Suzuki Swift 1.0 Elegance aut.
Posted by Jacek Dobkowski on wrz 14, 2018Automatyczna szóstka
Produkcja tylko japońska i tylko benzynowe silniki. Na polskim rynku przedni napęd, na innych również na cztery koła
Wyjaśnijmy od razu – Swift 1.0 ma klasyczny, sześciobiegowy automat ze sprzęgłem hydrokinetycznym, a nie przekładnię dwusprzęgłową czy bezstopniową, która współpracuje w tym modelu z silnikiem 1.2. Automatyczne skrzynie w miejskim segmencie B nie są u nas specjalnie popularne, ale przecież właśnie w mieście najbardziej pomagają kierowcy, przy częstym ruszaniu, wyjeżdżaniu z parkingu i tak dalej.
Co to jest i dla kogo?
Klasyczny automat jest oferowany wyłącznie z benzynowym silnikiem 1.0 Boosterjet o mocy 111 koni, z bezpośrednim wtryskiem. Gdy zerkniesz w cennik, od razu zauważysz, że automatyczna przekładnia występuje wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażenia Elegance i że nie jest łączona z układem hybrydowym SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Taka handlowa polityka, trudno orzec, ile wynosi dopłata za automat. Bo Elegance z manualem kosztuje 5 tysięcy mniej, lecz jest to hybryda SHVS.
Trzy skróty
LCD – Liquid Crystal Display. Wyświetlacz ciekłokrystaliczny. Taki wyświetlacz, o przekątnej 4,2 cala, znajduje się w centrum tablicy wskaźników. Pokazują się na nim różne dane, między innymi z rozbudowanego komputera pokładowego. Do zmiany informacji służy przycisk Info na lewym ramieniu kierownicy oraz przycisk z prawej strony tablicy wskaźników. Rzadziej spotykane to na przykład inercja (pozorne przemieszanie się środka ciężkości samochodu), albo moment oborowy i moc silnika.
DSBS – Dual Sensor Brake Support. Układ reagowania przedkolizyjnego z detekcją dwukanałową, ostrzegający o możliwości uderzenia w inny pojazd czy pieszego. Działa w oparciu o dwa sensory: kamerę i laser. Oba mieszczą się na górze, za czołową szybą. DSBS wykrywa pojazdy i pieszych przed autem. W krytycznej sytuacji pomaga uniknąć zderzenia. Przede wszystkim w kabinie rozlega się przerywany brzęczyk, na tyle natarczywy, że zaczniesz sam hamować. A jeśli mimo to nie zaczniesz, DSBS może wspomóc awaryjne hamowanie lub nawet hamować automatycznie. Normalnego kierowcę, niekatującego auta, DSBS będzie ostrzegał w dwóch przypadkach: gdy za szybko dogoni samochody dojeżdżające do czerwonego światła na skrzyżowaniu i gdy układ uzna, że grozi kolizja z wymijanym pojazdem, choćby na ostrym zakręcie. DSBS przy prędkości co najmniej 60 na godzinę ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (między innymi wibracjami na kierownicy) oraz o niestabilności kierunku jazdy. Ta niestabilność to zbyt często powtarzające się interwencje związane właśnie ze zjeżdżaniem z pasa. Ba, kamera DSBS służy również do automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych, po przekroczeniu 40 na godzinę.
SLDA – Smartphone Linkage Display Audio. Seryjny system multimedialny obsługujący standardy Apple Car Play i Mirror Link. Na stronie po angielsku www.suzuki-slda.com znajdziesz informacje o kompatybilnych smartfonach i o tym, co możesz zrobić z SLDA. Wystarczy, że wpiszesz model swojego aparatu.
Rysopis. Suzuki Swift 1.0 Elegance aut, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 3840 mm, szerokość 1735 mm, wysokość 1495 mm, bagażnik 265/947 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 998 ccm, 111 KM przy 5500 obr./min, 160 Nm przy 1700-4000 obr./min, maksymalnie 190 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,0 s, średnie spalanie 5,0 l/100 km, cena 74.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Trzeba przyznać, stylizacja udana. Swift sprawia wrażenie takiego auta „w jednym kawałku”
1.0 i automat sześciobiegowy, połączenie interesujące, choć drogie, 74.900 złotych
Kokpit cały twardy, w segmencie B jednak nie uważam tego za wadę
Ekran LCD, na samym środku tablicy wskaźników
DSBS korzysta z lasera i kamery, za czołową szybą
Środkowy przycisk to wyłącznik DSBS
Bez paniki! Taki komunikat, o niedziałającej kamerze DSBS pojawi się, gdy auto stoi z pracującym silnikiem i podniesioną maską. Kamera widzi wówczas tylko maskę
Elegancka dźwignia automatu, z przełączaniem na tryb M, ale bez możliwości ręcznej zmiany! Do tego służą łopatki przy kierownicy
Smartfon podłączysz do gniazdka USB (Universal Serial Bus) na dole środkowej konsoli