Fiat Ducato Kombi L3H2 2.3 MJ II (150 KM)
Posted by Jacek Dobkowski on paź 9, 2018Dla dziewięciu osób
Ducato znajduje się na szczycie gamy Fiat Professional, czyli dostawczych Fiatów. Mniejsze są: Talento, Doblo, Fiorino i pikap Fullback
Ducato to oczywiście model dostawczy, lider polskiego rynku, ale w naszym teście zaprezentuje się osobowa wersja Kombi. Taki Fiat, zarejestrowany jako samochód osobowy, pomieści kierowcę i ośmiu pasażerów. Na razie trwa przerwa w sprzedaży, silniki spełniające normę Euro 6d pojawią się w 2019 roku.
Co to jest i dla kogo?
Dziewięciomiejscowym Ducato Kombi powinni zainteresować się wszyscy potrzebujący pojemnego auta do przewożenia ludzi na lotnisko, do hotelu, czy na zawody sportowe. Opcja Flex Floor, modulowanych foteli, za 9.225 złotych brutto, pozwala ustawić siedem foteli (za kierowcą i pasażerem z prawej strony) w przeróżnych konfiguracjach. Przykładowo 2 + 2 + 3, z tym że środkowy rząd może być tyłem do kierunku jazdy. Jednak układ trzech par szyn w podłodze nie należy do łatwych w obsłudze. Wymaga wprawy.
Trzy skróty
SBR – Seat Belt Reminder. Układ przypominający o niezapiętym pasie bezpieczeństwa kierowcy. Przypomina na dwa sposoby: migającą lampką w zestawie wskaźników, pod prędkościomierzem oraz akustycznie. Brzęczyk wpierw piszczy ciągle, a po króciutkiej przerwie odzywa się przerywanym dźwiękiem. Potem następuje chwilka przerwy i znowu przerywane, wysokie odgłosy – wszytko po to, żeby kierowca w końcu zapiął pas. SBR, jak podpowiadają autorzy instrukcji obsługi, możesz wyłączyć tymczasowo, albo na stałe. Pierwsza metoda, polegająca na odczekaniu ponad 20 sekund przy kluczyku w stacyjce w pozycji kontaktu i odpięciu pasa, skutkuje tylko do wyłączenia silnika. Drugi sposób, na stałe, znają pracownicy ASO (autoryzowanych stacji obsługi) Fiata.
MSR – Motor Schleppmoment Regelung (niemiecki). Regulacja napędu silnika, czyli układ zapobiegający blokowaniu się napędzanych, przednich kół podczas hamowania silnikiem. Czyli w trakcie nieumiejętnej zmiany biegów w mechanicznej skrzyni o 6 przełożeniach. Chodzi o to, że jeśli nagle, ostro zredukujesz, przednie koła mogą się zablokować, zwłaszcza przy małej przyczepności do nawierzchni. MSR sam zwiększa obroty silnika, aby do takiej blokady nie doszło. Doświadczony kierowca niby nie będzie potrzebował pomocy MSR, ale przecież każdy może popełnić błąd. MSR stanowi integralną część kontroli trakcji ASR (Antriebsschlupfregelung). ASR, a więc i MSR, możesz wyłączyć przyciskiem na środku deski rozdzielczej. Po każdym zapaleniu silnika ASR włącza się automatycznie.
EOBD – European On Board Diagnosis. System odpowiedzialny przede wszystkim za diagnostykę układu oczyszczania spalin. Także nazwa gniazdka (złącza, konektora) diagnostycznego umożliwiającego podłączenie testera i wykrycie ewentualnych usterek w różnych podzespołach samochodu. Często używa się skrótu OBD, czyli bez litery E. W Fiacie Ducato dojście do gniazdka OBD wymaga sporo zachodu. W wielu modelach gniazdko znajduje się pod lewym, dolnym skrajem deski rozdzielczej. Wystarczy schylić się i wetknąć wtyczkę. W Ducato lokalizacja wygląda podobnie, ale gniazdko jest za plastikową klapką mocowaną na dwie śrubki. Śrubokręt – jeśli nie ma go pod ręką – znajduje się w skrzynce z narzędziami. Skrzynka, sporych gabarytów, tkwi pod prawym fotelem z przodu. Żeby wyjąć skrzynkę, najlepiej usunąć z podłogi gumowy dywanik i otworzyć maksymalnie w dół plastikową obudowę podstawy fotela – skrzynka jest naprawdę duża. Aha, gdy już mechanik odkręci wspomnianą klapkę, okaże się, że gniazdko jest zasłonięte (to akurat dobrze) i że osłonka po wyjęciu jej z gniazdka odbija się o śrubę obok.
Rysopis. Fiat Ducato Kombi L3H2 2.3 MJ II (150 KM), czterodrzwiowy, dziewięciomiejscowy van, długość 5998 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 2524 mm, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2287 ccm, 148 KM przy 3600 obr./min, 380 Nm przy 1500 obr./min, maksymalnie 157 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 5,8 l/100 km, ostatnia cena 198.768 zł brutto (161.600 zł netto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Auto ma prawie 6 metrów długości i ponad 2,5 wysokości. Przydaje się więc opcjonalny, przerywany sygnał dźwiękowy ostrzegający pieszych przy cofaniu, za 246 złotych
Deska rozdzielcza w testowym egzemplarzu miała wykończenie lounge, czyli z brązowymi akcentami wokół nawiewów
SBR, lampka ostrzegawcza, kierowca nie ma zapiętego pasa!
Siedem foteli w tylnej części auta nie ma SBR (fotel koło kierowcy także nie ma)
Pasy efektownie wychodzące z oparcia – tylko w fotelach Flex Floor
Dioda świeci się, czyli nie masz ASR i zarazem nie masz MSR
Wyłączenie ASR symbolizuje grafika z buksującym kołem
EOBD, żółte gniazdko, ale dostęp do niego nie jest prosty
Silnik na pewno jest z przodu, choć niewiele go widać