Opel Grandland X 2.0 diesel Ultimate
Posted by Jacek Dobkowski on lis 7, 2018Wersja ze szczytu
Efektowny kolor to niebieski topaz. Ten lakier perłowy specjalny wiąże się z dopłatą 3500 złotych
Spośród czterech silników, jakie znajdziesz pod maską Grandlanda X – dwóch benzynowych i dwóch wysokoprężnych – najdroższy jest 2.0 diesel o mocy 177 koni. „Diesel”, bo oplowski skrót CDTI (Common Rail Diesel Turbo Injection) zniknął w ogóle, nawet z cennika. Z pięciu wersji wyposażenia najbogatsza i najbardziej kosztowna w zakupie to Ultimate. Połączenie najdroższego motoru z największym „wypasem” dało sumę 153.600 złotych, bez uwzględnienia promocji.
Co to jest i dla kogo?
SUV (Sport Utility Vehicle) za 150 tysięcy popularnej marki. Propozycja dla tych, którzy ceniąc bogate wyposażenie nie muszą epatować wszystkich wokół prestiżowym znaczkiem. Wprawdzie Ultimate nie ma skóry, ale nic to. Najlepsza jest elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika, również z pilota, również nogą. Ba, prostym, krótkim ruchem stopy do przodu i do tyłu możesz zamknąć na klucz całe auto! Takie elektryczne, piąte drzwi obecnie dostaniesz seryjnie jedynie w Ultimate.
Trzy skróty z Grandlanda X
EEC – European Economic Community. Wspólnota Europejska. Już nie istnieje, ale jej angielski skrót znajdziesz w cenniku tego modelu, przy masach, że są zgodne z EEC. Chodzi o to, że masa własna jest liczona z kierowcą (68 kilo) i niewielkim bagażem (7 kilo), razem 75 kilogramów. Tak więc, aby otrzymać masę samego auta, trzeba odjąć 75 od liczb z cennika. I to się zgadza, bo cennik podaje maksymalną masę Grandlanda X 1575, dowód rejestracyjny równe 1500. A ponieważ w teście była odmiana z największym silnikiem i najbogatszym wyposażeniem, nie może być cięższego Grandlanda (bez dodatkowych opcji). Dla formalności dodam, że w masie własnej jest też zbiornik paliwa napełniony w 90 procentach.
GM – General Motors. Amerykański koncern, były właściciel Opla w latach 1929-2017. Obecnie Opel należy do francuskiej Grupy PSA (Peugeot Societe Anonyme). Skrót GM znajdziesz jeszcze na niektórych elementach, przykładowo na obudowie przednich lamp. Dostawcą świateł jest amerykańska firma Varroc, mająca jeden z zakładów produkcyjnych w Czechach. Właśnie z Czech pochodziły przednie lampy Grandlanda X.
AFL – Adaptive Forward Lightning. Adaptacyjne, przednie oświetlenie, w tym przypadku realizowane diodami LED (Light Emiting Diode). Reflektory AFL3 LED są seryjne w Grandlandzie X Ultimate. Dostosowują się do warunków na drodze, to znaczy wybierają odpowiedni program, jeden z siedmiu, wpływający między innymi na kształt plamy światła. Doświetlanie zakrętów jest dynamiczne i statyczne. Najlepiej zrobić tak – ustawisz pokrętło z lewej strony kokpitu na Auto. O zmroku naciskasz przycisk na lewej dźwigience za kierownicą, z symbolem świateł i literką A, czym aktywujesz automatyczne światła drogowe. I masz pewność, że światła zawsze będą zmieniać się na mijania, gdy kamera za czołową szybą wykryje inny pojazd z przodu. Możesz też na centralnym, dotykowym ekranie wyłączyć doświetlanie zakrętów („reflektory kierunkowe”), a także adaptację oświetlenia do warunków jazdy.
Rysopis. Opel Grandland X 2.0 diesel Ultimate, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4477 mm, szerokość 1856 mm, wysokość 1609 mm, bagażnik 514/1652 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 177 KM przy 3750 obr./min, 400 Nm przy 2000 obr./min, maksymalnie 211 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,5 s, średnie spalanie 4,9 l/100 km, cena katalogowa 153.600 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Przyciemniane szyby za przednimi drzwiami – w Ultimate seryjnie. Tak samo jak belka skrętna w tylnym zawieszeniu…
Do jakości materiałów deski rozdzielczej nie sposób wnosić większych zastrzeżeń
Silnik 177-konny, bez jakiegokolwiek znaczka na osłonie na górze. Współpracuje wyłącznie z 8-biegowym automatem
GM, nalepka na obudowie przednich świateł, widoczna po uniesieniu maski silnika
AFL3 LED dają o 30 procent jaśniejsze oświetlenie niż reflektory z halogenowymi żarówkami
Pokrętło świateł na lewym skraju kokpitu
Przycisk uruchomiający asystenta świateł drogowych. Sprawdziłem – nigdy na drodze nie będziesz oślepiał
Wchodzisz w Światła i wybierasz włączenie albo wyłączenie reflektorów kierunkowych i oświetlenia adaptacyjnego
Skrótowa charakterystyka oświetlenia adaptacyjnego