Toyota Prius IV 1.8 Hybrid Prestige

Jest postęp

Gdy w 2016 roku Prius wjeżdżał do polskich salonów, wydawał się wręcz kosmiczny. Teraz już tak nie zadziwia. I zaczyna się podobać

Wprawdzie schemat hybrydowego układu napędowego Toyoty nie zmienia się, ale jeździ się tymi autami coraz lepiej. Z ręką na sercu! Wszystko zostało udoskonalone w porównaniu z Priusem III, choć nadal jest jeden silnik na benzynę, dwie maszyny elektryczne (dla uproszczenia określane jako „silnik elektryczny”), akumulator trakcyjny, przekładnia napędowa pełniąca rolę automatycznej, bezstopniowej skrzyni biegów – teraz walcowa zamiast planetarnej. Prius IV prowadzi się zupełnie dobrze i jest bardzo oszczędny, osiągnięcie wyniku poniżej 5 litrów na 100 kilometrów to wręcz łatwizna.

 

Co to jest i dla kogo?

A więc na pewno hybrydowego Priusa IV (jest jeszcze wersja Plug-in ładowana z gniazdka) przeznaczono dla kierowców, którzy bardzo cenią satysfakcję z oszczędnej jazdy, co w tym modelu wcale nie znaczy, że powolnej. Prius jest ciekawie stylizowanym, wygodnym hatchbackiem plasującym się wymiarami nieco ponad segmentem kompaktów. Ale tani nie jest, nawet jeśli uznamy go za klasę prawie średnią, ponad 140 tysięcy za najbogatszą odmianę Prestige do okazji się nie zalicza. Trochę szkoda, że cena (podstawowa 119.900 złotych) ogranicza rynkowe szanse.

 

Trzy skróty związane z bezpieczeństwem

ICS – Intelligent Clearance Sonar. Układ detekcji przeszkód, seryjny w Prestige, działa w oparciu o osiem ultradźwiękowych czujników parkowania, cztery z przodu, cztery z tyłu (a więc również podczas cofania). Można go traktować jako rozwinięcie tych czujników, taką pomoc dla roztargnionych prowadzących. ICS może ograniczyć wzrost prędkości jazdy, albo wręcz zahamować, nawet do zera, w trzech typowych sytuacjach,. Gdy grozi uderzenie w przeszkodę przy małej prędkości jazdy, gdy pedał gazu został wciśnięty zbyt mocno, gdy auto porusza się w wyniku niewłaściwego położenia dźwigni przekładni napędowej. Uwaga – jak wyłączysz ICS za pomocą przycisków na prawym ramieniu kierownicy, układ sam nie powróci przy kolejnym uruchamianiu auta.

PCS – Pre-Crash Safety. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zdarzenia, coś co przydaje się przede wszystkim przy większych prędkościach niż ICS. Podstawa to radar oraz kamera z przodu samochodu. PCS wykrywa bardzo wysokie prawdopodobieństwo kolizji przodem. Pomaga uniknąć zderzenia lub ograniczyć jego ewentualne skutki. PCS jest w stanie samoczynnie wspomóc siłę hamowania lub samoczynnie uruchomić hamulce. Oczywiście, kierowca jest uświadamiany o podbramkowej sytuacji sygnałem akustycznym i napisem BRAKE! na środkowym wyświetlaczu. Zakres aktywności PCS rozciąga się od 10 do 180 kilometrów na godzinę, z tym że przedkolizyjnego wspomaganie hamowania od 30. I zawsze masz PCS przy uruchamianiu Priusa, nawet jeśli wcześniej PCS odłączyłeś.

PD – Pedestrian Detection. Wykrywanie pieszych. Jedna z funkcji PCS. Działa w zakresie prędkości 10-80, dla przedkolizyjnego wspomagania hamowania 30-80. PCS i PD tworzą część technologii bezpieczeństwa Toyota Safety Sense.

 

Rysopis. Toyota Prius IV 1.8 Hybrid Prestige, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4540 mm, szerokość 1760 mm, wysokość 1490 mm, bagażnik 343/502 l (do rolety/do wysokości dachu), napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1798 ccm, 98 KM przy 5200 obr./min, 142 Nm przy 3600 obr./min, silnik elektryczny 72 KM i 163 Nm, łączna moc zespołu hybrydowego 122 KM, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h 10,6 s, średnie spalanie 3,6 l/100 km, cena 141.900 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Za logo Toyoty z niebieskimi akcentami kryje się radar wykorzystywany przez PCS i PD

PCS i PD pracują także w oparciu o kamerę za czołową szybą

Cztery czujniki cofania, korzysta z nich również ICS. Dwie szyby w klapie kufra, obie ogrzewane

Oryginalnie na zewnątrz, oryginalnie w środku. Duża deska rozdzielcza z dużym centralnym wyświetlaczem

ICS możesz włączyć i wyłączyć korzystając z centralnego ekranu i przycisków na kierownicy

Tak samo aktywujesz i dezaktywujesz PCS

Krótka dźwignia do przekładni. B oznacza pozycję zwiększonego ładowania akumulatora trakcyjnego w czasie jazdy

W komorze poza silnikiem na benzynę, z pośrednim wtryskiem, są między innymi dwie maszyny elektryczne

Otwór do chłodzenia akumulatora trakcyjnego znajdującego się pod kanapą. Taka lokalizacja jest bezpieczniejsza niż przy styku oparciu i siedziska


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *