Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT Trend Plus
Posted by Jacek Dobkowski on sty 2, 2019Ka, ale z Indii
Ka+ najbardziej efektownie prezentuje się z przodu. W Polsce tylko pięciodrzwiowy hatchback, na innych rynkach również czterodrzwiowy sedan
Obecne, trzecie wcielenie modelu Ka ma niewiele wspólnego z dwoma poprzednimi. Pierwsze było uroczym „żuczkiem”, drugie produkowano w Polsce, na platfomie ówczesnego Fiata Pandy (poprzednia generacja). Trzeci model Ka, z plusem w nazwie, przybywa do nas z dalekich Indii, a zbudowano go na platformie poprzedniej Fiesty. Aha, w innych krajach Ka+ może zwać się Figo.
Dla kogo Ka+?
Do tego Forda szybko przylgnęła łatka budżetowego pojazdu, ale ja widzę to nieco inaczej. Ka+ jest raczej dla tradycjonalistów, przykładowo nie ma LED-ów (Light Emitting Diode) tylko same żarówki, pręt dachowej anteny nie posiada regulacji pochylenia, a przednie błotniki są przykręcane. Stare, sprawdzone rozwiązania. Podczas jazdy Ka+ jest mniej subtelny niż obecna Fiesta, ale na pewno zaletą jest układ kierowniczy całkiem sztywny w środkowym położeniu. A jeśli chcesz poczuć przyspieszenia, musisz silnik wysoko kręcić.
Trzy skróty
Ti-VCT – Twin independent Variable Camshaft Timing. Zmienne fazy rozrządu w benzynowym silniku 1.2, dla strony dolotowej i wylotowej. Ciekawostka – na karoserii, ani w komorze silnika nie znajdziesz tego Ti-VCT. Skrót był za to doskonale widoczny na breloczku do kluczyka testowego egzemplarza.
IPS – Intelligent Protection System. System „inteligentnej” ochrony. W jego skład wchodzą przykładowo poduszki powietrzne. Trzeba pochwalić – każda wersja ma sześć poduszek: dwie czołowe, dwie boczne z przodu, dwie kurtyny dla obu rzędów siedzeń. W ogóle IPS w Fordach to zbiór wszystkich technologii zwiększających bezpieczeństwo, począwszy od elementów konstrukcyjnych ze stali o zwiększonej wytrzymałości, kontrolowanych stref zgniotu przez ABS (Antilock Braking System), ESC (Electronic Stability Control), po poduszki powietrzne i zaawansowane układy bezpieczeństwa aktywnego.
ASLD – Adjustable Speed Limiter Device. Regulowany ogranicznik prędkości, jak czytamy w cenniku. Dzięki niemu ustawiasz szybkość, której nie chcesz przekroczyć, w zakresie 30-150 kilometrów na godzinę. ASLD działa łagodnie, czujesz że zbliżasz się do zaprogramowanego limitu. Owszem, w chwili zagrożenia czy pod wpływem kaprysu możesz przekroczyć zadane ograniczenie. Po prostu mocniej wciskasz pedał gazu. Ogranicznik zazwyczaj towarzyszy tempomatowi, ale w tym przypadku był tylko ogranicznik. Do jego obsługi służą przyciski na prawym ramieniu kierownicy. Krótkie dotknięcie Set+ albo Set – zmienia ustawioną prędkość o 1 kilometr na godzinę, dłuższe przyciśnięcie o 10. Jaka jest zapisana prędkości, informacja o tym pojawia się w zestawie wskaźników, w prędkościomierzu. CAN, od Cancelled, to chwilowe anulowanie ograniczenia i przełączenie ASLD w tryb gotowości. RES przywraca działanie ogranicznika.
Rysopis. Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT Trend Plus, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 3941 mm, szerokość 1774 mm, wysokość 1524 mm, bagażnik 270/849 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1194 ccm, 85 KM przy 5500-6500 obr./min, 107 Nm przy 4250 obr./min, maksymalnie 169 km/h, od 0 do 100 km/h w 13,5 s, średnie spalanie 5,7 l/100 km, cena 47.550 zł (bez promocji).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Na tylnym zderzaku nie ma żadnych świateł czy odblasków
Nazwa modelu na lewym skraju pokrywy bagażnika i tyle. Żadnych informacji o wersji silnika czy wyposażenia
Aby oczyścić czołową szybę, przednie wycieraczki bez trudu można postawić, w dowolnej kolejności
Deska rozdzielcza cała twarda, ale niczego innego przecież nie oczekiwaliśmy
Benzynowy silnik 1.2, trzy cylindry i nigdzie skrótu Ti-VCT na zmienne fazy rozrządu
Za to na breloczku – jak najbardziej
Kalkomania na podsufitce, nad słupkiem B informuje o kurtynowych poduszkach dla obu rzędów siedzeń. Poduszki stanowią część IPS
Ogranicznik prędkości ASLD ustawia się na prawym ramieniu kierownicy
Wlew paliwa nie ma korka. Ford daje jeszcze lejek, żeby łatwej było nalewać z kanistra