Dacia Duster 1.5 dCi 110 4WD Prestige

Lepsza niż oczekujesz

Podobieństwo do poprzedniej, pierwszej generacji zamierzone. Z przodu rozpoznasz Dustera II po większych, błyszczących elementach w atrapie chłodnicy

Duster drugiej generacji powinien dobrze się sprzedawać. Dacia to z założenia tania marka, więc ceny nie mogą być wygórowane, natomiast samo auto pozytywnie zaskakuje. Dobrze jeździ, nie tylko po szosie, ma sporą kabinę, a pewne oszczędności typu twarde plastiki Dacii wybacza się łatwiej. Ale nie zawsze jest tanio – maska silnika podnosi się na dwóch siłownikach!

Co to jest i dla kogo?

Duster należy do dynamicznie rozwijającej się gromady SUV-ów (Sport Utility Vehicle). Podobnie jak z innymi modelami rumuńskiej marki – jeśli nie chcesz przepłacać, wybierz właśnie Dacię. Niezadowoleni mogą być tylko ci, co pragną połączyć napęd obu osi 4WD (4 Wheel Drive) z automatem, takiej możliwości nie ma (stan z końca czerwca 2018).

Duster i trzy skróty

HDC – Hill Descent Control. Układ pomagający w powolnym zjeżdżaniu ze stromych wzniesień. Włącza się go i wyłącza przyciskiem na środkowej konsoli, tym najbliższym kierowcy, co potwierdza piktogram na prędkościomierzu. HDC działa na hamulce i układ wtryskowy, w zakresie 5-30 kilometrów na godzinę, podczas poruszania się do przodu, albo do tyłu, w obu kierunkach również na luzie, oczywiście gdy występuje odpowiednie nachylenie. Piktogram miga, spod auta dochodzi delikatny chrobot. Gdy HDC jest aktywne, możesz korygować prędkość jazdy pedałem przyspieszenia lub pedałem hamulca. Po przekroczeniu „60” układ w ogóle się wyłącza i piktogram gaśnie.

BSW – Blind Spot Warning. Układ monitorowania martwego pola w zewnętrznych lusterkach, w zakresie prędkości 30-140 na godzinę. O tyle ciekawy, że pracuje w oparciu o ultradźwiękowe czujniki w obu zderzakach, a nie czujniki radarowe. Dlatego gdy na sąsiednim pasie ktoś nas wyprzedza, ostrzegawcza kropka w lusterku pojawia się stosunkowo późno i stosunkowo szybko gaśnie. W sumie nie jest to złe, w niektórych innych autach taki układ ostrzega wręcz bez przerwy, co powoduje zobojętnienie kierowcy na jego alarmy. Jeśli w czasie świecenia się wspomnianej kropki, wrzucisz kierunkowskaz, kropka ostrzegawczo miga. A jak raz włączysz BSW przyciskiem z lewej strony kokpitu, nie musisz tej czynności powtarzać po każdym uruchomieniu silnika. Bardzo dobrze.

TPW – Tire Pressure Warning. Pośredni (oparty na czujnikach ABS-u)  układ kontroli ciśnienia w ogumieniu, najczęściej opisywany w motoryzacji jako TPMS, Tire Pressure Monitoring System. Skrót TPW wyskakuje na wyświetlaczu pomiędzy obrotomierzem i prędkościomierzem, gdy za pomocą przycisków na prawym ramieniu kierownicy chcesz ustawić układ. Trzeba jeden z dwóch przycisków (obojętnie który) trzymać przez 3 sekundy. Napis „Ciśnienie opon SET TPW” zacznie migać. Potem pojawia się napis „SET TPW uruchomione”. Gdy tenże napis zniknie, aktualne ciśnienie zostało zapisane. Robi się przy włączonym zapłonie, najlepiej jak opony są zimne, gdyż w ciepłych ciśnienie wzrasta o 0,2-0,3 bara.

Rysopis. Dacia Duster II 1.5 dCi 110 4WD Prestige, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4341 mm, szerokość 1804 mm, wysokość 1682 mm, bagażnik 476/1614 l, napęd 4×4 (przedni stały, albo przedni z automatycznie dołączanym i odłączanym tylnym), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1461 ccm, 110 KM przy 4000 obr./min, 260 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 169 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,4 s, średnie spalanie 4,7 l/100 km, cena 75.900 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Identyfikacja z tyłu łatwiejsza – lampy zupełnie inne, niższe

Deska rozdzielcza twarda, ale z efektownymi, pięcioma, okrągłymi nawiewami

Pokrętło do napędu na środkowym tunelu. 2WD to tylko przód, na Auto samochód sam dobiera proporcje przód/tył do 50 procent na tył, na Lock (działa do 80 km/h) jest 50/50

Półtoralitrowy turboropniak, oczywiście od Renault, właściciela Dacii. Nigdzie nie ma pod maską napisu „Dacia”

HDC załącza się klawiszem pierwszym z lewej…

…i zaraz zapala się ten symbol na tarczy prędkościomierza

BSW – raz włączysz i masz go cały czas

TPW, układ kontrolujący ciśnienie w ogumieniu i ostrzegający o jego spadku

„Duster” na oparciach foteli – tylko w wersji Prestige


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *