Iveco Daily Blue Power Furgon 35S16SA8 V H2 Hi-Matic International
Posted by Jacek Dobkowski on maj 23, 2018Jako pomoc techniczna
Blue Power, wersja oszczędna, więc mniej szkodząca środowisku, stąd niebieskie (blue) akcenty w nadwoziu i niebieskie, alufelgi
Daily – dostawczy i zarazem najmniejszy model w gamie włoskiego Iveco. To co dla niektórych innych marek jest maksymalnie dużym produktem, dla Iveco najmniejszym. Ważny atut Daily stanowi rama, nie ma więc jakiegokolwiek problemu z wykorzystaniem maksymalnej ładowności.
Co to jest i dla kogo?
Testowy egzemplarz miał dopuszczalną masę całkowitą 3,5 tony, czyli może nim jeździć każdy posiadacz „zwykłego” prawa jazdy kategorii B. Stąd zresztą liczba 35 w nazwie auta, symbolizująca owe 3,5 tony. Są furgony Daily znacznie cięższe: 50, 60, 65, 70, a więc do 7 ton dopuszczalnej masy całkowitej. Hi-Matic oznacza ośmiobiegowy, klasyczny automat. Nie ulega wątpliwości, że furgon Daily służy do biznesu, zwłaszcza gdy ma taką zabudowę jak testowy – pogotowie techniczne, z regałami na różne narzędzia i części zamienne. Wyjaśnijmy jeszcze „International”. Jest to nazwa najbogatszego z opcjonalnych pakietów wyposażenia (poza nim Urban, Regional) oferowanego za 10.500 złotych netto, czyli 12.915 brutto. Warto, bo masz na przykład automatyczną klimatyzację, kierownicę w skórze, podstawkę na tablet (tablet holder) rozkładaną ze środka deski rozdzielczej, amortyzowany fotel kierowcy, tempomat.
Trzy skróty z Daily
Iveco, czyli Industrial Vehicles Corporation, pisane także IVECO. Włoska marka pojazdów dostawczych i ciężarowych, również autobusów, należąca do koncernu Fiat. Poza Daily doskonale znane polskim przewoźnikom są modele Eurocargo i Stralis.
DOC – Diesel Oxidation Catalyst. Katalizator utleniający, odpowiada za redukcję niespalonych węglowodorów i tlenku węgla. Sam katalizator DOC to jednak za mało, żeby zapewnić ekologiczną normę czystości spalin Euro 6. Musi być rozbudowany układ, nazwany przez włoską markę Hi-eSCR.
Hi-eSCR znaczy High efficiency Selective Catalyst Reduction. Wysokowydajna redukcja katalityczna, innymi słowy układ oczyszczający spaliny wysokoprężnego silnika. Skrót SCR (Selective Catalyst Reduction) od razu wskazuje, że do osobnego zbiornika trzeba tankować płyn AdBlue, roztwór mocznika pomagający w rozpadzie tlenków azotu, czyli NOx. Wlew tego płynu znajduje się po prawej stronie samochodu, za szoferką, czyli dokładnie naprzeciw wlewu paliwa. Nic oczywiście nie dzieje się „na oko”, na tablicy wskaźników kierowca ma podany procentowy stan AdBlue. Pojemność zbiornika w litrach to 20 (w testowym) lub 24. Na każde 100 litrów oleju napędowego idą 3 litry AdBlue. A droga spalin po opuszczeniu turbosprężarki jest następująca: DOC, filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), katalizator SCR oraz CUC (Clean Up Catalyst) utleniający nadmiar AdBlue.
Rysopis. Iveco Daily Furgon 35S16S V H2 Hi Matic Interentional, czterodrzwiowe, trzymiejscowe auto dostawcze, długość 7234 mm, szerokość 2010 mm, wysokość 2660 mm, ładownia 16 m sześc., napęd na tył, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2287 ccm, 156 KM przy 3500 obr./min, 380 Nm przy 1500 obr./min, maksymalnie brak danych, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 8,0 l/100 km, cena 131.020 zł netto (161.155 zł brutto), z pakietem International 141.520 zł netto (174.070 zł brutto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Kawał samochodu, ponad 7 metrów, wysoki na prawie 2,7, z zabudową jeszcze wyższy
Zabudowa, czyli regały w obszernej ładowni o pojemności 16 kubików
Takich uchwytów do mocowania ładunku jest 14, wszystkie w podłodze
Bardzo prosty znak firmowy, na zdjęciu na pokrywie filtra powietrza
Turbodiesel 2.3 rozwijający 156 koni zapewnia dobre osiągi, oczywiście jak na taki rodzaj auta
Rura wydechowa przed lewym, tylnym kołem, spaliny przechodzą przez układ Hi-eSCR
Wiesz co do jednego procenta, ile masz jeszcze AdBlue
Kierownica pokryta skórą, po tym w mig poznasz pakiet International
Dźwignia automatu Hi-Matic wyrasta z deski rozdzielczej, blisko prawej dłoni kierowcy