Abarth 695C 1.4 T-Jet (180 KM) Rivale
Posted by Jacek Dobkowski on gru 10, 2018Wersja topowa
Jesienny mróz i złożony dach? Żadna przesada, „kaptur” można składać i rozkładać do -18 stopni! Satynowa wstawka poniżej dachu kojarzy się z kratownicami na bokach łodzi
Abarth 595/695, wcześniej znany jak Abarth 500, to daleko posunięty, fabryczny tuning Fiata 500. Literka C wskazuje na kabriolet (z miękkim dachem), zaś Rivale to odmiana absolutnie najbogatsza i najdroższa, za 125 tysięcy plus opcje. A produkcja oczywiście nasza, Tychy.
Co to jest i dla kogo?
Droższego już nie mieli – przemknęło mi przez myśl, gdy pierwszy raz ujrzałem ten egzemplarz. Rivale kabrio, do tego pólautomat MTA (Manual Transmission Automated, 5500 złotych) z fabryczną nawigacją (2000 złotych) i nagłośnieniem Beats (3000 złotych). Szalenie efektowny pakiet mahoniowy, za 3200, z drewnianymi listwami na progach (!) windował cenę w rejon 140 tysięcy… Ale autko daje olbrzymią satysfakcję z jazdy i mnóstwo ludzi się za nim ogląda. Gdy weźmiesz to pod uwagę, cena może wydać się łatwiejsza do przełknięcia. Mały, sportowy wóz, jako Rivale bardzo ekskluzywny. Wersja ta została przygotowana razem z inną włoską firmą Riva, wytwarzającą łodzie motorowe.
Trzy skróty
TTC – Torque Transfert Control. Jest to funkcja system stabilizacji toru jazdy ESC (Electronic Stability Control) włączana guzikiem na środowej konsoli. Kryje się pod tym skrótem blokada mechanizmu różnicowego (szpera) realizowana hamulcami. Na zakręcie, w razie potrzeby, przyhamowywane jest wewnętrzne koło i w ten sposób więcej momentu trafia na koło zewnętrzne, a więc bardziej dociążone. Dzięki temu jazda staje się bardziej sportowa, na zakrętach zostaje ograniczona podsterowność, czyli tendencja do wyrzucania przodu na zewnątrz łuku.
MTA – Manual Transmission Automated. Zautomatyzowana, manualna skrzynia biegów. MTA to skrót z cennika, w instrukcji obsługi jest „sekwencyjna, półautomatyczna skrzynia biegów”. To zwykła, mechaniczna, pięciobiegowa skrzynia, z elektrohydraulicznym sterowaniem, o tyle ciekawa, że nie ma w kabinie żadnej dźwigni! Do jej obsługi są cztery przyciski na wysuniętej części środkowego tunelu. Ten z cyfrą 1 oznacza jazdę do przodu, a nie tylko pierwszy bieg, jak można sądzić w pierwszym odruchu. A/M służy do zmiany między trybem w automatycznym, a manualnym, za pomocą dwóch łopatek przy kierownicy, obracających się razem z nią. Fajnie, że na A można na chwilę zmienić przełożenie, właśnie tymi łopatkami. Potem, po kilku sekundach skrzynia wróci do pracy w pełni automatycznej. N to pozycja neutralna, luz. R to oczywiście wsteczny. Zaletami MTA są: brak pełzania po chwilowym zatrzymaniu auta i takie ustawienie sterowania, żeby aby ruszyć (do przodu lub do tyłu), trzeba nacisnąć pedał gazu, a nie tylko go musnąć. Ujemną stroną bywają stosunkowo długie przerwy przy przenoszeniu napędu, co możesz odczuć jako bujanie ciała w przód, zaraz potem w tył.
iTPMS – indirect Tire Pressure Monitoring System. Pośredni system kontroli ciśnienia w oponach. Pośredni, gdyż opiera się nie na własnych czujnikach, ale na czujnikach prędkości obrotowej kół wykorzystywanych przede wszystkim przez ABS (Antilock Braking System). Jedną z pozycji pokładowego komputera stanowi samochodzik widziany od tyłu, z OK”, lub „KO”, zależnie od tego czy ciśnienie jest prawidłowe czy za niskie. Konkretne liczby barów nie są podawane – wszak to system pośredni. Jak to w rodzinie Fiata, brakuje na karoserii nalepki podającej prawidłowe ciśnienie. Trudno, trzeba sięgnąć do instrukcji obsługi, z przodu ma być 2,3 bara, z tyłu 2,1. Przy pełnym obciążeniu, albo przy prędkościach ponad 160 na godzinę – 2,6 z przodu oraz 2,4 z tyłu.
Rysopis. Abarth 695C 1.4 T-Jet (180 KM) Rivale. Dwudrzwiowy, czteromiejscowy kabriolet, długość 3660 mm, szerokość 1627 mm, wysokość 1485 mm, bagażnik 185/625 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 1368 ccm, 180 KM przy 5500 obr./min, 230 Nm przy 2000 obr./min (w trybie Normal), 250 Nm przy 3000 obr./min (w trybie Sport), maksymalnie 225 km/h, od 0 do 100 km/h w 6,7 s (z MTA 6,9 s), średnie spalanie 6,8 l/100 km (z MTA 6,7 l/100 km), cena 125.000 zł (z MTA 130.500 zł).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Gdy otwierasz kufer, dach automatycznie podnosi się do takiej pozycji
Dwukolorowe lakierowanie, niebiesko-szare, standard w Rivale. Na samym dole światła przeciwmgłowe, środkowe służą do jazdy dziennej i jako pozycyjne
Szeroki pas mahoniu na desce rozdzielczej, to jeszcze nic…
…bardziej zaskakują mahoniowe listwy na progach. I tu, i tam są to elementy pakietu mahoniowego
Dioda świeci się, TTC zostało włączone
MTA, półautomat ze sterowaniem czterema guzikami…
…oraz z dwoma łopatkami zintegrowanymi z kierownicą
Cztery OK, czyli iTPMS nie wykrył obniżenia ciśnienia w żadnej oponie. Zestaw wskaźników ma taką grafikę w trybie Sport
Resetowanie iTPMS, służą do tego trzy przyciski z prawej strony obudowy wskaźników
180 koni wyciskanych z 1.4, miedzy innymi dzięki turbosprężarce Garrett GT 1446 i benzynie 98-oktanowej (95 też możesz wlewać)