Volkswagen Crafter 35 Furgon wysoki 2.0 TDI (177 KM) automat 

Jeździ lepiej, niż się spodziewasz

Czerwony (niemetaliczny) lakier – prawie jak w sportowym aucie. Obecny Crafter nie ma nic wspólnego z Mercedesem Sprinterem

Crafter to największy model działu samochodów użytkowych Volkswagena. Wszystkie wersje są produkowane w naszym kraju, w Białężycach koło Wrześni w województwie wielkopolskim. Jego techniczny bliźniak to MAN TGE, wyjeżdżający z tej samej fabryki.

 

Co to i dla kogo?

Dostawczak, a więc dla kogoś prowadzącego działalność gospodarczą, przykładowo dystrybucję towarów. W testowanej wersji, jako furgon z najmniejszym rozstawem osi 3640 milimetrów (zwanym przez Volkswagena „średnim”) i wysokim dachem oferuje ładownię o objętości 11,3 metra sześciennego. Ujmując to w jednostkach znanych z osobowych konstrukcji, „bagażnik” 11.300 litrów. Furgon może mieć rozstaw osi średni, długi, albo długi z przedłużonym tylnym zwisem. Do tego aż trzy rodzaje napędu: przedni (taki był w testowym), tylny, na cztery koła. A poza furgonem Crafter występuje jeszcze jako kombi (minibus), skrzyniowy, podwozie do zabudowy. Właśnie taką szeroką ofertę powinien mieć samochód przeznaczony do pracy. Egzemplarz który widzicie na zdjęciach wymagał zwykłego prawa jazdy kategorii B, symbol 35 w nazwie to dopuszczalna masa całkowita 3500 kilogramów. Największym zaskoczeniem na plus podczas testu okazały się właściwości jezdne. Zawieszenie dostosowano do dużego obciążenia – z przodu kolumny, z tyłu sztywna oś z pojedynczymi resorami piórowymi – ale szybka zmiana pasa ruchu nie sprawia problemu.

 

Trzy skróty

DPF, Diesel Particulate Filter, filtr cząstek stałych, wyłapujący przede wszystkim sadzę. Znajdziesz ten skrót na przykład w instrukcji obsługi Craftera. Najważniejsze, aby DPF długo służył, czyli aby prawidłowo się regenerował. Podczas wypalania filtra mogą „wystąpić odgłosy”, jak czytamy w instrukcji obsługi, mogą pojawić się słabo wyczuwalne zapachy, podwyższone obroty silnika. Nawet po wyłączeniu silnika może nadal chodzić wentylator chłodnicy wody. Aby układ oczyszczania spalin działał długi czas, należy stosować dobre paliwo, nie dopuszczać do całkowitego opróżnienia baku, nie wlewać zbyt dużo oleju silnikowego, nie uruchamiać silnika przez holowanie. Jeżeli mimo wszystko zapali się lampka sygnalizująca zapchanie sadzą filtra DPF, należy jechać przez około kwadrans na IV biegu (albo na pozycji D automatu) z prędkością co najmniej 70 na godzinę. Gdyby procedura nie pomogła, trzeba „udać się do specjalistycznego serwisu”.

LAC – Load Adaptive Control. Adaptacyjna kontrola ładunku. Dostosowuje działanie ESP (Electronic Stability Program) i zarazem ABS (Anti-Blocking System) do obciążenia pojazdu. Czujniki ustalają obciążenie pojazdu na podstawie pozycji środka ciężkości i w efekcie LAC dobiera zakres interwencji ESP zależnie od sytuacji.

BDW – Brake Disc Waping. Osuszanie tarcz hamulcowych­. Jedna z funkcji rozbudowanego systemu stabilizacji toru jazdy adaptive ESP 9i (Electronic Stability Program). Układ BDW sprzężony jest z pracą wycieraczek czołowej szyby. Po ich uruchomieniu automatycznie, okresowo są dosuwane klocki hamulcowe do tarcz, aby usunąć z nich warstwę wody.

 

Rysopis. Volkswagen Crafter 35 Furgon wysoki 2.0 TDI (177 KM) automat , czterodrzwiowy, trzymiejscowy furgon, długość 5986 mm, szerokość 2040 mm, wysokość 2590 mm, ładownia 11,3 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel z dwiema turbosprężarkami, 1968 ccm, 177 KM przy 3600 obr./min, 410 Nm przy 1500-2000 obr./min, maksymalnie 165 km/h, od 0 do 100 km/h – brak danych, średnie spalanie 7,6 l/100 km, cena 122.963 zł netto, 151 244 zł brutto.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Tylne drzwi bez przeszklenia to standard

Położona wysoko, opcjonalna kamera cofania bardzo ułatwia ten manewr. Szkoda, że dostępna tylko z radiem Composition Media, albo z nawigacją Discover Media

Deska rozdzielcza twarda, ale najważniejsze że szybko połapiesz się w jej obsłudze

W bocznych drzwiach szoferki kieszenie są aż trzy

Uchwyty na słupkach A, po jednym na stronie, ułatwiają wsiadanie, czasem także wysiadanie  

Mocny, 177-konny turboropniak 2.0 TDI, oczywiście z filtrem DPF  

LAC czyni bezpieczniejszą jazdę z ładunkiem

Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z osuszaniem BDW


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *