Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Elegance
Posted by Jacek Dobkowski on lis 8, 2018Z ambicjami
Z rozpoznaniem egzemplarza po liftingu nawet dziecko nie będzie miało problemu. Atrapa chłodnicy jest bardzo wyrazista
SX4 S-Cross to jeden z czterech modeli Suzuki (poza nim Ignis, Jimny, Vitara) na polskim rynku z napędem obu osi. Nie jest może wybitny w żadnej dziedzinie, lecz dzięki wyważonym proporcjom, nie tylko sylwetki, także komfortu i pewności prowadzenia, wciąż wydaje się ciekawą propozycją.
Co to jest i dla kogo?
Crossover, ale z ambicjami. Ze sporym prześwitem 180 milimetrów i możliwością sterowania napędem na wszystkie koła, to znaczy wybierania, poza Auto, trybu sportowego, trybu na śnieg i błoto oraz Lock, czyli zbliżonego do rozdziału między osiami 50/50. Po liftingu SX4 S-Cross zyskał wyróżniający się przód i bardzo dobrze. Model dla zwolenników silników benzynowych. Diesla na polskim rynku nie uświadczysz. Wersja Elegance jest prawie najbogatsza, najwyższa Elegance Sun ma dwusprzęgłowy automat, skórę i szklany szyberdach.
SX4 i dwa inne skróty
SX czyli Suzuki Crossover, z napędem na cztery koła, stąd cyfra 4. Oczywiście nie wszystkie wersje są 4×4, w sprzedaży w Polsce przeważa napęd przedni, około 60 procent. Druga generacja zyskała nazwę wydłużoną o „S-Cross”. Poprzednik był wspólną konstrukcją z Fiatem Sedici. Obecnie ta kooperacja nie znajduje kontynuacji. Trzeba przyznać, że poprzednie SX4 było pierwszym, popularnym crossoverem na naszym rynku.
OC – Oil Change. Wymiana oleju. Przykład, że skrót może mieć różne znaczenia i rozwinięcia. OC to nie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, tylko wymiana oleju. Skrót OC znajduje się w menu rozbudowanego komputera pokładowego. Suzuki radzi, aby po każdej wymianie oleju z filtrem wyzerować układ monitorujący olej. Służy do tego „przełącznik wskazań”. Wystaje on z prawej strony, u góry tablicy wskaźników. Na stojącym aucie trzeba odszukać Setting Mode , Oil Change, Reset OC. Według Suzuki wymiana oleju powinna następować co rok, albo co 15 tysięcy kilometrów, w najnowszych egzemplarzach co 20 tysięcy. Jest jednak wspomniany układ monitorujący olej, który działa na zasadzie logicznego zliczania różnych parametrów takich jak prędkości obrotowe licznika czy ilości uruchomień. Poprzez zaświecenie sygnalizacyjnej lampki może wezwać na wymianę oleju szybciej.
Eng A-Stop, czyli Engine Auto Stop Start. Popularny układ gaszący silnik w trakcie chwilowego zatrzymania. W S-Crossie działa dosyć łagodnie, przede wszystkim szybko reaguje na wciśniecie pedału sprzęgła wznowieniem pracy silnika. Oczywiście możesz Eng A-Stop wyłączyć, za pomocą guzika z lewej strony deski rozdzielczej. Stosowna lampka kontrolna świeci się wówczas na dole obrotomierza. Jeśli wyłączysz Eng A-Stop podczas chwilowego zatrzymania, silnik zapali i potem już pracuje cały czas, niezależnie od położenia wspomnianego guzika.
Rysopis. Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Elegance, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4300 mm, szerokość 1785 mm, wysokość 1585 mm, bagażnik 430/1269 l, napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1373 ccm, 140 KM przy 5500 obr./min, 220 Nm przy 1500-4000 obr./min, maksymalnie 200 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,2 s, średnie spalanie 5,6 l/100 km, cena 95.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Dolna linia okien wznosi się, ale umiarkowanie, nie zabiera widoczności. Prześwit to 180 milimetrów
Oznaczenie modelu na klapie kufra, z prawej. Jest także na dywaniku podłogowym kierowcy
Deska rozdzielcza – miękki jest tylko środkowy, poziomy pas plastiku
Boosterjet, nowa generacja benzynowych silników z turbo. Jednostka 1.4 ma cztery cylindry
OC, jak Oil Change
Przełącznik, między innymi do znajdowania Oil Change na wyświetlaczu między obrotomierzem a prędkościomierzem
Zestaw naprawczy pod podwójną podłogą kufra. Hm, w aucie czteronapędowym, przystosowanym do lekkiego off-roadu oczekiwałbym minimum dojazdowego koła zapasowego
Klawisz z literą A, wyłącznik Eng A-Stop…
…i piktogram w obrotomierzu, informujący o wyłączeniu układu. Jak widać po położeniu wskazówki obrotomierza, silnik pracuje
Samochód przyjemny w eksploatacji, praca skrzyni biegów w programie „Auto” totalnie beznadziejna, wyposażenia kabiny bardzo niskiej jakości (odpadające osłony deski, jakość wykładziny podłogowej, uszczelki drzwi, itd)
W podsumowaniu wersja „Węgierska” w porównaniu do samochodów na rynku krajów zachodnich (Australia, USA itd)nie warta ceny którą należy zapłacić.
Świetny samochód w rozsądnej cenie. Super napęd i właściwości jezdne (ekonomia – osiągi). Porządne wykończenie kabiny, czego można doświadczyć przy codziennym użytkowaniu (żadnych trzasków, skrzypienia) totalną bzdurą jest pisać że coś odpada…). Rewelacyjne wyposażenie w dobrej cenie, bezkonkurencyjny względem innych (cena – ilość – jakość.) Podsumowując z czystym sumieniem polecam!
Też nie zgodzę się z opinią że jakieś osłonki odpadają patrząc na wyposażenie,spalanie i cenę lepszego crossovera nie kupicie naprawdę tym autem chce się jeździć wystarczy jazda próbna i sami się przekonacie a i jeszcze jedno inteligętny system 4×4 naprawdę rewelacyjny.