Fiat Doblo Cargo Maxi 1.6 Multijet (120 KM) L2H1 SX
Posted by Jacek Dobkowski on mar 20, 2019Prawdziwy siłacz
Fiata Doblo z takim „uśmiechniętym” przodem znamy od liftingu sprzed prawie pięciu lat
Doblo w ciężarowej, dwumiejscowej wersji Cargo Maxi, a więc z dłuższym rozstawem osi, ma ładowność przekraczającą tonę! Fiat w cenniku podaje równe 1000 kilogramów, ale testowy egzemplarz miał w dowodzie rejestracyjnym dokładnie 1035 kilo. Imponująca wartość, taka jak w dostawczych autach segment większych.
Dla kogo takie Doblo?
Na pewno dla wszystkich, co stawiają przede wszystkim na ładowność. Także dla tych, którzy uważają – i trzeba przyznać im sporo racji – że warto kupować auta długo produkowane, a więc dopieszczone technologicznie. Doblo jest na rynku od roku 2010, więc spełnia i to kryterium. Cykl życia samochodów dostawczych jest zresztą dłuższych niż osobowych. No i dla ceniących prowadzenie i komfort na gorszych nawierzchniach, w czym zasługa niezależnego, dwuwahaczowego, tylnego zawieszenia Bi-link. Trzeba to podkreślić, bo w takich pojazdach zawieszenie niezależne należy do rzadkości, zazwyczaj stosuje się belkę skrętną, albo wręcz sztywną oś.
Trzy charakterystyczne pomysły
Blokowanie otwartej maski silnika. Typowa rzecz dla włoskiej marki, pręt przytrzymujący maskę możesz przesunąć w bok, blokując w ten sposób maskę. Bardzo przydatne na przykład przy wietrznej pogodzie, co sprawdziłem w trakcie testu. Warto też zaznaczyć stosunkowo proste otwieranie maski – cięgno z solidną obudową i wyraźnym piktogramem łatwo znaleźć przy lewej stopie kierowcy. Uchwyt zwalniający pokrywę komory silnika odszukasz bez trudu, a jakby nie udało się intuicyjnie, zauważysz go po żółtym kolorze.
Poziome, wewnętrzne klamki w przednich drzwiach. Okazuje się, że takie usytuowanie klamek jest całkiem wygodne. I łatwo zamknąć centralny zamek od środka, wystarczy nacisnąć klamkę. Ale tylko od strony kierowcy, bo pasażer zablokuje jedynie swoje drzwi. Tak samo dzieje się z odblokowywaniem, centralny zamek zadziała po stronie kierowcy.
Wlew paliwa na kluczyk. Ten natomiast „patent” budzi mieszane spostrzeżenia. Klapka wlewu paliwa, nad lewym, tylnym kołem nie została zintegrowana z centralnym zamkiem, zawsze pozostaje otwarta. Nie ma też żadnego cięgna poprowadzonego z kabiny, wystarczy chwycić za wcięcie w klapce. Takie rozwiązanie umożliwia zatankowanie samochodu zamkniętego na centralny zamek. Wyobraź sobie – wieziesz cenny ładunek, jest noc i deszcz, stacja paliw i jej otoczenie nie wzbudzają zaufania, a musisz uzupełnić zbiornik. Korek ma zamek i w niego wsuwasz rozkładany kluczyk. Przekręcasz w lewo, a następnie w lewo kręcisz korkiem z kluczykiem. Zawieszasz korek z kluczykiem na wypustce na dole klapki. Korek ma również plastikową uwięź. Tenże „sznurek” obraca się wokół korka, niezależnie od niego, co ułatwia te wszystkie manewry. Warto przećwiczyć przed wizytą na stacji paliw, o ile wcześniej nie miałeś do czynienia z takim rozwiązaniem.
Rysopis. Fiat Doblo Cargo Maxi 1.6 Multijet (120 KM) L2H1 SX, czterodrzwiowy, dwumiejscowy furgon, długość 4756 mm, szerokość 1832 mm, wysokość 1880 mm, ładownia 4,2 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1598 ccm, 120 KM przy 3750 obr./min, 320 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 172 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 5,2 l/100 km, cena 64.350 zł netto (79.151 zł brutto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Tylne, przeszklone drzwi to opcja za 750 złotych netto, czyli 923 brutto. Szkoda, że wycieraczkę dali tylko jedną
Turbodiesel 1.6, 120 koni czyni z Doblo Cargo Maxi zaskakująco żwawy pojazd
Maska w pozycji niezablokowanej…
…oraz zablokowanej
Plastiki na desce rozdzielczej wyglądają tak sobie, lecz na wybojach nie skrzypią
Takie poziome klamki koncern Fiata stosuje od wielu lat. Na zdjęciu zablokowany centralny zamek
Bardzo skuteczne podgrzewanie fotela kierowcy, dodatek za 620 złotych netto (763 brutto)
Żeby zatankować, musisz posłużyć się kluczykiem zapłonu
Tylne, niezależne zawieszenie – rzadkość w segmencie niedużych dostawczaków