Lexus IS 300h Prestige
Posted by Jacek Dobkowski on lip 18, 2018Rywal z klasy średniej
„Japończyk” z Japonii, pełen zdecydowanych linii IS wyjeżdża z zakładów Tahara. Przewaga szerokości nad wysokością aż 380 milimetrów, co bardzo dobrze wpływa na sylwetkę
IS od dawna reprezentuje Lexusa w klasie średniej, czyli w segmencie D, jako konkurent takich niemieckich konstrukcji jak, alfabetycznie, Audi A4, BMW 3, Mercedes-Benz C. Obecne, trzecie wcielenie tego modelu zawsze ma silnik benzynowy, sam, albo wraz z maszynami elektrycznymi, wtedy jest hybrydą – taka właśnie była testowana wersja 300h.
Dla kogo IS?
Nie zawsze musi być niemiecki, prawda? W naszym kraju niemieckie auta, nawet te najlepsze, przez swoją popularność, bardzo spowszedniały. IS to coś innego, z ostrą stylizacją, co najmniej dobrym zachowaniem się na drodze, ciszą w kabinie, szczególnie przy poruszaniu się z miejskimi prędkościami, dopracowanym układem hybrydowym.
Trzy skróty
h jak hybrid. Mała litera h oznacza hybrydę. Ogólna budowa wygląda tak jak w hybrydach Toyoty, Lexus wszak należy do tego koncernu: silnik benzynowy, dwie maszyny elektryczne (będące silnikami elektrycznymi i generatorami) określane dla uproszczenia jako „silnik elektryczny” oraz akumulator trakcyjny. Czterocylindrowy benzyniak 2.5 rozwija 181 koni, motor elektryczny 143 konie, a moc systemowa wnosi 223 konie. Akumulator trakcyjny, niklowo-wodorkowy składa się z 32 ogniw po 7,2 wolta (V) każde, co daje łącznie 230,4 V. Pojemność wynosi 6,5 amperogodziny (Ah). Właśnie z jego powodu bagażnik w hybrydzie zmniejszył się, ale zaledwie o 30 litrów, 450 zamiast 480, więc strata niewielka. Druga sprawa odczuwalna w codziennej eksploatacji to nieco „tramwajowate” odgłosy słyszalne podczas hamowania z niewielkich prędkości. Ale doprawdy są one ciche i nie powinny przeszkadzać. Z kolei niepodważalną zaletę hybrydy stanowi swego rodzaju ochrona benzynowego silnika przed zbyt wysokimi obrotami. Choćbyś nie wiem, jak się starał, nie przekroczysz 6000, czyli obrotów mocy maksymalnej.
IS – Intelligent Sports. Tak tłumaczy się nazwę tego modelu klasy średniej.
VIN – Vehicle Identification Number. Numer identyfikacyjny pojazdu, złożony z 17 liter i cyfr. Rozpoczynająca go litera J wskazuje na Japonię jako miejsce produkcji samochodu. Diagnosta na stacji kontroli pojazdów (SKP) będzie poszukiwał „prawdziwego” VIN-u, to znaczy wybitego na elemencie konstrukcyjnym. W tym przypadku jest to ściana grodziowa, czyli ta pomiędzy komorą silnika a kabiną. Sprawa jednak o tyle ciekawa, że w IS numer VIN został powtórzony, w postaci czarnej nalepki, na wszystkich ruchomych elementach nadwozia – na drzwiach, masce silnika, klapie kufra. Takich nalepek nie można zamówić jako „część zamienną”, więc brak którejkolwiek świadczy o ingerencji blacharza-lakiernika.
Rysopis. Lexus IS 300h Prestige. Czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan, długość 4680 mm, szerokość 1810 mm, wysokość 1430 mm, bagażnik 450 l, napęd tylny, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 2494 ccm, 181 KM przy 6000 obr./min, 221 Nm przy 4200-5400 obr./min, silnik elektryczny 143 KM, 300 Nm, moc systemowa 223 KM, maksymalnie 200 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,4 s, średnie spalanie 4,6 l/100 km, cena 244.900 zł
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Nader charakterystyczne, skośne tylne światła. Wieloramienne alufelgi stanowią wyróżnik najbogatszej wersji Prestige
IS 300h czyli hybryda z 2,5-litrowym silnikiem na benzynę
Pod maską przykuwają uwagę jaskrawe obudowy przewodów wysokiego napięcia – od hybrydy. Osadzony wzdłużenie silnik pracuje w cyklu Atkinsona sprzyjającym oszczędzaniu paliwa
Skoro hybryda to i guzik do zapalania silnika niebieski. Jest on położony stosunkowo wysoko
Deska rozdzielcza o ciekawym wyglądzie. Pod lewym dolnym skrajem pedał hamulca pomocniczego, czyli „ręczny nożny”
Przepływ energii najlepiej obserwować na środkowym ekranie. Informacje są bardziej szczegółowe niż na zestawie wskaźników. Na zdjęciu koła poprzez „silnik elektryczny” ładują akumulator trakcyjny
VIN na ścianie grodziowej…
…i na drzwiach
Selektor trybu jazdy, na środkowym tunelu: Eco, Normal, Sport. Najlepszy jest Sport usztywniający układ kierowniczy