Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Intense
Posted by Jacek Dobkowski on lis 19, 2018W modnym stylu
Styliści Mitsubishi mogli nieco zaszaleć, przykładem przetłoczenie zaczynające się na górze przednich drzwi
Eclipse przez cztery generacje był efektownym coupe, względnie kabrioletem. Teraz mamy model Eclipse Cross, modnego crossovera o tym samym rozstawie osi co ASX. Pewne, techniczne podobieństwo zostało jednak skutecznie zamaskowane, przede wszystkim bardziej efektowną stylizacją nadwozia w stylu coupe, zmienionym wnętrzem, lepszymi właściwościami jezdnymi, nawet innym silnikiem. Eclipse Cross jest napędzany przez benzyniaka 1.5 o mocy 163 koni, ASX ma 1.6 i tylko 117 koni.
Komu polecamy?
Po pierwsze, ludziom ceniącym ciekawą stylizację. Po drugie, mającym zaufanie do wykonawstwa made in Japan. Po trzecie, lubiącym sprawne poruszanie się po drodze, ale bez przegięcia w stronę „sportu”.
Trzy skróty na A
AS&G – Auto Stop & Go. Popularny obecnie układ chwilowo gaszący silnik po zatrzymaniu samochodu, przykładowo w korku czy pod sygnalizatorem świetlnym. Testowy egzemplarz miał 6-biegową, mechaniczną skrzynię, a więc AS&G zadziała tylko, gdy dźwignia biegów znajduje się na luzie. AS&G spisuje się zupełnie sprawnie, to znaczy szybko uruchamia motor, gdy trzeba ruszać. Ale jeżeli nie przepadasz za takimi wynalazkami, możesz układ wyłączyć jednym z przycisków po lewej stronie deski rozdzielczej. Kontrolka informująca o stanie AS&G znajduje się na środku tablicy wskaźników, między termometrem cieczy chłodzącej a paliwomierzem. Z kolei jedno ze wskazań pokładowego komputera to licznik sekund, minut i godzin działania AS&G, czyli czasu bez pracy silnika w trakcie podróży. Po ponownym włączeniu zapłonu ten czas zostanie wyzerowany.
AHB – Automatic High Beam. Automatyczne światła drogowe, seryjne w każdym Crossie. Jest to automatyczne przełączanie między światłami mijania i drogowymi, jego najważniejszą część stanowi kamera za czołową szybą, na górze. Musisz tylko ustawić światła na mijania lub na Auto za pomocą lewej dźwigienki przy kierownicy i wcisnąć koniec tejże dźwigienki. Litera A pojawi się na górze tablicy wskaźników, przy prędkościomierzu – zawsze gdy wybrałeś mijania, a tylko przy słabym, naturalnym oświetleniu na dworze, gdy wybrałeś Auto. O AHB nie mogę złego słowa napisać, zmienia światła ani za wcześnie ani za późno, dokładnie wtedy, kiedy uczyniłbym to ręcznie. Reaguje na światła pojazdów z przeciwka, poruszających się w tym samym kierunku, także na intensywne oświetlenie przy drodze. Najmniejszą prędkością do wrzucenia drogowych jest 40 na godzinę. Intense ma tradycyjne reflektory z halogenowymi żarówkami (poza dziennymi LED, Light Emitting Diode).
ASTC – Active Stability and Traction Control. Aktywna stabilizacja toru jazdy i kontrola trakcji, czyli to samo co ESP (Electronic Stability Program). Mitsubishi wprawdzie używa na ten system nowszego terminu ASC (Active Stability Control), ale w prospekcie Eclipse Crossa na stronie 8 podaje jednak ASTC. Tak czy inaczej system można wyłączyć guzikiem z lewej strony kokpitu, dusząc go przynajmniej przez 3 sekundy, przy dowolnej prędkości jazdy. W ten sposób automatycznie wyłączysz także FCM (Forward Collision Mitigation), układ zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach.
Rysopis. Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Intense, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4405 mm, szerokość 1805 mm, wysokość 1685 mm, bagażnik – 341/448 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1499 ccm, 163 KM przy 5500 obr./min, 250 Nm przy 1800-4500 obr./min, maksymalnie 205 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,7 s, średnie spalanie 6,6 l/100 km, cena 112.990 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Szyby w tylnej klapie są dwie, przez obie dobrze widać
Prawie cała góra kokpitu została wyłożona miękkim plastikiem. Inna charakterystyczna cecha to tradycyjna dźwignia ręcznego
AS&G odłączasz przyciskiem z literą A…
…co potwierdza A OFF na dole zestawu wskaźników
A tutaj dowiesz się, jaki czas w trakcie podróży stałeś z niepracującym silnikiem
Jednostka 1.5 ma podwójny wtrysk benzyny: bezpośredni i pośredni
AHB, czyli kolejna litera A, tym razem na lewej dźwigience za kierownicą…
…i bardzo wyraźna lampka obok prędkościomierza
Przycisk z autem w poślizgu, czyli dezaktywacja systemu stabilizacji toru jazdy