Mercedes-Benz E 350 e
Posted by Jacek Dobkowski on lut 13, 2018Cztery cylindry z kablem
Dwie rury wydechowe są w E 350 e prawdziwe. Z prawej strony zderzaka widać klapkę gniazdka do ładowania akumulatora trakcyjnego z kabla
Rozpiętość silników stosowanych w klasie E wygląda niesamowicie, od 150 do 612 koni, od 1.6 litra do widlastej ósemki 4.0. Hybryda ładowana z gniazdka oznaczona 350 e nie ma dużego silnika spalinowego, „tylko” 211-konny, czterocylindrowy 2.0.
Co to jest i dla kogo?
Dla miłośników nowych technologii (hybryda), dla doceniających przymioty tradycyjnie związane z Mercedesem, czyli komfort i prestiż. Również dla wszystkich, którzy lubią bardzo dobre osiągi. Bo liczba koni benzyniaka, 211, to oczywiście nie wszystko. Gdy pracuje również 88-konny motor elektryczny, masz łącznie do dyspozycji 286 koni (moc hybrydy jest zawsze niższa od prostej sumy, w tym przypadku 211 + 88 = 299), co gwarantuje na przykład sprint do setki w 6,2 sekundy! Często mówi się i pisze, że nieduże, sportowe auta są bardzo ostre, bo przyśpieszają do 100 na godzinę poniżej 8, albo 7 sekund. A tu proszę, elegancka limuzyna z gwiazdą na masce i taki temperament! Wręcz wilk w owczej skórze.
Trzy przykładowe terminy
E – ta litera pojawia się w oznaczeniu Mercedesów klasy średniej wyższej już od 1993 roku, czyli ćwierć wieku temu. Pierwszy był model powszechnie znany pod technologicznym kodem W124, z końca produkcji. Obecna E-klasa to W213, dodam dla porządku. Akurat w tym przypadku segment (E), zgadza się z nazwą. W innych osobowych Mercedesach (A, B, C) nie ma takiej zgodności, literki są „niższe” niż segmenty, do których należą samochody. Oznaczenie modelu i wersji widnieje na klapie bagażnika.
LIM – Limit. Ogranicznik prędkości obsługiwany tą samą dźwigienką co tempomat, czyli najniższą z lewej strony kierownicy (przy elektrycznej regulacji kierownicy wystają tam trzy dźwigienki). Wciskasz przycisk na końcu dźwigienki, potem ustawiasz prędkość, której nie zamierzasz przekraczać. Dźwigienka w górę to 1 kilometr na godzinę szybciej, a po pokonaniu oporu o 10. W dół, w taki sam sposób obniżasz prędkość. Mercedes przygotował bardzo szeroki zakres, od 20 aż do 250, czyli do maksymalnej szybkości, ograniczonej elektronicznie. Ustawiona wartość jest zaznaczona trójkątnym znacznikiem na obwodzie prędkościomierzu. Przy zbliżaniu się do limitu auto nie chce przyspieszać, chyba że wciśniesz pedał gazu w podłogę, czyli kick down. Wtedy LIM przechodzi w tryb bierny. Gdy wcześniej, przy niższej prędkości zrobisz kick down, limit także przestanie obowiązywać. LIM to jednak dobra rzecz, przypadkowo nie przekroczysz na przykład ograniczenia w terenie zabudowanym.
RDK, od Reifendruckkontrolle, po niemiecku kontrola ciśnienia w ogumieniu. Układ korzysta z własnych czujników zamontowanych w oponach, a dokładniej – na obręczach. Na wyświetlaczu miedzy głównymi wskaźnikami (jedna z funkcji pokładowego komputera) odczytasz nie tylko ciśnienie, ale i temperaturę w każdej oponie. Na tym samym ekranie, za pomocą dotykowego przycisku Touch Control na lewym ramieniu kierownicy, możesz potwierdzić, że aktualnie ciśnienie jest prawidłowe. Na przykład po dopompowaniu opon. RDK jest bezobsługowe, nowe czujniki, po wymianie kompletnych kół, są rozpoznawane automatycznie.
Rysopis. Mercedes-Benz E 350 e, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan, długość 4923 mm, szerokość 1852 mm, wysokość 1468 mm, bagażnik 450/1470 l, napęd na tył, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1991 ccm, 211 KM przy 5500 obr./min, 350 Nm przy 1250-4000 obr./min, silnik elektryczny 88 KM przy 2000 obr./min, 440 Nm przy 0-1000 obr./min, łączna moc 286 KM, łączny moment obrotowy 550 Nm, maksymalnie 250 km/h, od 0 do 100 km/h w 6,2 s, średnie spalanie 2,5 l/100 km, cena 289.700 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Kabel do ładowania pod podłogą bagażnika. Akumulatory trakcyjne zmniejszają kufer o 90 litrów, z 540 do 450
Gwiazda stojąca na masce, świetnie…
…ale z miejsca kierowcy nie widać jej całej, no chyba że nienaturalnie wysoko podniesiesz fotel
Efektowny, elektroniczny zestaw wskaźników, widescreen cockpit to opcja za 4799 złotych
E to klasa Mercedesa, e to hybryda. 350 świadczy nie o pojemności podzielonej przez 100, ale o dużych możliwościach układu napędowego
Cztery cylindry, ale „power” naprawdę jest!
Dźwigienka LIM, po lewej stronie kolumny kierownicy
RDK, ciśnienie i temperatura w oponach
Nalepka na klapce od paliwa. Testowy Mercedes miał opony 19-calowe. 2,2 bara z przodu i 2,3 z tyłu to ciśnienie „alternatywne”, zwiększające komfort