Renault Megane 1.8 R.S. EDC

Uwaga, uzależnia!

Trzeba przyznać, że w czarnym kolorze Megane R.S. prezentuje się i zadziornie, i elegancko. Światła na dole zderzaka to pozycyjne, przeciwmgłowe i doświetlające zakręty

RS to wyczekiwana przez miłośników szybkich samochodów najmocniejsza wersja Megane. Pod skrótem R.S. (Francuzi piszą z kropkami), od Renault Sport, zawsze kryje się model wieńczący gamę, taka wisienka na torcie. W tym przypadku naprawdę smakowita.

 

Co to jest i dla kogo?

Hot hatch, czyli gorący, szybki hatchback dla człowieka młodego duchem, tutaj o mocy 280 koni przenoszonej na jedną, przednią oś. W przypadku Megane, zawsze pięciodrzwiowy, w codziennym życiu to zaleta. Nikt nie będzie narzekał, że ciężko wsiąść do tyłu, tym bardziej że na parkingu nie można porządnie otworzyć szerokich, przednich drzwi. Ale – nikt nie kupuje takiego auta, żeby siedzieć z tyłu, prawda? Kierowca Megane R.S. zajmuje miejsce we wręcz kubełkowym fotelu, z bardzo dobrym bocznym trzymaniem ud. Dzięki zawieszeniu ze skrętnymi tylnymi kołami 4Control (jest tam oddzielny układ kierowniczy) R.S. jeździ nie tylko prędko, ale i zwinnie, dla entuzjastów to bardzo ważna cecha. Tylne koła skręcają przy mniejszych prędkościach odwrotnie niż przednie, do 2,7 stopnia; przy większych (ponad 60 na godzinę, w trybie Race ponad 100) tak samo jak przednie, do 1,0 stopnia. Testowana wersja z dwusprzęgłowym, 6-biegowym automatem EDC (Efficient Dual Clutch), bez opcji ma cenę 131.900 złotych, tyle co dwie zwykłe Meganki. Z drugiej strony, auto nie kosztuje pół miliona, a wrażenia daje mocne.

 

Trzy skróty

F1 – Formuła 1. Tylny dyfuzor typu F1 jest seryjny. Renault ma duże sukcesy w tej najbardziej prestiżowej, wyścigowej serii, zarówno jako zespół i jako dostawca silników. Zadanie dyfuzora polega na poprawie przepływu powietrza pod tylną częścią pojazdu. W Megane R.S dyfuzor zakrywa między innymi ostatni tłumik zwieńczony dwoma rurami wydechowymi wychodzącymi ze środka zderzaka.

3D – three dimensional, trójwymiarowy. Skrót kojarzony z nawigacją satelitarną, ale mam na myśli tylne światła LED 3D Edge Light. LED oznacza oczywiście Light Emitting Diode. Co najciekawsze, światła te są zawsze włączone! I bardzo dobrze, auto pozostaje dobrze widoczne od tyłu, gdy korzystasz ze świateł do jazdy dziennej. A przy tym Megane jest od razu rozpoznawalne, Edge Light są bardzo szerokie.

SSR – Self Supporting Runflat. Tak Continental określa opony run flat, umożliwiające jazdę po przebiciu. Testowy wóz pędził na zimówkach Continental Winter Contact  TS 860 S SSR, o rozmiarze 245/35 R19 93V. Trzy uwagi. Mimo bardzo niskiego profilu, ledwie 35, wybieranie nierówności nie przebiegało prostacko. Po drugie, indeks prędkości V, do 240 na godzinę, był niższy od maksymalnej 255, podawanej przez Renault. Istotne dla lubiących ścigać się na niektórych odcinkach niemieckich autostrad, oczywiście przy bardzo dobrej przyczepności. I po trzecie, pod podłogą kufra, mimo run flatów, był seryjny zestaw naprawczy ogumienia.

 

Rysopis. Renault Megane 1.8 R.S. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4372 mm, szerokość 1874 mm, wysokość 1445 mm, bagażnik 294 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 1798 ccm, 280 KM przy 6000 obr./min, 390 Nm przy 2400 obr./min, maksymalnie 255 km/h, od 0 do 100 km/h w 5,8 s, średnie spalanie 7,0 l/100 km (koła 19-calowe), cena 131.900 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Żadna, inna wersja Megane nie ma tak szerokich tylnych błotników

Spód zakryty przez tylny dyfuzor typu F1, również ostatni tłumik wydechu  

3D, zawsze masz światła z tyłu włączone. Z prawej strony pokrywy bagażnika znaczek R.S.

Tapicerka z alcantary wymaga słonej dopłaty 5300 złotych

Możliwości ustawienia w trybie Perso nie mieszczą się na jednym ekranie! Widać siedem, a są jeszcze dwie: modelowanie dźwięku silnika, oświetlenie wnętrza

Tylne obicia foteli nie są twarde, ale miejsca na stopy pod fotelami niewiele

SSR, czyli run flaty Continentala, w tym przypadku zimowe

280 koni, bez osłony na górze, maskę unoszą dwa siłowniki

Plakietka na tylnych drzwiach informująca o 4 Control, układzie kierowniczym tylnej osi

 

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *