nie szokuje nie wiadomo jakim kształtem. Musisz tylko przywyknąć, że przy kierownicy znajduje się jedna, lewa dźwigienka
SRT na piaście kierownicy. Od razu wiesz, że nie jest to zwykły Jeep
Mały prędkościomierz, skalowany do 300, jest zdublowany elektronicznie, przy obrotomierzu, albo w obrotomierzu
Prawy górny przycisk, SRT, na środkowym tunelu pozwala na wejście do informacji o bieżących ustawieniach auta Selec-Track…
…w sześciu zakresach. Custom to osobiste preferencje, lubię sztywny układ kierowniczy, dlatego ustawiłem pozycję Kierownica na Track