Opel Vivaro Tourer 1.6 CDTI (145 KM) Extra Long H1
Posted by Jacek Dobkowski on lis 10, 2018Dwa plus dwa plus trzy
Opel Vivaro, jeden z trzech klonów Renault Trafica
Taki jak w tytule był układ siedzeń testowego Opla. Układ opcjonalny, bo seryjnie Vivaro Tourer jest 9-miejscowe, a nie 7-miejscowe. Tourer został lepiej wykończony od Kombi, w kabinie nie wystają lakierowane blachy, mamy więc standard porządnego, osobowego auta. A tak w ogóle Vivaro to dostawczak, techniczny bliźniak Renault Trafica (oraz Fiata Talento i Nissana NV 300). Współpraca ciekawa, wszak Opel należy obecnie do Peugeota, ściślej do Grupy PSA (Peugeot Societe Anonyme).
Dla kogo Tourer?
Na pewno dla firm potrzebujących pojemnego pojazdu do przewożenia sześciu-ośmiu osób poza kierowcą, w komfortowych warunkach. Siedmiomiejscowy Tourer ma w drugim rzędzie dwa obracane fotele. Świetna sprawa, tym bardziej, że obracanie przebiega łatwo. Niewątpliwie trudniejsze jest manipulowanie kanapą trzeciego rzędu. Wprawdzie kanapa jest dzielona, 2 + 1, ale potrzeba dwóch mężczyzn, silnych i inteligentnych. Testowy egzemplarz był oczywiście wyposażony ponadstandardowo, między innym w pakiet Premium zawierający skórzaną tapicerkę. Extra Long to drugi, dłuższy rozstaw osi, 3498 milimetrów, Long ma 3098. H1 symbolizuje mniejszą wysokość nadwozia, zresztą jedyną w Tourerze, 1971 milimetrów. A że silnik tylko 1.6? Takie czasy, downsizing, w dostawczakach również.
Trzy skróty, związane z bezpieczeństwem
TC – Traction Control, kontrola trakcji. Układ zapobiegający buksowaniu napędzanych, przednich kół, zwłaszcza na nawierzchniach o słabszej przyczepności. Robi to poprzez redukcję mocy silnika i przyhamowywanie hamulcami koła, które ślizga się najbardziej. TC wchodzi w skład ESP Plus (Electronic Stability Program), elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy. Vivaro ma wyłącznik TC i ESP Plus, nazwany trybem „droga gruntowa” (normalny to „droga utwardzona”) znajdujący się z lewej strony deski rozdzielczej. Po naciśnięciu tego guzika wyświetla się przez krótki czas informacyjny komunikat na górze tablicy wskaźników, zaś na obrotomierzu non stop pali się ikonka symbolizująca samochód w lekkim terenie.
ALC – Adaptive Load Control. Adaptacyjna kontrola obciążenia. Monitoruje i dostosowuje pracę ESP Plus w zależności od obciążenia samochodu.
ROM – Roll Over Mitigation. Układ ograniczający ryzyko dachowania. Tak jak kontrola trakcji TC (Traction Control) stanowi cześć ESP Plus. Testowałem Vivaro podczas bardzo wietrznej pogody. Oczywiście, prowadziłem ostrożnie, tym niemniej świadomość posiadania ROM wpływała uspokajająco. Wyższe obciążenie i wyższy środek ciężkości lekkich aut dostawczych sprawiają, że osiągają one krytyczne przyspieszenie poprzeczne szybciej niż osobowe. Ryzyko dachowania jest zatem wyższe. ROM stale monitoruje zachowanie pojazdu za pomocą czujników ESP Plus i interweniuje, gdy pojazdowi grozi wywrócenie. Hamuje poszczególne koła i zmniejsza moment napędowy, aby zapobiec przewróceniu i ustabilizować pojazd.
Rysopis. Opel Vivaro Tourer 1.6 CDTI (145 KM) Extra Long H1, czterodrzwiowy, dziewięciomiejscowy (3 + 3 + 3) van, w opcji siedmiomiejscowy (3 +2 + 2), długość 5398 mm, szerokość 1956 mm, wysokość 1971 mm, bagażnik 1800 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel z dwiema turbosprężarkami, 1598 ccm, 145 KM przy 3500 obr./min, 340 Nm przy 1250-2500 obr./min, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 6,0 l/100 km, cena 164.900 zł brutto.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Tylna, przeszklona klapa jest w Tourerze seryjna
„Biturbo” na klapie. Opel lubi podkreślać, że silnik ma turbosprężarkę, albo dwie różnej wielkości, jak w tym przypadku
Wersja Tourer sprawia dobre wrażenie poziomem wykończenia wnętrza. Skóra jest opcją, w pakiecie Premium kosztuje 16.000 złotych, sama 11.000
Widoczne na prawo od kierownicy mocowanie na smartfona jest dostępne osobno (200 zł), lub w pakietach Sport i Premium. Nazywa się Flex Dock („flex”, kolejne ulubione słówko Opla)
Silnik od Renault, 145 koni, słabsza odmiana ma 125
A jednak Renault. Na zdjęciu wewnętrzna strona pokrywki zbiornika spryskiwacza szyb
Włącznik trybu „droga gruntowa”
Ikonka na dole obrotomierza informuje, że TC i ESP Plus masz ustawione na „drogę gruntową”, czyli zdezaktywowane
Dioda sygnalizuje wyłączoną klimatyzację (automatyczną, jednostrefową), a nie włączoną