Mini Countryman Cooper S All4
Posted by Jacek Dobkowski on lip 17, 2018Nie taki już mini
Coutrymanowi z powodu wymiarów i nadwagi – nadwaga to jeszcze nie otyłość – na pewno bliżej do kompaktów niż do miejskiego segmentu B. Aha i jest to SAV
Nowe Mini to samochody XXI wieku, wszak pierwszy model po przejęciu brytyjskiej marki przez niemieckie BMW zaprezentowano w 2001 roku. Na szczycie gamy stoi obecnie Countryman drugiej generacji, długi na 4,30 metra bez milimetra. Ale nie tylko długość jest zaskakująco duża jak na Mini, także masa własna przekraczająca w czteronapędowej wersji z automatem półtorej tony! To się czuje w czasie jazdy, 192 konie Coopera S mają nad czym się trudzić.
Co to jest i dla kogo?
Countryman należy do jakże modnej obecnie kategorii SUV-ów (Sport Utility Vehicle) i crossoverów. I jak na tę kategorię przystało, większość aut ma przedni napęd, nieliczne 4×4, czyli All4. To układ z wielopłytkowym sprzęgłem, na tyle wydajny, że rozdział między osiami waha się od 100/0 do 0/100. Preferowany jest oczywiście przód, na przyczepnej drodze masz praktycznie przedni napęd. Możesz więc nabyć auto prestiżowej marki, zwracające uwagę swoją prezencją, któremu niestraszne mało przyczepne drogi, z szutrowymi włącznie. Ale uważaj, cena nie będzie okazyjna, około 140 tysięcy za standard – Cooper S to właśnie nazwa wersji wyposażenia – z opcjami grubo ponad 200, testowy egzemplarz kosztował ponad 230…
Trzy skróty z Countrymana
SAV – Sports Activity Vehicle. A propos terminu SUV, BMW wymyśliło własny, SAV i to jest nasz pierwszy skrót. SAV to po prostu SUV, tylko zdaniem koncernu z Monachium. Z tym że SAV nie jest obecnie jakoś nachalnie promowany, znajdziesz go przykładowo na początku prospektu Countrymana drugiej generacji, na drugiej stronie okładki.
RON – Research Octane Number. Liczba oktanowa (badawcza) benzyny. Sprawa o tyle ciekawa, że dwulitrowy silnik z turbo, rozwijający niemałą moc 192 koni zadowala się zwykłym paliwem, 95-oktanowym. W ogóle przedział dopuszczalnej liczby oktanowej wynosi 91-98. Autorzy instrukcji obsługi piszą, że na 95 osiągnie się właściwe parametry jazdy i zużycia paliwa. Przy okazji – realne spalanie Countrymana Cooper S All4 to poziom 8, 10 i więcej litrów, a nie 6,6 z obietnic producenta. Tankowanie jest proste, nie musisz szukać w kabinie dźwigienki, po prostu naciskasz klapkę na prawym, tylnym błotniku i klapka lekko odskakuje.
HiFi – High Fidelity, wysoka wierność. Termin, który kilkadziesiąt lat temu wywoływał żywsze bicie serca fanów muzyki i domowego nagłośnienia. W latach Polski Ludowej sprzęt zasługujący na to miano był niesamowicie drogi. Termin jak widać przetrwał, także w motoryzacji. HiFi to opcja za 3485 złotych, zestaw 12 głośników amerykańskiej firny Harman Kardon, współpracującej z Mini od dłuższego czasu. Koszt umiarkowany (jak na połączenie Mini i HiFi), lecz co najważniejsze sprzęt gra naturalnie, a takie brzmienie bardzo lubię. Oczywiście, możesz regulować tony wysokie, basy (nie ma tonów średnich), balans, fader (czyli przód-tył) i to dwoma sposobami. Albo za pomocą dotykowego centralnego ekranu w centrum kokpitu, albo pokrętłem na środkowym tunelu wybierając odpowiednie ikony.
Rysopis (w nawiasach dane z automatem). Mini Countryman Cooper S All4, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4299 mm, szerokość 1822 mm, wysokość 1557 mm, bagażnik 450/1390 l, napęd 4×4 (stały na przód, dołączany na tył do 100 proc.), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1998 ccm, 192 KM przy 5000-6000 obr./min, 280 Nm przy 1350-4600 obr./min, maksymalnie 222 km/h (222 km/h), od 0 do 100 km/h w 7,3 s (7,2 s), średnie spalanie 7,1 l/100 km (6,6 l/100 km), cena 138.200 zł (147.463 zł).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Coś może Wam przypomina kształt tylnych drzwi i dachu nad nimi? Była kiedyś Toyota FJ Cruiser, popularna w USA, u nas spotykana sporadycznie
Maska olbrzymia, zderzak też spory, więc przedni błotnik to ten mały, pionowy element (podobnie było kiedyś w Fiacie Coupe)
Twin Turbo, benzyniak wspomagany turbosprężarką z techniką Twin Scroll (dwa wloty powietrza), który na szczęście zadowala się bezołowiową 95
Nalepka na klapce paliwa po polsku i po… rosyjsku. ROZ znaczy to samo co RON, od Research Oktan Zahl (skrót niemiecki)
Za tę deskę rozdzielczą należą się słowa uznania, przede wszystkim za miękki plastik również na bokach środkowej konsoli
HiFi, główny element, głośniki Harman Kardon, łącznie jest ich tuzin
Możliwości regulacji czterech parametrów, czyli standard w dobrym sprzęcie car audio
Wycieraczki łatwo tak ustawić przed czyszczeniem czołowej szyby
Picnic bench, opcjonalne (529 złotych) siedzisko z miękkiego materiału, przymocowane od spodu do podłogi bagażnika