Suzuki Baleno 1.2 SHVS Elegance
Posted by Jacek Dobkowski on sty 20, 2018Mała hybryda
Sylwetka miła dla oka, z dość oryginalnie narysowanym przodem
Hybrydy powoli stają się modne i trzeba je mieć w handlowej ofercie. Suzuki oferuje benzynowo-elektryczne Baleno z jednym silnikiem o pojemności 1.2 oraz w jednej, najwyższej wersji wyposażenia Elegance, za 65.900 złotych.
Co to jest i dla kogo?
Kto pamięta poprzednie Baleno? Był to kompaktowy wóz (segment C) z przełomu wieków i zarazem tysiącleci, znany przede wszystkim jako… sedan. Obecne Baleno ma wspólną z nim tylko nazwę, reprezentuje segment B, choć jest dłuższe od starego modelu w wersji hatchback! Zostawmy już te zawiłości – sprzedawane od dwóch lat Baleno pod zgrabnym nadwoziem kryje obszerne wnętrze i bagażnik. Aż trudno uwierzyć, że to tylko czterometrowy pojazd. Wersja hybrydowa jest niewątpliwie skierowana do miłośników takiej technologii. „Zwykłe” Baleno 1.2 Elegance kosztuje 7.000 złotych mniej, czyli 58.900. W miejskim segmencie to spora różnica. Co ciekawe, Suzuki w segmencie B ma jeszcze nieco mniejszego Swifta.
Trzy główne skróty
SHVS – Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. SHVS to oznaczenie hybrid Suzuki. Są one mniej skomplikowane niż konstrukcje Toyoty i Lexusa, na przykład nie można ruszać i jechać wyłącznie na napędzie elektrycznym. Suzuki w Baleno i innych modelach postawiło na urządzenie ISG (Integrated Starter Generator), które łączy funkcje silnika elektrycznego, generatora, prądnicy i rozrusznika. Grafikę obrazującą pracę SHVS możesz wywołać na środku zestawu wskaźników. Służy do tego plastikowe pokrętło wystające z prawej strony tablicy wskaźników. Zauważyłem, że częściej dochodzi do ładowania litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego niż do jego rozładowywania podczas wspomagania pracy benzyniaka. A w trakcie jazdy na tempomacie pracuje tylko podstawowy, benzynowy silnik, z pośrednim wtryskiem, co warto zauważyć.
TECT – Total Effective Control Technology. Struktura nadwozia, lekka i wytrzymała, o wysokiej absorpcji siły uderzenia. TECT pochłania i rozprasza energię zderzenia czołowego, bocznego i najechania na tył Suzuki, przez co chroniona jest kabina. W Euro NCAP (New Car Assessment Programme) Baleno z RBS oceniono na cztery gwiazdki.
RBS – Radar Brake Support. Wspomaganie awaryjnego hamowania oparte o radar, ukryty za przednim znaczkiem Suzuki. Układ pomaga uniknąć najechania na tył poprzedzającego pojazdu. Jest przygotowany do działania czterostopniowego. Ostrzeżenie o najechaniu na tył poprzednika to duży piktogram w centralnej części zestawu wskaźników i głośny, przerywany brzęczyk. Ostrzegawcze hamowanie to lekkie hamowanie, jeśli kierowca nie reaguje. Wspomaganie hamulców jest pomocą dla kierowcy, który jednak użył środkowego pedału, czyli w efekcie wytracanie prędkości przebiega skuteczniej. I wreszcie automatyczne hamowanie, wyręczające kierowcę – jeżeli rozpocznie się przy 15 kilometrach na godzinę lub mniejszej prędkości, uniknięcie zderzenia staje się możliwe. W innej sytuacji chodzi już tylko o ograniczenie skutków kraksy. Dodam, że ostrzegawcze hamowanie działa od „30”, pozostałe trzy tryby od 5 na godzinę.
Rysopis. Suzuki Baleno 1.2 SHVS Elegance, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 3995 mm, szerokość 1745 mm, wysokość 1460 mm, bagażnik 320/1085 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1242 ccm, 90 KM przy 6000 obr./min, 120 Nm przy 4400 obr./min, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,3 s, średnie spalanie 4,0 l/100 km, cena 65.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Klapa kufra niewielka, lampy są stałe, nie podnoszą się
Czasem może przeszkadzać wysoka krawędź załadunku
Ukształtowanie deski rozdzielczej jest takie, że kierowca ma dużo miejsca na prawe kolano
„Goły” silnik, a więc bez plastikowej pokrywy nad głowicą, obecnie to prawdziwa rzadkość
Skrót SHVS nie pojawia się na aucie, tylko ten znaczek z tyłu
Przepływ energii można podglądać na środku zestawu wskaźników. „Motor” to ISG
Nalepka na masce silnika informuje, że akumulator litowo-jonowy, czyli hybrydowy, tkwi pod fotelem kierowcy
Dwoma klawiszami w środku włączysz i wyłączysz RBS oraz ustawisz jego czułość (Far, Near)
Near, to znaczy RBS zareaguje później