Mercedes-Benz A 200

Hej, Mercedes!

Duży wóz, jak na kompaktowego hatchbacka, długi na 4419 milimetrów. Na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie mniejszego

Świetnie wygląda, bardzo dobrze jeździ, na poziomie BMW serii 1 i może być bardzo nowocześnie wyposażona. Klasa A staje się coraz atrakcyjniejsza, nie mam wątpliwości.

 

Co to jest i dla kogo?

Nowa klasa A, czwartej generacji, może podobać się zarówno kierowcom przywiązującym dużą wagę do właściwości jezdnych, jak i amatorom  elektronicznych nowinek. Zawieszenie z układem wielowahaczowym z tyłu (w testowanej wersji) daje wiele frajdy, zwłaszcza na zakrętach. A elektronika pokładowa? Mówisz „Hej Mercedes!” i możesz z autem pogadać, to znaczy wydawać polecenia głosowe za pośrednictwem seryjnego sytemu Linguatronic współpracującego z seryjnym, mulitimedialnym systemem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Tylko ta cena… A 200 kosztuje 123.200 złotych, z opcjami wartość egzemplarza, którego widzicie na zdjęciach przekroczyła 170 tysięcy.

 

Trzy terminy, od nazwy poczynając

A – pierwsza i najczęściej używana litera alfabetu oznacza najmniejszą klasę Mercedesa. To czwarta generacja, dwie pierwsze były minvanami o długości znacznie poniżej 4 metrów, dwie następne typowymi przedstawicielami segmentu C. Wszystkie z przednim napędem. Pierwsza klasa A z 1997 roku tworzyła wyłom w regule mówiącej, że osobowe Mercedesy są tylnonapędowe. Obecnie Mercedes z napędzanymi przednimi kołami nie wywołuje żadnego zdziwienia. Na początku zadebiutowała wersja hatchback (wyłącznie pięciodrzwiowa), w czwartym kwartale 2018 roku ma wjechać do polskich salonów sedan. Uporządkujmy literki – klasa A to segment C, kompaktowy, natomiast Mercedes klasy C należy do segmentu D.

MBUX, Mercedes-Benz User Experience, to bardzo rozbudowany system multimedialny, wykorzystujący doświadczenia użytkownika (User Experience). Jego opis w instrukcji zajmuje aż 131 stron! Strony nieduże, ale i tak to ponad 20 procent zawartości tej książki. Żeby nie popaść nadmiernie w szczegóły – do sterowania MBUX służą cztery elementy. Płytka dotykowa  Touch-Control na prawym ramieniu kierownicy, centralny wyświetlacz będący także ekranem dotykowym – w Mercedesie to nowość, panel dotykowy touchpad na środkowym tunelu, przyciski i pokrętła rozlokowane po obu stronach tego panelu. Oczywiście, możliwości konfiguracji jest mnóstwo, niczym w smartfonie z wyższej półki. Ustawienia możesz dowolnie sobie dobierać i zapisywać jako profile, maksymalnie siedem. Zawartość profilu to między innymi lista stacji radiowych, czy ostatnie cele w nawigacji. Ponieważ doświadczenia użytkownika są ważne, MBUX uczy się preferencji kierowcy, aby podpowiadać na przykład cele w nawigacji czy muzykę. Aha, nie ma w tym wszystkim odtwarzacza płyt CD (Compact Disc), informacja dla  fanów muzyki na starych nośnikach.

CNCL – Cancel. Nieco tajemniczy skrót, na lewym ramieniu kierownicy oznacza po prostu Cancel. Chodzi o czasowe wyłączenie tempomatu, w testowym egzemplarzy zwykłego, nieradarowego. Wyłączasz tempomat  naciskając przełącznik na dół. Przeciwny ruch, w górę, to przywracanie zapamiętanej prędkości. O tym, ile ta szybkość wynosi, informują napisy na środku zestawu wskaźników, również grafika na obwodzie prędkościomierza.

 

Rysopis. Mercedes-Benz A 200, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4419 mm, szerokość 1796 mm, wysokość 1440 mm, bagażnik 370/1210 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1332 ccm, 163 KM przy 5550 obr./min, 250 Nm przy 1620-4000 obr./min, maksymalnie 225 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,0 s, średnie spalanie 5,6 l/100 km, cena 123.200 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Wbrew pozorom rura wydechowa jest jedna, z prawej strony

A 200, napis na dole klapy bagażnika, z lewej…

…ale silnik 1.3, konstrukcji wspólnej z Renault. Bardzo dziwne – brak wygłuszenia na masce

Deska rozdzielcza zawsze z dwoma cyfrowymi ekranami. Testowy wóz miał opcjonalne, większe ekrany, po 10,25 cala zamiast po 7 cali

Mała dźwignia za kierownicą, do automatu. Skrzynia siedmiobiegowa, dwusprzegłowa 7G-DCT (7 Getriebe Dual-Clutch Transmission)

Współpraca MBUX i Linquatronic, pytania zadawane przez samochód, głosowo i graficznie – na centralnym wyświetlaczu, z propozycjami odpowiedzi

Panel dotykowy, możesz na nim wypisywać cele nawigacji

CNCL (na dole, po lewej), czyli chwilowe wyłączanie tempomatu, na gładziku Touch-Control

Bagażnik średni, 370 litrów

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *