Mercedes-Benz A 200
Posted by Jacek Dobkowski on wrz 3, 2018Hej, Mercedes!
Duży wóz, jak na kompaktowego hatchbacka, długi na 4419 milimetrów. Na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie mniejszego
Świetnie wygląda, bardzo dobrze jeździ, na poziomie BMW serii 1 i może być bardzo nowocześnie wyposażona. Klasa A staje się coraz atrakcyjniejsza, nie mam wątpliwości.
Co to jest i dla kogo?
Nowa klasa A, czwartej generacji, może podobać się zarówno kierowcom przywiązującym dużą wagę do właściwości jezdnych, jak i amatorom elektronicznych nowinek. Zawieszenie z układem wielowahaczowym z tyłu (w testowanej wersji) daje wiele frajdy, zwłaszcza na zakrętach. A elektronika pokładowa? Mówisz „Hej Mercedes!” i możesz z autem pogadać, to znaczy wydawać polecenia głosowe za pośrednictwem seryjnego sytemu Linguatronic współpracującego z seryjnym, mulitimedialnym systemem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Tylko ta cena… A 200 kosztuje 123.200 złotych, z opcjami wartość egzemplarza, którego widzicie na zdjęciach przekroczyła 170 tysięcy.
Trzy terminy, od nazwy poczynając
A – pierwsza i najczęściej używana litera alfabetu oznacza najmniejszą klasę Mercedesa. To czwarta generacja, dwie pierwsze były minvanami o długości znacznie poniżej 4 metrów, dwie następne typowymi przedstawicielami segmentu C. Wszystkie z przednim napędem. Pierwsza klasa A z 1997 roku tworzyła wyłom w regule mówiącej, że osobowe Mercedesy są tylnonapędowe. Obecnie Mercedes z napędzanymi przednimi kołami nie wywołuje żadnego zdziwienia. Na początku zadebiutowała wersja hatchback (wyłącznie pięciodrzwiowa), w czwartym kwartale 2018 roku ma wjechać do polskich salonów sedan. Uporządkujmy literki – klasa A to segment C, kompaktowy, natomiast Mercedes klasy C należy do segmentu D.
MBUX, Mercedes-Benz User Experience, to bardzo rozbudowany system multimedialny, wykorzystujący doświadczenia użytkownika (User Experience). Jego opis w instrukcji zajmuje aż 131 stron! Strony nieduże, ale i tak to ponad 20 procent zawartości tej książki. Żeby nie popaść nadmiernie w szczegóły – do sterowania MBUX służą cztery elementy. Płytka dotykowa Touch-Control na prawym ramieniu kierownicy, centralny wyświetlacz będący także ekranem dotykowym – w Mercedesie to nowość, panel dotykowy touchpad na środkowym tunelu, przyciski i pokrętła rozlokowane po obu stronach tego panelu. Oczywiście, możliwości konfiguracji jest mnóstwo, niczym w smartfonie z wyższej półki. Ustawienia możesz dowolnie sobie dobierać i zapisywać jako profile, maksymalnie siedem. Zawartość profilu to między innymi lista stacji radiowych, czy ostatnie cele w nawigacji. Ponieważ doświadczenia użytkownika są ważne, MBUX uczy się preferencji kierowcy, aby podpowiadać na przykład cele w nawigacji czy muzykę. Aha, nie ma w tym wszystkim odtwarzacza płyt CD (Compact Disc), informacja dla fanów muzyki na starych nośnikach.
CNCL – Cancel. Nieco tajemniczy skrót, na lewym ramieniu kierownicy oznacza po prostu Cancel. Chodzi o czasowe wyłączenie tempomatu, w testowym egzemplarzy zwykłego, nieradarowego. Wyłączasz tempomat naciskając przełącznik na dół. Przeciwny ruch, w górę, to przywracanie zapamiętanej prędkości. O tym, ile ta szybkość wynosi, informują napisy na środku zestawu wskaźników, również grafika na obwodzie prędkościomierza.
Rysopis. Mercedes-Benz A 200, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4419 mm, szerokość 1796 mm, wysokość 1440 mm, bagażnik 370/1210 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1332 ccm, 163 KM przy 5550 obr./min, 250 Nm przy 1620-4000 obr./min, maksymalnie 225 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,0 s, średnie spalanie 5,6 l/100 km, cena 123.200 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Wbrew pozorom rura wydechowa jest jedna, z prawej strony
A 200, napis na dole klapy bagażnika, z lewej…
…ale silnik 1.3, konstrukcji wspólnej z Renault. Bardzo dziwne – brak wygłuszenia na masce
Deska rozdzielcza zawsze z dwoma cyfrowymi ekranami. Testowy wóz miał opcjonalne, większe ekrany, po 10,25 cala zamiast po 7 cali
Mała dźwignia za kierownicą, do automatu. Skrzynia siedmiobiegowa, dwusprzegłowa 7G-DCT (7 Getriebe Dual-Clutch Transmission)
Współpraca MBUX i Linquatronic, pytania zadawane przez samochód, głosowo i graficznie – na centralnym wyświetlaczu, z propozycjami odpowiedzi
Panel dotykowy, możesz na nim wypisywać cele nawigacji
CNCL (na dole, po lewej), czyli chwilowe wyłączanie tempomatu, na gładziku Touch-Control
Bagażnik średni, 370 litrów