Renault Twingo 0.9 TCe GT

Maluch z pazurem

Okrągłe lampy na górze zderzaka służą do jazdy dziennej i jako pozycyjne. Felgi są 16-calowe, GT powinno mieć „17”, o innym wzorze. GT jest niższe od zwykłego Twingo o 19 milimetrów, czyli mierzy 1538 a nie 1557

Tak jak w poprzedniej generacji, trzecie wcielenie Twingo ma najszybszą wersję GT, co można przetłumaczyć jako Gran Turismo. Twingo GT oferuje 109 koni (Renault zaokrągla do 110), tylny napęd, znakomitą zwrotność i wzbogacone wyposażenie, między innymi tapicerkę z elementami skóry. Zdjęcia wykonaliśmy na Autodromie Jastrząb miedzy Radomiem a Szydłowcem, dzięki za pomoc!

 

Co to jest i dla kogo?

Dla kogoś, kto marzy o nowym, usportowionym aucie, a nie chce wydawać fury pieniędzy. Za 56 tysięcy złotych dostaniesz naprawdę żwawy samochód, szczególnie przy mniejszych prędkościach. No i tylny napęd – jak w prawdziwym sportowym wozie. Napęd będący zresztą ewenementem w segmencie A, do którego należy Renault Twingo wraz ze swoim bliźniakiem, Smartem Forfour. Aha, Smart Forfour z takim samym, 109-konnym silnikiem ma w nazwie „Brabus”.

 

Trzy skróty, a nawet pięć

psi czyli pond per square inch, czyli funt na cal kwadratowy. Anglosaska miara ciśnienia. Nalepka z prawidłowymi wartościami ciśnienia w ogumieniu znajduje się na drzwiach kierowcy, wydrukowano na niej bary i właśnie psi. Testowe GT gdyby miało opony 17-calowe (a miało 16-calowe), z tyłu szersze, to ciśnienie we wszystkich kołach powinno wynosić po 30 psi, czyli 2,1 bara. Dokładny przelicznik wygląda tak: 1 psi równa się 0,068947 bara. A więc 30 psi równa się 2.06841 bara, czyli wszystko się zgadza, po zaokrągleniu. Trzeba koniecznie dodać, iż ciśnienie mierzy się na zimnych oponach. Jeżeli nie masz takiej możliwości, dodaj 0,2-0,3 bara i nie spuszczaj powietrza z rozgrzanych opon.

Mem – Memory. Pamięć tempomatu. Napis CRUISE MEM pojawia się w zestawie wskaźników, jako zapamiętana prędkość, gdy jadąc na tempomacie naciśniesz pedał hamulca, pedał sprzęgła, albo dół przełącznika na prawym ramieniu kierowcy. Każdy z tych trzech sposobów wprowadza tempomat w tryb czuwania. Przywrócenie prędkości znajdującej się, w nawiasie, pod MEM polega na naciśnięciu góry wspomnianego przełącznika, o ile podróżujesz szybciej niż 30 na godzinę. Sterowanie tempomatem jest nieco rozproszone, bo jego włącznik znajduje się na środkowym tunelu, przed dźwignią biegów, ale urządzenie działa świetnie, tak jak zresztą w innych Reńowkach. Ustawiasz prędkość i auto samo do niej przyspiesza.

MMAC – Masse Maxi Autorisé en Charge, po francusku dopuszczalna masa całkowita (dmc). Skrót MMAC znajdziesz w instrukcji obsługi. Masa wynosi 1385 kilogramów, taka wartość jest zapisana w dowodzie rejestracyjnym i na nalepce na prawym słupku B. Na tejże nalepce można wyczytać, że druga masa, czyli MMTR (Masse Totale Roulante autorisée, całkowita masa zestawu) to 0. Chodzi o to, że Twingo nie może holować przyczepy, jakiejkolwiek. Z kolei dwie ostatnie liczby, 630 i 840, informują o maksymalnym, dopuszczalnym obciążeniu osi, przedniej i tylnej, czyli MMTA (Masse Maxi Total Autorisé sur l’avant / sur l’arriere).

 

Rysopis. Renault Twingo III 0.9 TCe GT, pięciodrzwiowy, czteromiejscowy hatchback, długość 3595 mm, szerokość 1647 mm, wysokość 1538 mm, bagażnik 188/980 l, napęd na tył, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 898 ccm, 110 KM przy 5750 obr./min, 170 Nm przy 2000 obr./min, maksymalnie 182 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,6 s, średnie spalanie 5,2 l/100 km, cena 56.000 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Piąte drzwi to – od zewnątrz – jedna, wielka tafla przyciemnianego szkła

Króciutki układ wydechowy (silnik jest z tyłu), zakończony dwoma rurami

Silnik schowany dosłownie pod bagażnikiem

Z przodu, za lekko odsuwaną pokrywą, nie ma bagażnika tylko miedzy innymi wlewy płynów, od góry: chłodzenia, hamulcowego, do spryskiwacza

Nalepka z wartościami ciśnienia w oponach, na górze bary, psi na dole

MEM, czyli zapamiętana szybkość tempomatu, w  tym przypadku 50 na godzinę

Pionowym przyciskiem na prawym ramieniu kierownicy wprowadzasz tempomat w tryb czuwania (dół) i budzisz z tego trybu (góra)

Nalepka z masami na prawym słupku B, 1385 kg to MMAC, dopuszczalna masa całkowita auta

Czego tu brak? Obrotomierza! Szkoda, nawet sportowa wersja Twingo nie ma wskaźnika obrotów. Aplikacja na smartfona, pokazująca obroty, to jednak nie to samo

 

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *